Om fler har bekymmer med detta vill jag bara flika in att det tydligen är flera olika delningar i win7. Tänket med hemgrupp är visserligen bra, men de har inte tagit det fullt ut. Du kan enkelt komma åt tre separata former av delning, som visserligen påverkar varandra, men som verkar funka på lite olika sätt. En hittar du om du högerklickar på en mapp. Två andra hittar du om du går in på den mappens egenskaper, fliken delning. Där finns både vanlig delning samt avancerad delning. Skitkul att bråka med. INTE!
Själv byggde jag en server och kör all delning där bortsett från en helt öppen mapp på varje klient som jag bara använder om jag nån gång vill skicka något direkt till en viss burk.