2 003 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Telefoni?? telia eller 3g lösning typ telefonjack nej tack
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Hej
är så oerhört kluven hur man skall göra...
vi skall bygga nytt hus... kommer troligtvis v.27.. smålandsvillan villa visingsö 1½ plans...
vi har fått offert från eltel som "kopplar" på oss på nätet... 7000:-..
frågan nu är om man skall ta detta eller köra 3 telefonjack nej tack..? eller köra på telias totallösning med allt...
vi har tagit med det i kalkylen av bygget med telia.. men som sagt är oerhört villrådig..
tar gärna emot tips, tankar m.m..
mvh micke
är så oerhört kluven hur man skall göra...
vi skall bygga nytt hus... kommer troligtvis v.27.. smålandsvillan villa visingsö 1½ plans...
vi har fått offert från eltel som "kopplar" på oss på nätet... 7000:-..
frågan nu är om man skall ta detta eller köra 3 telefonjack nej tack..? eller köra på telias totallösning med allt...
vi har tagit med det i kalkylen av bygget med telia.. men som sagt är oerhört villrådig..
tar gärna emot tips, tankar m.m..
mvh micke
Ja, det krävs väl lite mer info för att någon ska kunna ge nån relevant feedback. T.ex.
- Var är huset, är det bra täckning för mobiler där?
- Finns det fiber/stadsnät (så kan ni väl köra IP-telefon, och behöver inte koppar-telefonen för adsl-internet)
- Vad har ni för förväntningar på internet, kolla aftonbladet och mail, eller ladda hem stora filer...
- Var är huset, är det bra täckning för mobiler där?
- Finns det fiber/stadsnät (så kan ni väl köra IP-telefon, och behöver inte koppar-telefonen för adsl-internet)
- Vad har ni för förväntningar på internet, kolla aftonbladet och mail, eller ladda hem stora filer...
Du måste nog sätta dig ned själv och bestämma vad du behöver av Internetkapacitet, hur många samtidigt uppkopplade datorer, vad använder ni ert bredband till, vill ni ha IPTV och Video On Demand, vill man ha internetradio med mängder med kanaler, etc.
Är ekonomin något hinder?
Men skulle jag få en fiber anslutning, om det är det du får betala 7000:- för att ansluta, så ser inte jag någon anledning att inte ta den.
Är ekonomin något hinder?
Men skulle jag få en fiber anslutning, om det är det du får betala 7000:- för att ansluta, så ser inte jag någon anledning att inte ta den.
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
hej...
tack för alla svar...
vi skall bygga 1.8 mil utanför borås... 3g täckningen e bra...
fiber kommer det inte bli.... vi anv. internet uppkopplingen främst till internet... eller det mest krävande e online spel med ps3..
om det är fiber vet jag faktiskt inte... får kolla in offerten igen från el tel... men tvivlar på fiber då det e på landsbygden....
mina tankar är ändå att det är ju tidsfråga innan 4g brett ut sig...
men tack so far... blir nog fast anslutning ... tackar för inspel
tack för alla svar...
fiber kommer det inte bli.... vi anv. internet uppkopplingen främst till internet... eller det mest krävande e online spel med ps3..
om det är fiber vet jag faktiskt inte... får kolla in offerten igen från el tel... men tvivlar på fiber då det e på landsbygden....
Vi bor i mindre tätort (<200 inv) Fiber finns i närheten skulle kosta 12k att bygga in i huset. Men efter lite räknande så valde vi ändå att köra på telias lösning med iptelefoni, bredband (6mb) och tv.
Är helnöjd, adsl fungerar bättre än jag hade trott och det känns helt okej att ha allt samlat på ett ställe. För även om vi hade dragit in fiber så hade vi haft en månadskostnad på ca290 för bara bredbandet. Nu får vi allt i ett för 345kr i månaden om jag inte minns fel.
Är helnöjd, adsl fungerar bättre än jag hade trott och det känns helt okej att ha allt samlat på ett ställe. För även om vi hade dragit in fiber så hade vi haft en månadskostnad på ca290 för bara bredbandet. Nu får vi allt i ett för 345kr i månaden om jag inte minns fel.
Även om hastigheterna i mobilnäten kommer att öka så kommer ping-tiden aldrig att bli lika låg som för en kabelbunden anslutning. Signaleringen mellan en basstation och en mobilenhet är ganska komplicerad, och den tar tid. Det går att förbättra bandbredden rejält, men detsamma gäller inte för ping-tiden.micke_petersson skrev:
/Hasse
Mobilt 4G och 2 mil utanför Borås ligger ganska långt fram i tiden, Om vi tar Telia så är väl deras plan de 5-6 största städerna efter Stockholm i år och sedan nästa 20-tal i storlek 2011. Har svårt att se att någon annan skulle ha någon aggresivare utbyggnad utanför större städer/tätorter i närtid.micke_petersson skrev:hej...
tack för alla svar...
Nu har jag inte spelat online på ps3 så mycket, men har kört online på min xbox riktigt mycket. Där blev jag vansinnig på lagget över vanligt wlan, så jag skulle tro att även om du kopplar 3/4G router till LAN så får du problem. Detta är dock ej testat så ta inte mitt ord för det.
Däremot, om din instalaltionskostnad är på 7000 så ser jag inte det som ett dyrt pris. (Fråga dem även på en offert för fiberinstallation, man vet aldrig, och det skadar inte att fråga)
Jag skulle dra in fiber/kabel till en centralt placerad plats där du vill koppla nätverket osv. Sen om du väljer att köra telefoni eller inte är väl upp till er, men en fast anslutning mot nätet är nog svårt att komma ifrån idag.
Jag har själv IP tele hemma och det är bara försäljare som ringer dit eller de som råkat välja fel nummer i telefonboken. Resten tar jag i mobilen eller över nätet.
Däremot, om din instalaltionskostnad är på 7000 så ser jag inte det som ett dyrt pris. (Fråga dem även på en offert för fiberinstallation, man vet aldrig, och det skadar inte att fråga)
Jag skulle dra in fiber/kabel till en centralt placerad plats där du vill koppla nätverket osv. Sen om du väljer att köra telefoni eller inte är väl upp till er, men en fast anslutning mot nätet är nog svårt att komma ifrån idag.
Jag har själv IP tele hemma och det är bara försäljare som ringer dit eller de som råkat välja fel nummer i telefonboken. Resten tar jag i mobilen eller över nätet.
Klicka här för att svara