Upptäckte att jag missat en nyhet inom hårddisk världen. Hade ingen aning om att det nu finns sata-III (6 GB/s) diskar på marknaden. Vet någon om anslutningarna på dessa är detsamma som på sata-II eller om man behöver en ny kontroller för dessa?

Ser ut att passa:

The new specification can use existing SATA cables and connectors, although some OEMs are expected to upgrade host connectors for the higher speeds. Also, the new standard is backwards compatible with SATA 3 Gbit/s.

SATA Revision 3.0 (SATA 6Gb/s)

Låter bra, kan leva med att jag kanske inte får ut fulla hastigheten från disken på min nuvarande sata2-portar, men man vet ju aldrig när man får för sig att göra ett spontaninköp och byta moderkort... :P

Men nu är frågan, vilket är det billigaste (nu bygger vi budget WHS) mammakortet med 6 sata, stöd för 6Gb/s, 4 slottar för ram, inbyggd grafik och Gbitlan....

Ett ex:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575117

MathiasS skrev:
Men nu är frågan, vilket är det billigaste (nu bygger vi budget WHS) mammakortet med 6 sata, stöd för 6Gb/s, 4 slottar för ram, inbyggd grafik och Gbitlan....

Ett ex:
[länk]
Den där blev jag sugen på själv! (Vi skriver för övrigt i fel tråd, kanske någon moderator kan flytta inläggen till Windows Home Server?)

Redigerat:
Kort som passar sata3 kan nog passa här, men hela whs-konfiggen passar väl bättre i andra tråden.....

På Inet var det lätt att söka fram Sata3-kort, men alla jag hittade där var dyrare än detta.

MathiasS skrev:
Kort som passar sata3 kan nog passa här, men hela whs-konfiggen passar väl bättre i andra tråden.....
Det var inte så elakt menat som det kanske såg ut.. :blushing:

Äsch, jag sitter inte här å grinar heller så..... d^_^b

Nyttan med sata3 är ju ganska begränsad idag dock, såvida ni inte hade tänkt fläska in någon av de värre SSD-diskarna som kommer om ca 1-2 månader. Visst, det kommer att komma fler SSD'er framöver, och priserna kommer sjunka, men för att ha något som verkligen drar nytta av sata3 får ni punga upp med ganska stora slantar iaf ett-två år framöver.

Det närmaste är väl de nya Sandforce baserade SSD diskarna med Sata3 som kommer att dyka upp ganska snart, främst från OCZ som har ett par intressanta modeller, men dom kommer att kosta därefter. Crucial har väl någon modell som också är på G, men det börjar väl runt 5000kr på en höft.

Sata3 stöd på vanliga mekaniska hårddiskar är ju rena skämtet.

Tänkte mest med det här "Men nu är frågan, vilket är det billigaste (nu bygger vi budget WHS) mammakortet" i åtanke så känns det kanske uteslutet att kika på dyra SSD-diskar? Och då kan det verkligen kvitta om du har sata3 stöd eller inte idag, och ett bra tag framöver också förmodligen. Skulle det nån gång knipa, tveksamt men ändå, så kommer det förmodligen finnas sata3 kontrollers för små pengar att köpa. Men när SSD diskarna gått ner så mkt i pris är det förmodligen dags att byta hela den där datorn ändå :D

Voodoo - bra tänkt. Jag har iaf inga planer på en dyr disklösning och om det är uteslutet att "vanliga" diskar kan utnyttja detta inom överskådlig tid så kan man ju ta bort denna parameter i kravlistan och köpa ett moderkort som är några hundringar billigare.

Om vi nu fortsätter WHS-tänket så är ju 6 GB/s bra mycket mer än vad nätverket orkar med. SATA-II räcker mer än väl.

tror man kan stryka sata 3.0 från listan ett tag. Jag kollade upp specifikationerna på WD Caviar Black i 6 Gb/s serien. även om deras black serie ska vara bland det värre så är jag inte så inmponerad av att det bara är 126 MB/s buffer-to-disk max.
visst, men 64 MB cache ger det ju lite prestandaökning om man jobbar med många små filer, men jag sysslar mest med film på min server så då spelar det inte lika stor roll...
Att gå över till SSD känns inte aktuellt med den prislapp som finns på dem idag.
Jag gjorde en liten kontroll på 4 st 1 TB diskar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=313690,555314,331490,555317
lägg märke till att även deras blue verkar ha 126 MB internt på sata2, och till ett bättre pris. Kan man då verkligen vinna så mycket på att öka hastigheten till cachen?

Kan bara hålla med om att det är en hype.
En vanlig 7200 disk klarar inte att fylla en Sata-1 kanal
SSD behöver sata 2 för att gå optimalt, även bra SAS diskar hör hemma här

japp , så är det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.