Det är intressant att Securitasmontören hos mig berättar rakt ut var man ska slå centralenheten med yxa för att larmet inte ska hinna lösas ut.. Borde vara tjänstefel.

el_richard skrev:
Tror knappast det finns någon inbrottstjuv som försöker störa ut ett larm på en vanlig villa.
Jodå.
Och sådant här sprider sig snabbt i de "undre" kretsarna. Det finns gott om sändare att få tag på för 433 MHz som sänder 100-1000 ggr starkare än larmen, små apparater som är enkla att bära med sig.

På 868 MHz är det däremot inte lätt att hitta en stark sändare om man inte bygger den själv....

Fiero skrev:
Det är intressant att Securitasmontören hos mig berättar rakt ut var man ska slå centralenheten med yxa för att larmet inte ska hinna lösas ut.. Borde vara tjänstefel.
Men förhoppningsvis är centralenheten placerad i larmad zon och då kommer du inte åt den iallafall.

Tjänstefel är det att sätta centralenheten på en plats där man kommer åt den med yxa innan den hunnit kontakta larmcentralen.

el_richard skrev:
Tror knappast det finns någon inbrottstjuv som försöker störa ut ett larm på en vanlig villa.
Varför skulle de inte göra det för villor när de gör det för bilar? Menar du att biltjuvar är mer förslagna än inbrottstjuvar?

T
Hela poängen med villalarm, som jag ser det, är i första hand att få skurkarna att välja grannes olarmade hus istället. I andra hand att någon kommer dit och stänger dörrarna/tejpar fönstren efter dem.

Då spelar det inte så himla stor roll om det är trådbundet, trådlöst eller t o m bara Securitas-dekaler.

Visst, 868-larm är säkrare än 443, och trådbundna är säkrare än trådlösa, och övervakad telelina är säkrare än ip-telefon, dygnet-runt-väktare är säkrare än.. osv. Men sedan finns det ju andra aspekter såsom kostnader och enkelhet vdg installation mm.

För att summera tror jag inte det spelar så fasligt stor roll vilken sorts larm man har, huvudsaken är att man har ett. De som ändå vill ta sig in gör det, t ex genom att strunta i larmet (de är ju ändå färdiga med "jobbet" på 5-10 minuter). Då tycker jag det är bättre att lägga tiden på att se till att man inte blir lurad in i något hyravtal som kostar skjortan per månad i all evighet och liknande dumheter.

• Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Inbrott hos grannen i helgen. Grannen hade inte larm, det hade jag. Det betalade sig denna gång iallafall. Skulle gissa det sitter en Securitas skylt på deras villa om en vecka.

tanaris skrev:
För att summera tror jag inte det spelar så fasligt stor roll vilken sorts larm man har, huvudsaken är att man har ett. De som ändå vill ta sig in gör det, t ex genom att strunta i larmet (de är ju ändå färdiga med "jobbet" på 5-10 minuter). Då tycker jag det är bättre att lägga tiden på att se till att man inte blir lurad in i något hyravtal som kostar skjortan per månad i all evighet och liknande dumheter.
Tycker det ligger mycket i det du säger.
Nog många som stirrar sig blinda på installationskostnaden och inte tänker på månadsavgiften. Visst det kan väl kanske kännas skönt att betala 0:- för att få ett larm uppmonterat och skulle det larma så är även utrycningn gratis, men slår man ut 2-400:-/mån på 10 eller 15 år då börjar det bli pengar.

En släkting blev nyligen kontaktad av ett stort företag som ville erbjuda henne ett nytt trådlöst larm för 0:- och gratis utryckningar var det oxå...bara 250:-/mån.
Förståndig som hon är så tackade hon nej.
Hon betalar 75:-/mån och har inte haft en utryckning sedan installationsdagen 1998. Dock skall sägas att hon fick betala 7-8000:- för installationen.

Enkel matematik i mina ögon, men smaken är som bekant delad.

Man kan spika kabel så den inte syns som sagt det är ju trots allt inte stora svarta servis matarkablar man spikar upp

el_richard skrev:
Läser dem här så är väl risken större när det är såpass enkelt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.