parkway skrev:
Som sagts i tidigare inlägg: SSD är snabbt på att läsa men långsammare på att skriva så Silverstone har en hybriddocka som man kan använda för att höja läshastigheten på ofta lästa filer, verkar bra men svår att få tag på.
Det där är ju sanning med en viss modifikation, för det första antar jag att du tänker på sekventiell skrivning här, vilket förvisso är en del av det man skriver, men också att det gäller de tidigare SSD'erna. Nyare SSD'er ligger på iaf 150mb/s + i sekventiell skrivhastighet och en del en bit över 200, vilket krossar även snabba diskar som WD's raptordiskar i sekventiell skrivprestanda.

Kikar vi sen på Random Write, som är en stor anledning till att SSD' diskarna upplev som just så mkt rappare så vinner dom ju på ren och skär walkover jämfört även med snabba diskar, här snackar vi skrivhasigheter som är ca 20-40 gånger så snabbt som en velociraptor på nyare SSD'er.

Så att säga att en vanlig HDD är snabbare på skriv är ju, iaf om vi håller oss till nyare SSD'er, tyvärr inte rätt någonstans, varken sekventiell (som är enda området där vanliga diskar åtminstone inte blir helt krossade) eller random write.

Mr Voodoo: Nu läser du det jag skrev som fan läser bibeln. Jag sa aldrig att mekaniska diskar var snabbare än SSD på skrivning. Det jag sa var att en SSD är snabbare på att läsa än att skriva. Inget annat. Jag gjorde ingen som helst jämförelse mellan dom två.

Inser faktiskt jag nog läste lite fel när jag ögnade igenom det lite för snabbt, och det ber jag om ursäkt för. Jag tolkade det som att du menade att vanliga diskar var för snabbare för skrivning, och det var väl kanske inte alltför rackarns långsökt kanske att tolka det så med omnämningen av hybriddockan från Silverstone också. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.