Har för tillfället ett trådbundet larm från 90-talet någon gång, som jag av olika anledningar funderar på att byta ut. (Bl.a så programmeras centralenheten med eprom vilket inte gör det lätt för oss när vi vill byta larmnummer osv)
Det är nu ett antal rörelsedetektorer och magnetdetektorer kopplade på systemet.
Är det någon som vet huruvida det finns någon form av standard gällande detektorer så att jag skulle kunna byta bara centralenhet/manöverpanel?
Om det inte går, så att jag måste byta all hårdvara, skulle befintlig kabeldragning fungera så att jag kan fortsätta köra trådbundet utan en ny komplicerad kabeldragningsprocedur?

/Olof

J
Fördelen med trådbundna larm är att det går att byta larm utan att behöva byta allt, i värsta fall kan man behöva ändra på hur detektorerna är inkopplade, eventuella motståndsvärden brukar man kunna programmera i nya larm så att man i princip inte behöver ändra någonting ute i systemet.

Kort sagt så går det alldeles utmärkt i de allra flesta fall... Vad är det för märke på larmet idag och vad skall du byta till? har du expansionskort i befintlig installation?
Manöverpanelen och ev. expansionskort kan ibland kräva olika många ledare så det är det som kanske skulle kunna kräva nya kablar...

Det som står på är "RB 45-400".
Vet inte om någon expansionskort, och inte exakt vad jag skulle byta till heller.
Antar att det som gäller är att kontakta försäljare för intressanta larm och höra vad de kan göra...

/Olof

J
Väljer du ett DSC eller Galaxy så borde det knappast vara några svårigheter att byta ut bara centralen och knappsatsen, köper du från usa eller uk så hamnar du nog runt 1200-1600:- .

eller så kontaktar du din lokala fristående lås/larmfirma så löser dom det, befintliga detektorer samt kablage går normalt att använda, så till vida att det är i gott skick o fungerar

Koffe A skrev:
eller så kontaktar du din lokala fristående lås/larmfirma så löser dom det, befintliga detektorer samt kablage går normalt att använda, så till vida att det är i gott skick o fungerar
Precis.
Man byter bara centralenhet, manöverpanel och alla motstånd i detektorerna och kan utnyttja befintligt kablage, detektorer och sirener.
Bör alltså bli relativt billigt jämfört med en nyinstallation.

Det vore bra om det är som ni säger.
Visserligen går det att få tag på larm rätt billigt, men då är det trådlösa, och priset som presenteras är oftast bara med en rörelsedetektor och en magnetkontakt.

/Olof

Titta på DSC, Galaxy, Bosch, GE m.fl
Då kan du utnyttja ditt befintliga kablage och kanske detektorer oxå (har du riktigt gamla IR-det t.ex. så rekommenderar jag nog ett byte).
På många moderna system kan du oxå blanda trådbundna och trådlösa detektorer, kan vara bra om du vill komplettera med någon detektor nånstans dit det är svårt att dra fram kabel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.