Teknik
Bjurran: Om fler har bekymmer med detta vill jag bara flika in att det tydligen är flera olika delningar i win7. Tänket med hemgrupp är visserligen bra, men de har inte tagit det fullt ut. Du kan enkelt komma åt tre separata former av delning, som visserligen påverkar varandra, men som verkar funka på lite olika sätt. En hittar du om du högerklickar på en mapp. Två andra hittar du om du går in
cheetah1: Cat.5e installerar jag för fullt i huset nu, tycker 1G räcker gott. Kör patchkablar i Cat.6 dock, mest för att det är en fysiskt tåligare kabel.
mikaelbe: Jag har köpt mig ett Arduino-kort. Det kostar ca 200 kr. Tänkte nån vacker dag bygga en övervakning av pelletsbrännare mm roligt. Kortet drivs direkt av USB-porten. Man tankar ner en utvecklingsomgivning med massor av exempel som direkt går att testa på kortet. Finns mycket kul man kan göra. Man kan även köpa s k "breadboards" som är piggy-back på kortet, t ex Ethernet-moduler.
Smotany: Jag har satsat på Xantech i mitt kommande system, håller på att köpa in just nu:P Skall man bara ha 1st skärm etc så funkar Kjell.com´s grejor, skall du ha fler zoner så blir det dyrare och lite mer att tänka på..
iJohannes: Det här verkar ju vara top-of-the-line: http://www.induowireless.com/produkter/gsm_3g/router/hsupa_router_ur5i/ Nå´n som vet priset? Hört mer om den? /Johannes
Helmersson: Harman Kardon har kommit med ett nytt system som ersätter Hkts 11som har varit ett omtyckt system det heter hkts 30. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=568229
peli59: Hej och tack! Det var vatten i maskinen. Det var tydligen stopp i avloppet vilket gjorde att maskinen svämmade över lite. Tömde maskinen på vatten och den går. Har kört en disk nu utan att det läcker, så man får väl betrakta det det som fixat.
mexitegel: Om ditt trådpar är anslutet i din växelstation så ska du ha en likspänning på knappt 50 volt när luren ligger på. Lyfter du luren så sjunker spänningen till ungefär 7 Volt och då med vänd polaritet. När det ringer så är det en så kallad överlagrad växelspänning, 120 V/50 Hz.
yegger: Hej, Var idag på hem & villa mässan i Malmö och stötte för första gången på LBW multimedia system. Funderar som bäst på vad man ska ha för nätverk/kablage i nybygget, och tyckte att LBW verkade ganska intressant. Vad jag kunde bedöma så kör de en ren teknik utan att man låser in sig i ett proprietärt system (som t ex Lex Home?). Någon som har erfarenheter från detta system?
mycke_nu: Aha. Du har rätt. Vårt avtal är lite bättre än jag trodde.
piotor: Jag kommer få tv genom min bredbandsleverantör (fastbit) och kommer även sätta upp en parabol för canaldigital o viasat. Vad ska jag ha för uttag och switch för att jag skall kunna få ut tre signaler?? Jag har ett "vanligt" uttag med sat uttag i. Tacksam för svar! Peter
Yrrol: Frågade en stor säljare om råd... [citat] hujja, jag har aldrig tänkt på vad slutpriset kommer bli men inte trodde jag 6500-8000kr.. hehe men får väl bli den switchen iaf... [citat] Så, sen var det lite F-hanar jag behövde...parabol och sånt känns väl lite onödigt för det får man väl i canal digital paketet man köper eller måste man byta ut det direkt?
Tomba6: Har du något förslag på vilka prylar man ska använda? Har en inspelningsbar HD-box (Canal Digital) jag tänkt behålla, till övriga platser tänker jag mig enklast möjliga, bara varje tv kan visa valfri kanal. Allt från parabol till respektive tv blir med nytt material. Tacksam för förslag på fabrikat och beteckningar.
Smotany: Jo, har ju 1st 32mm också... där får ju plats en del småkablar. (IR.styrning funkar ju iofs med vanliga hörlurs sladdar, så då räcker det med 1st nätverkskabel där..
Erikoolio: Kolla på www.swelarm.se där kan du hitta både larminstallatörer och larmcentraler. Lycka till.
Smotany: Sök på Parrot.. jag har deras och den är grym!
Bjurran: patrik659> Att få det att fungera med ip-tele är nog inte det enklaste. Stänger någon av strömmen till ditt hus kan inte larmet ringa såvida du inte har modemet på UPS eller liknande. Nu har inte jag full koll på dessa larm, men har inte flera av dem GSM-möjlighet? Eller möjlighet att koppla till det? Även om det är en kostnad så är nog det vad jag skulle rekomendera.
BerntS: Tack för utförliga svar, nu har jag börjat dra kabel. Tänker dra flera kablar till en kopplingspunkt per våning. Använda sektorer i det längsta, några fönster däremot får dela på sektorer. Använder kopplingsdosor istället för att tvinna, förutom på ett ställe där det bara är en kabel som behöver tvinnas, där kanske jag löder...
Mats: Fortfarande servitut och ledningrätter som är det avgörande och jo där har Skanova fortfarande ett fruktansvärt övertag. Man har många avtal med kommuner om att man får dra över kommunal mark utan avgift medan andra leverantörer dår betala rejält plus hyra år för år tex. Såg ett sådant exempel där en konkurent fick betala 25 kr/metern i grävavgift plus 10 kr/metern och år i
Nerre: Det jag menade är att du borde koppla bort ALLA jack. Och sen börja koppla från första jacket och koppla allt rätt. Då bestämmer du själv vilka färger du använder (utom på den inkommande).
effo: Har själv provat www.genericmobile.se där man kan skicka sms över det fasta telenätet med sin hemtelefon men tyvärr så stödjer de inte TAP-protokollet. Så du menar att det inbyggde SMS-formatet inte ska användas om man använder en extern GSM-modul. Vilket larm-format ska man använda i så fall för att skicka SMS med GSM-modulen? Fick man önska skulle jag vilja ha en GSM-modul som
Koffe A: den fungerar som så att den ersätter ditt befintliga slutbleck o i den finns de en microbrytare, kolla med din lokala låsleverantör/smed
swecul: Tjena, tänkte bara uppdatera med vad som var fel, hade en larmtekniker som var ute och kikade på deckaren i december och efter ihärdigt felsökande kunde han konstatera att deckaren var trasig, bytte den mot en ny och sedan dess har det inte varit ett enda problem! =)
Troberg: Köp dock inte en sådan om du förväntar dig ljudkvalitet. Det finns en anledning till att det är komplicerat att tillverka bra högtalare, att ta första bästa materialbit som kan vibrera är ingen vidare lyckad lösning.
backstromj: Nu är problemet delvis tillbaka... De borde ju knappast ha ställt till det igen? Eller är detta någon man behöver göra regelbundet kanske?
Totte_S: [citat] Huvet på spiken, fast tvärtom... Jag vet att jag kan göra så, just därför ställer jag frågan om man kan slippa just det eftersom telefonen redan har en mottagare. ;) Jag har tillräckligt med kartmaterial så det var för att använda det som jag funderade på om jag slapp lägga ut ännu mer pengar på teknikleksaker. Det drar ju iväg lite med fast telefoni, 4 mobiler,