Eftersom vi i vår del av skogen precis ska dra in fiber till våra fastigheter så hade det var intressant att höra vad andra har fått för avtal med främst Telia när dom dragit in fiber.

Jag tänkte på avtalade månadskostnader, bindningstider om dom bjudit på tex tv boxar eller liknande.

/A

Skulle gärna berätta, men deras offerter är konfidentiella.

Däremot kan jag berätta att medlemmarna i vår förening får 100/10 Mbit, telefon, boxar (2 för TV) för 295/månad med moms. Detta pris inkluderar föreningens nätavgift.

Telias villkor beror mycket på hur många medlemmar/anslutningar man har (vi har 166) samt hur stor deras investering blir. Måste dom dra fiber många km till noden så blir villkoren avsevärt mycket sämre, vanligen i form av längre bindningstid. I vårt fall behövde dom bara lägga ca 300 m fiber.

Edit: Kanalpaket Lagom ingår.

Redigerat:
Precis som mycke_nu skriver så är varje offert från Telia konfidentiell och får inte spridas vidare. Kan bara säga att siffrorna för vår förening är i harmoni med vad han skriver sånär som att vi har 100/25 Mbit som hastighet och har kanalpaket Stor på våra boxar.

Att jämföra Telia med Telia i en upphandling av ett fibernät verkar lite halvdant? Den ena installationen är inte den andra lik och eftersom små detaljer kan slå hårt på prissättningen av vissa komponenter är det lönlöst att jämföra utan att ha alla detaljer klara för sig.

Det är ALLTID förläggningen av fibern som kostar pengar och har man inte alla markförhållanden klart för sig är det omöjligt att jämföra område A med B.

Jag föreslår att du initierar en diskussion med ytterligare två parter. Därefter kan du jämföra dina alternativ med Telia och då få ett värde frihet och valfrihet. Den som har en garanterad tjänsteintäkt under X år har alltid möjligheten att låta anslutningskostnaden vara lite lägre. Frågan man måste ställa sig är vad det är värt att kunna välja mellan olika tjänsteleverantörer, kort bindningstid etc. Det är inte ett självklart val.

Jo självklart så borde jag jämföra Telia med andra leverantörer. Men jag har förstått att det är många i föreningen som är Telia talibaner så då är det bara att gilla läget... Ska på möte nu på onsdag i föreningen så man får väl se. Förutsättningarna just nu är att all kanalisation är redan dragen. Det jobbet är redan bekostat av föreningen så det ingår inte i Telias offert. Vet dock inte just nu om föreningen ska stå för i blåsning av fiber fram till fastigheternas avlämningspunkter eller om det kommer ingå i Telias offert. Jag tror att föreningen kommer stå för det dådet pratas om en nätkostnad på ca 100 kr i månaden utöver själva Internetabb.
Därför hade det varit intressant med lite siffror att ta med sig till mötet så man kan bilda sig en uppfattning om vad som är rimligt.

Fiber och blåsning av denna ingår inte i de priser som jag angav.

Räkna med 8 kr/m (2 fibrer) till 50 kr/m (96 fibrer) för kabel och blåsning. Moms tillkommer. Köp inte detta från Telia/Skanova, för då blir det mycket dyrare.

Sedan tillkommer det fibersvetsning a 250 kr/svets, kopplingssskåp mm mm.

Kan ju meddela lite snabbt vad vi hamnade på.

Månadskostnaden blir 249 kr och då ingår bredband 100/10, Kanalpaket "Lagom" med två tv-boxar, samt telefon exkl samtalskostnad.

Utöver det tillkommer 100 kr till föreningen för att täcka kostnaden för själva fiberdragningen etc.

Självtycker jag att det känns ok, vad tycker ni andra?

/A

d^_^b Prisnivån på telias tjänstepaket är riktigt bra.

Varför är Telias offerter konfidentiella? Eftersom man inte kan jämföra ett fall med annat pga alla olika förutsättningar så spelar det väl ingen roll om man visar det? Trams.
Tror bara de skulle få sälja mer om kunderna enkelt kunde få få veta hur många nollor det kommer stå på slutsumman, många drar sig nog från att begära in offerter.

Det är inget konstigt att en offert är konfidentiell. Varenda offert jag skickar är en hemlis - det är så det brukar vara i denna bransch (it/telecom) skulle jag säga.

Dessutom är det så att du måste vara väldigt påläst om lokala förhållanden (som du inte kommer kunna läsa dig till i offerten) och hur detta påverkar schaktentreprenaden. Man ska ju ha klart för sig att det som har med IT och nätverk att göra i ett fiberprojekt är en så liten del att den kunskapen kan man helt vara utan - det löser sig på ett bra sätt ändå.

Är inte offerten konfidentiell så skickar kunden den till första bästa konkurrent som får insikt i min prissättning och guldläge för att bjuda under.

mycke_nu, precis. Det är väl det konkurrens handlar om? Om de olika leverantörerna vet vad de andra tar betalt så pressar de sina priser. Vet ingen om vad det kostar kan man ta ut vad som helst då ingen kan jämföra det. Är den öppen och man ser att bolag A tar 100 kr/h för ett arbete men bolag B kan göra det för 80 medans bolag C kan köpa in jobbet för 70 och lägga på 15 %... kan man räkna kan man pressa priser. Telia i ett nötskal att inte gå ut med vad de gör eller inte gör.
Vill man ha ett jobb får man se till att lägga sig rätt i pris från första början, tror man seriöst at man kan lägga på 50 % på ett jobb man köper in så får man stå för det.

mycke_nu skrev:
Är inte offerten konfidentiell så skickar kunden den till första bästa konkurrent som får insikt i min prissättning och guldläge för att bjuda under.
Nja.

I praktiken så är ju priset inte en hemlighet som hindrar konkurrens. Självklart har kunden en prisdiskussion men konkurrenterna.

Jag skulle säga att det handlar om att man vill kunna göra enskilda erbjudanden och om alla hade tillgång till alla offerter skulle leverantöre få ägna hela sin tid åt att förklara varför det ser ut si eller så. Att konkurrenter får se offerter i sin helhet är förstås inte heller bra eftersom en listig affärsmodell eller prisstrategi då avslöjas.

Bjurran - jag tycker faktiskt du är på cykeltur i detta fall. I praktiken är detta ingenting som hindrar priskonkurrens och Telia är inte på något sätt unika i detta avseende. Alla gör så. Inte typiskt telia. Släpp det. d^_^b

MathiasS skrev:
Nja.

I praktiken så är ju priset inte en hemlighet som hindrar konkurrens. Självklart har kunden en prisdiskussion men konkurrenterna.
Det beror ju lite på vad man säljer och hur upphandlingen går till.

Att priserna är konfidentiella upplever inte jag heller som ett problem för konsumenten, tvärtom. Att man som företagare inte vet vad konkurrenterna erbjuder gör att man vässar sitt anbud till det yttersta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.