2 846 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Fildelningsproblem Win7 ultimate
Sida 1 av 2
Hej
Jag har problem med att dela ut mina diskar så att xboxen kan komma åt dem.
När jag körde xp innan så var båda mina lagringsdiskar åtkomliga med administratörskontot från xboxen. Anledningen till att jag använde "admin" (som jag döpt det till för enkelhetens skull) var att jag skulle komma åt filerna på frugans dator från xboxen utan att byta användare och lösenord.
Nu har jag installerat Win7 och jag kommer åt frugans diskar men inte mina om jag inte loggar in som "samuel", mitt eget användarnamn. Detta innebär att jag varje gång jag ska komma åt mina filer får skriva in anv + lösen på xboxen igen.
Jag har i "behörighets"inställningarna lagt till adminkontot med full åtkomst ("samuel" kontot är oxå administratör). Jag tog även bort "samuel"kontot från "behörighets"listan för att se om det strulade till det men det gör ingen skillnad, man måste fortfarande ange "samuel" som anv. för att komma åt mina filer (både från xboxen och frugans dator).
I "Lokala säkerhetsprinciper/Nätverksåtkomst/delning och säkerhetsmodell för lokala konton" har jag angett "Klassisk- lokala användare autentiseras som sig själva".
Har snackat med min bror som är dataadministratör men nästan uteslutande jobbar med linux, och han trodde att där var nån annan inställning som saknades men visste inte vad eftersom han inte använt win7 själv.
Någon som har en ide på hur jag lyckas hitta och ändra inställningarna?
/Samuel
Jag har problem med att dela ut mina diskar så att xboxen kan komma åt dem.
När jag körde xp innan så var båda mina lagringsdiskar åtkomliga med administratörskontot från xboxen. Anledningen till att jag använde "admin" (som jag döpt det till för enkelhetens skull) var att jag skulle komma åt filerna på frugans dator från xboxen utan att byta användare och lösenord.
Nu har jag installerat Win7 och jag kommer åt frugans diskar men inte mina om jag inte loggar in som "samuel", mitt eget användarnamn. Detta innebär att jag varje gång jag ska komma åt mina filer får skriva in anv + lösen på xboxen igen.
Jag har i "behörighets"inställningarna lagt till adminkontot med full åtkomst ("samuel" kontot är oxå administratör). Jag tog även bort "samuel"kontot från "behörighets"listan för att se om det strulade till det men det gör ingen skillnad, man måste fortfarande ange "samuel" som anv. för att komma åt mina filer (både från xboxen och frugans dator).
I "Lokala säkerhetsprinciper/Nätverksåtkomst/delning och säkerhetsmodell för lokala konton" har jag angett "Klassisk- lokala användare autentiseras som sig själva".
Har snackat med min bror som är dataadministratör men nästan uteslutande jobbar med linux, och han trodde att där var nån annan inställning som saknades men visste inte vad eftersom han inte använt win7 själv.
Någon som har en ide på hur jag lyckas hitta och ändra inställningarna?
/Samuel
Vilken dashboard kör du i XBoxen? XBMC? Det kan vara lönt att uppdatera den, eftersom det tydligen har gjorts lite ändringar i SMB-protokollet (som är vad som används för att dela ut enheter) i Win7 (och, tror jag, Vista). Det ska dock vara fixat i nyare XBMC.
Oops. Klantigt av mig att jag glömde berätta att jag kör XBMC. Uppdaterades så sent som i Januari men såg nu att det kommit en nyare version, får ta och ladda ner den och se om det hjälper.Troberg skrev:
Men en fundering; borde jag inte komma åt mina diskar oavsett vilket användarnamn jag använder eftersom båda har behörighet att komma åt filerna?
Tack så länge iaf.
/Samuel
Jag har fullständiga behörigheter både på disken och på utdelningen med båda användarna och det funkar ändå inte. Håller dock på att uppdatera XBMC just nu så ska se om det gör någon skillnad. Jag återkommer om en stund med resultat.
/Samuel
/Samuel
Hur kan det vara problem med mitt antivirusprogram när jag kan ansluta till diskarna på min dator med mitt ena användarnamn men inte med mitt andra?fredda_p skrev:
Update:
Det hjälpte inte att uppdatera XBMC, kommer fortfarande inte åt mina diskar med "admin"användaren.
Fler idéer någon?
/Samuel
Redigerat:
Tack, men det har jag gjort, nåt av det första jag gjorde efter uppgraderingen till win7 faktsikt. (jag är inte otrevlig!)_chrille_ skrev:
För att förtydliga:
Jag har 2 användare, "Samuel" och "Admin" på min dator. Båda två har fullständiga behörigheter både i utdelningen och i "läs och skriv egenskaperna" på disken.
Från XBMC kommer endast "Samuel" åt hårddisken.
Ja men logga in med "Samuel" säger ni då. Nej. Anledningen till att jag vill använda "admin" kontot är att det finns på frugans dator med samma lösenord som på min för att lättare kunna just administrera och komma åt diskarna från flera ställen.
Allt funkade prima i winxp men inte i win7.
Hoppas jag blev mer tydlig nu...:blushing:
Edit:
Förövrigt är det samma sak om jag vill komma åt mina filer från frugans dator; måste ange "Samuel" istället för "admin". "Admin" funkade i winxp men inte i win7.
/Samuel
Redigerat:
jag har slickat frågan vidare... men dribblade lite
kanske prova att slå av homegroupe ?
kanske prova att slå av homegroupe ?
http://img82.imageshack.us/img82/7841/users.jpg
kolla om det går att "lägg till" Admin
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=48294 här är en tråd liknande problem
kolla om det går att "lägg till" Admin
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=48294 här är en tråd liknande problem
Redigerat:
Tack alla för all hjälp, har nu lyckats åtgärda problemet.
Kan säga som så att jag känner mig lite dum som missade vad det var för något.:blushing:
Först testade jag att ändra några inställningar i nätverket i sin helhet, för att ändringarna skulle gälla blev jag då tvungen att logga ut och det gjorde jag. Väl utloggad kom jag på att jag aldrig varit inloggad på "admin"kontot så jag loggade in och konstaterade att jag inte hade något lösenord på det kontot :x. Jag skapade ett lösenord och testade att ansluta från Xboxen och vips så funkade det.
Så inte så konstigt att det inte går när XBMC skickar både anv+lösen och kontot bara kräver anv...:blushing:
Tack än en gång för alla idéer och tankar, nästa gång kanske det är ni som har lösning på problemet...d^_^b
/Samuel
Kan säga som så att jag känner mig lite dum som missade vad det var för något.:blushing:
Först testade jag att ändra några inställningar i nätverket i sin helhet, för att ändringarna skulle gälla blev jag då tvungen att logga ut och det gjorde jag. Väl utloggad kom jag på att jag aldrig varit inloggad på "admin"kontot så jag loggade in och konstaterade att jag inte hade något lösenord på det kontot :x. Jag skapade ett lösenord och testade att ansluta från Xboxen och vips så funkade det.
Så inte så konstigt att det inte går när XBMC skickar både anv+lösen och kontot bara kräver anv...:blushing:
Tack än en gång för alla idéer och tankar, nästa gång kanske det är ni som har lösning på problemet...d^_^b
/Samuel