Hej,

Har suttit och läst i alla dessa trådar om larm. Vårt hus står nu upp och tänkte att vi skulle skaffa ett litet larm att sätta in.

Har förstått att många beställer från England men varför gör man det när det finna billiga larm att köpa i Sverige? Är till exempel vikinglarm så pass mycket sämre eller till exempel ett larm från hem-larm.com som är ett LockIt larmsystem.

Någon som vet något om LockIt?

Kan någon ge konkreta tips och förslag på vad man ska skaffa sig?

Bygger ett A-hus basic 149 om ni vill titta på hur planlösningen är.

Verkar ju finnas folk här som förstår sig på detta bättre än vad jag gör.

Tack på förhand

//Linus
 
Redigerat:
Välj gärna trådbundet när ni ändå har chans innan bygget är klart ni kommer ångra er annars.
Ta kontakt med larmfirmor runt omkring er för konsulthjälp
 
Varför lägga pengar på onödiga konsulter när byggahus finns
 
Som wuditlooklike säger, Välj ett trådbundet system nu medans ni har chansen att bygga det som ni vill o snyggt.

Antingen tar ni in någon som gör det åt er, rekommenderar då att ni tittar på www.sakerhetsleverantorer.se/ så hittar ni seriösa företag i ert område.
Eller så gör ni det själva, välj då helst något välkänt fabrikat så kan ni lätt få hjälp bl.a. här på forumet.
 
J
Utan att veta vad du vill ha av ditt larm så är det svårt att ge en rekommendation men om du bara vill larma nedervåningen med rörelsedetektorer och magnetkontakter så är skissen som bifogas ett väldigt "basic" förslag. Komplettera med rökdetektorer om du vill ha brandvarning, yttre och inre siren, fler magnetkontakter om du vill larma alla fönster, vill du larma ovan våningen så kompletterar du med de detektorer som behövs osv... Billig larmkabel kan du köpa från England också.

Securitywarehouse.co.uk brukar jag handla från, har du ett verifierat Paypal-konto så är det inga problem.

Galaxyn är väldigt lätt programmerad och kan skicka dig larmen via sms om du använder dig av tex generic mobiles messit tjänst kostnad 2kr per uppringning. http://www.genericmobile.se/pdf/prislistor/prislista_messit_larm_modemp.pdf
 
  • 149larm e-plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • secwarehouse.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Först, kolla med ditt försäkringsbolag, vad de har för regler angående larm, rabatter, kopplingar till larmcentral m.m. Har de inga krav på koopling till larmcentral, skaffa ett larm med GSM uppringare, då kan du med fördel koppla larmet till din GSM telefon. Blir billigare i längden, då kopplingar till en lartmcentral blir dyrt längden. De flesta larm är dessutom falsklarm och då får du betala utryckningen.
 
Ursäkta felstavningarna i tidigare inlägg!
 
J
Har du ett avtal med fria ryck så betalar du inte för falsklarm, du betalar bara när du har orsakat larmet, tex du eller make/maka/barn är den direkta larmorsaken, har du inte fria ryck så får du betala oavsett vad larmet beror på inbrott eller inte...

Dessutom så kan du naturligtvis själv styra hur larmcentralen ska agera vid larm, ska de ringa 150nummer på en larmlista tills någon av dina kontaktmän svarar eller ska väktare skickas ut direkt, ska väktare bara skickas då du begär en utryckning eller bara om fler än en sektion larmar... Ryckinstruktionen utformar du med din larmcentral, och så himla dyrt behöver det inte bli, från 79:- i månaden tror jag billigaste Godkända larmcentralen tar...
 
Jag tycker du ska välja Någon DSC central då dessa är användarvänliga samt relativt billiga.
Annars ska du välja Galaxy.
Tycker fortfarande du skall kontakta en larm installations firma som skall lösa installationen.
Sen skall du köpa en larmcentral från svenska leverantörer då dessa kan skilja sig lite från den utländska marknaden i program prom etc
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.