Teknik
Herr hatt: Tack Rena Hittade en butik i Borås som säljer en sådan. skall ringa dit och prata med dem.
Alpha: Ok. Lite sent nu när man har bundit sig men 29kr/mån är ju inte så blodigt. Det går alldeles utmärkt att montera i ett kort för trådlöst nätverk i din stationära. Ingenting som Telia ens behöver vara inblandat i (som tur är). Jo det vet jag men då måste ju jag köpa ett och så var det ju inte tänkt men det ordnar sig nog :)
Liemannen: Funderar på att ta Canal Digitals multiabonnemang för IPTV. Hur funkar det rent kopplingsmässigt? Kopplar får man flera boxar som man kopplar in i befintliga bredbandsuttag? Har Fiber, och ett skåp i hallen där jag kan skicka ut signaler till olika rum i huset. Hoppas nån förstod vad jag menar..
Patrik_Hed: Eh, vad menar de egentligen? Repor på plasten eller vadå? //Patrik
yxet: låter ju som att det blir svag signal,skarvarna "stjäl" ju endel.vad ja har märkt så är tv n med inbyggd box kännsligare.om du inte har monterat en gitterantenn så skulle jag tro att en liten finjustering på antennen är på sin plats me.
FordPrefect: Har kollat på Sonos nu och det var inte illa... är inte ute efter att ha musik i varenda rum men att det är helt trådlöst är ju super! Som hängiven Spotti-user var det ju goda nyheter att den ska fixa det också! Men då kommer nästa fråga, högtalare? BOSE, KEF, Audiovectors... Focals?! Högtalarna ska ju kunna fixa filmljudet också...Som ni förstår så hade det varit supertrevligt
cederbusch: Tack, jag ska kika på Powershell. Bara för att en sista gång kommentera det hela: att bygga om/till databasen för denna enda ändring är inget jag kommer att föreslå någonstans. Det är lite att skjuta myggor med en kanon, finns mkt annat vi hellre lägger pengarna på. Men tack för alla inlägg.
[SKPG]Zamora: Alla nya boxar från Viasat klarar Sat-CR. Beställer man HD-PVR boxen så får man ett Sat-CR LNB medskickat. Upp till 4 kanaler finns det i dagsläget, och en inspelningsbar box behöver 2.
Mats: eller så var det dags för ett år sen ..... Tråden är med andra ord en smula gammal
Enk Projektet: Nja...så bra tycker jag inte att det är, jag ska bara styra till och från slag på vent, ytter och fönster bel.
alfista: Har du lediga uttag i respektive rum så skulle det ju gå att slöjda ihop ett par adaptrar av en avklippt nätverkskabel och köra direkt från högtalarutgången, men jag känner mig lite skeptisk inför en sådan lösning. Ett mer seriöst sätt vore nog att köra line out från den förstärkaren med baluner vid vardera uttag och en förstärkare intill högtalarna. Med balun menar jag nåt
Grund Anders: Jag löste problemet genom att montera ett par enkla Elko uttag som jag kom över billigt. Ser nu att Elbutik säljer enkla uttag för 129:- och dubbla för 188:- http://www.elbutik.se/product.html/datauttag-elko-rs-kat6?category_id=464 . Lite billigare än förut i alla fall....
Åskar: [citat] Webcameran är ju från microsoft (se länken ovan) så msn borde ju passa. När jag installerar skivan för kameran så hänvisar den till just msn, windows live! Det konstiga är ju att den funkar, både med ljud och bild, på den andra datorn vi har! Och den datorn har samma version av windows live messenger installerat? Båda datorerna är relativt nya HP. men på de ena hörs bara
FrittDrag_II: Rätt inställd ventilation skall inte påverkas i någon större grad av öppen/stängd dörr. Dom flesta tryckgivare jag ser i jobbet fladdrar hela tiden så man stabiliserar insignalen till regulatorer för att få det att fungera rätt, så svårt att detektera att en dörr öppnas.
effo: Köpte hela kabeln med kontakter och allt färdigt på ebay i stället, under halva priset inkl frakt jämfört med här hemma
Pen: [citat] Tar de 2000:- bara för att plombera om mätaren!!! Min leverantör var snällare - de kom ut och plomberade om utan avgift. Pen
Rebbas: När man köper dessa uttag så följer det med ett litet verktyg (plast) som man använder för att trycka dit trådarna. Om du inte har detta verktyg så går det att trycka försiktigt med en skruvmejsel. //Daniel
Posia: [citat] Tack för svaret! Orsaken till att jag funderar på trådlösa dörrklockor är att jag för att spara energi börjat hålla dörrar stängda inne i bostaden under kalla årstiden, och därför sällan hör den ute i hallen befintliga dörrklockan om radio eller tv står på. Likaså kunde det vara praktiskt ha en extra ringklocka nere i mekargaraget under bostaden. Klarar de trådlösa
cheetah1: När vi ändå snackar mediaspelare, nån som har några erfarenheter av TviX N1 HD?
frohike: Väktare fångar inga tjuvar.. Skulle de lyckas, köp en lott. Så snack om att det är bättre att de ringer är inget annat än säljsnack. En väktare är i grund och botten inget mer än en vaktmästare med obekvämare arbetstid.
[SKPG]Zamora: Om du beställer en PVR-box (inspelningsbar) så kan du inte koppla in fler satellitpositioner. Men tex HD-zappern kan du köra Diseqc (stavning?) kommandon med och tex köra Astra, Hotbird osv med. En skål med 4 huvuden ( Thor, Sirius, Astra, Hotbird exempelvis) går på runt 1500:- give or take. En timmes tilläg på standardmontering ungefär, lite klurigare att justera skålen.
run: OK, jag är inne på att skippa detektorerna i sovrummen just för att det behövs stege för att nå fönstret. Av samma anledning är det därför klokt att ha detektorer i samtiga rum på källarplan. Ska nog justera placeringarna lite i vardagsrummet för att få bättre täckning - och ev. komplettera med ytterligare en. Då täcker jag hela det "allmänna utrymmet" på övre plan. Det där
hokanp: Någon som använder Logtemp för energimätning. Har kopplat in en räknare och använder S0 porten på elmätaren. I progammet kommer enheten upp men då jag ställer in vilket den ska mäta samt antal pulser/kWh och väljer och så är detta borta när jag går in där igen. Kan inte heller få den till att rita någon graf. Räknaren har gått upp från 60 - 160 på några timmar.
Glufsglufs: Dom håller på att bygga upp en hemsida men ring dom så kan dom maila över bilder
emigrating: Det beror lite på vilket system du väljer, så det finns inget standardsvar att ge som sådant. Men om du har valt KNX räcker det till stora grader med att lägga all el (eller iallafall den du senare vill kunna styra) i ett stjärnnät från centralen och en (eller flera) extra slinga för busledningen till alla tryckknappar/sensorer. Jag har precis gjort detta själv i ett hus från ~1920