Nu ska jag ärligt säga att jag vet inte vad som är in och ut när det är plintar i uttaget istället för skruvar men man kan enkelt säga att du klipper bort kontakten från skarvkablarna i hallen, tar den blåa och vita tråden i den kabel som går till det uttag du valt som första och skaravar ihop med inkommande trådar (tex svart med blå & vit med vit) men inte skarva i plinten!

Sen kopplar du in den blå och vita i varsit hål i plinten för uttag 1 (tror att det kan vara dom två översta i plinten).
I dom två andra hålen i uttag 1 kopplar du in grön och svart.
I uttaget i hallen tar du dessa två (grön och svart) och skarvar med blå och vit till den andra kabeln som går till det andra skarvade uttaget (2). Dessa ska inte heller skarvas i plinten i hallen.

I Uttag 2 kopplar du den blåa, vita gröna och svarta lika som i uttag 1.
Åter i hallen så tar du den gröna och svarta från uttag 2 och kopplar in i dom två översta hålen i plinten i uttaget.

Sen om du vill byta uttag som första uttag så byter du plats på skarvningarna i hallen mellan dom två inkommande och de blåa o vita som går till vardera rum, då ligger det andra uttaget som första (du skarvar ju då givetvis dom andra också).

Hoppas du förstår.

Grymt grabbar (förutsätter jag :P)! Tack.

Hej..
Då ska jag försöka förklara hur dessa jack fungerar.

Den "plinten" du ser på kretskortet har fyra(4) anslutningar.
De två i mitten är inkommande i jacket och de två yttre höger och vänster är vidare till nästa jack.
För att "flytta" 1:a jack så får du skarva inkommande trådar vidare till de jack du vill ha som 1:a jack precis som i länken "hokanp" gav oss, koppla in på de två i mitten på plinten, sen koppla vidare på de yttre till nästa jack osv. osv.

Dock har jag personligen dålig erfarenhet av dessa jack, de jack som jag anser är de bästa är de med skruvanslutning.

//Daniel (tekniker)

Som Daniel säger kan jag bara instämma, det där jacket är total skit! Jag tror om jag inte minns helt rätt så slutade Telia sätta upp dom jacken efter bara några månader då det kom så mycket klagomål på dessa jack. Kontakerna (stiften) börjar glappa och efter en tid börjar det knastra för kunderna. Vid skarvning rekomenderar jag dig 3M´s skarvklämmor. (www.elektroskandia.se, artikel E0893026). Personligen byter jag alltid dessa jack då jag är ute hos kunder, för det gör väl du också hoppas jag Daniel? ;)

// Andreas (tele tekniker)

jughead skrev:
Som Daniel säger kan jag bara instämma, det där jacket är total skit! Jag tror om jag inte minns helt rätt så slutade Telia sätta upp dom jacken efter bara några månader då det kom så mycket klagomål på dessa jack. Kontakerna (stiften) börjar glappa och efter en tid börjar det knastra för kunderna. Vid skarvning rekomenderar jag dig 3M´s skarvklämmor. (www.elektroskandia.se, artikel E0893026). Personligen byter jag alltid dessa jack då jag är ute hos kunder, för det gör väl du också hoppas jag Daniel? ;)

// Andreas (tele tekniker)
De byts ALLTID ut..
(dock har jag ett sådant hemma på väggen)

//Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.