Vi skall flytta till ett område som byggs av Myresjö och där vi kommer få telias fibernät installerat.

Vi har försökt att få lite klarhet i vad som gäller om vi tex kan använda oss av Glocalnet som tele och bredbandsleverantör som vi idag har eller om vi måste använda oss av telias prylar ?

Vidare så har vi idag tre tv-apparater som ofta går varma på kvällstid och vi vill i det nya huset köpa ytterligare en tv för att ha i ett motionsrum. På två av tv-apparaterna räcker det med std-utbudet, dvs tv1, tv2 och tv4 mm. När vi ringde telia för att bringa klarhet i vilka kostnader det innebär så får vi inget ordentligt svar mer än att vi behöver en box till varje tv. Det första kortet kostar 99kr/månad och det andra 49kr/månad. Den obesvarade frågan är vad som behövs för att titta på std-utbudet på tv-apparat 3 och 4.

Är det någon som kör telias fibernät eller vet hur det fungerar ?

Tack på förhand
 
Telia kör ju förvisso några öppna nät men du kan nog utgå från att du är låst till Telia i detta fall. Man får väl hoppas att den som bygger området inte helt avtalat bort er frihet för all framtid.
 
Vill ni bara ha "fria kanaler" på TV hade jag aldrig blandat in Telia i diskussionen. Se till att TVn har inbyggd digitalmottagare och sätt upp en antenn. Absolut minst strul.
 
Jag kan säga som så att kostar det extra i månaden för varje ansluten tv så får vi begränsa oss och kan acceptera de fria kanalerna på två apparater men vi vill iaf har tv3, tv5 mfl på de andra två.
 
Se upp när du beställer fiberlan från telia.
Telias tjo..skallar på fiberlan kan inte leverera på över en månad!

Finns bara en leverantör i världen av vår utrustning fick jag som svar och då gjorde jag min beställning i början av september för inflyttning i slutet av november!

Dessutom lyckas de slarva bort beställningar på löpande band och något ärendenummer på sin beställning kan man inte få av dem.

Försökte få någon annan leverantör av tjänster men det verkar som om telia har monopol på sin fiber, varje fall av bredbandet.

Så nu måste vi vänta till slutet av december(dvs en månad utan) på att få telefon+bredband,
TV fixar ju sig tack vare att telia inte har monopol på tv-nätet.......

Mer än måttligt misnöjd på telia!
 
Är det Telias eget nät så släpper de inte in nån på det och fibernätet är inte reglerat så de behöver inte släppa in någon heller.
PTS försöker få till samma lagstiftning på fiber som på ADSL men det går trögt
 
Vi har Telia Fiber LAN till ett antal fastigheter på landsbygden. Vi byggde vårt eget fibernät och lät telia ansluta vid våra noder. Vi har i vårt avtal kanalpaket stor på upp till fem boxar utan några extra "kort"-avgifter. Dessutom ingår IP-telefonin samt bradband 100/25 Mbit/s i alla fastigheter.

Dock vet jag att de normalt brukar ta betalt per extra "kort" men detta kanske är på väg att mattas ut? Är ju ett flertal av konkurrenterna som kör med kabel-TV över fibern vilket gör att du får alla kanaler på valfritt antal apparater. Men då kommer ett annat problem och det är de som vill ha digital-TV (För att inte tala om HD-tv). Flera av operatörerna speglar in de digitala nätet men detta vill bland annat TV4 sätta stopp för så man får betala en gång för analog och en gång för digital signal.
 
Kyosahenke skrev:
Vi skall flytta till ett område som byggs av Myresjö och där vi kommer få telias fibernät installerat.

Vi har försökt att få lite klarhet i vad som gäller om vi tex kan använda oss av Glocalnet som tele och bredbandsleverantör som vi idag har eller om vi måste använda oss av telias prylar ?

Vidare så har vi idag tre tv-apparater som ofta går varma på kvällstid och vi vill i det nya huset köpa ytterligare en tv för att ha i ett motionsrum. På två av tv-apparaterna räcker det med std-utbudet, dvs tv1, tv2 och tv4 mm. När vi ringde telia för att bringa klarhet i vilka kostnader det innebär så får vi inget ordentligt svar mer än att vi behöver en box till varje tv. Det första kortet kostar 99kr/månad och det andra 49kr/månad. Den obesvarade frågan är vad som behövs för att titta på std-utbudet på tv-apparat 3 och 4.

Är det någon som kör telias fibernät eller vet hur det fungerar ?

Tack på förhand
Lita INTE på andra operatörer som lovar uppkoppling på Telias stamnät; en granne svalde en sådan och stod helt utan uppkoppling när de flyttade in. Det tog lång tid att rätta till, antingen hade Telia mycket att göra eller så ville de visa vem som bestämde:rolleyes:

Angående TV- hur långt till mast? Inomhusantenn kanske möjligt? Eller om du kan påverka installation så lägg ett stjärnnät för koaxial och sätt upp en antenn, bör inte kosta så mycket och ger dig valfrihet om du i framtiden vill köra satellit via parabol (tänk HD-kanaler och brett utbud)

Kjell G
 
fibernätet kommer att kopplas in mediacentralen. Frågan kvarstår dock om det går att kringå alla kortavgifter på tv nr 2,3 och 4 ?

Någon som vill dela med sig av sina kreativa lösningar ?
 
tnt skrev:
Se upp när du beställer fiberlan från telia.
Telias tjo..skallar på fiberlan kan inte leverera på över en månad!

Finns bara en leverantör i världen av vår utrustning fick jag som svar och då gjorde jag min beställning i början av september för inflyttning i slutet av november!

Dessutom lyckas de slarva bort beställningar på löpande band och något ärendenummer på sin beställning kan man inte få av dem.

Försökte få någon annan leverantör av tjänster men det verkar som om telia har monopol på sin fiber, varje fall av bredbandet.

Så nu måste vi vänta till slutet av december(dvs en månad utan) på att få telefon+bredband,
TV fixar ju sig tack vare att telia inte har monopol på tv-nätet.......

Mer än måttligt misnöjd på telia!
Har råkat ut för samma sak tyvärr. I princip ingenting har fungerat i kontakterna med Telia.

Fiberlanet kan de dock få igång på några timmar även om du inte fått den för Telefoni/TV nödvändiga switchen.

Vi kollar på SVT play och TV4 play via laptopen fram tills att prylarna kommer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.