Nuförtiden filmar man ju i HD, både med sin hemvideokamera och sin vanliga kamera. Köpte en mac med Toast 10 som brännarprogram och bränner semesterfilmerna till Blue-Ray-skiva.

När man kollar på filmen så funkar det bra men efter några kapitel så låser sig LG´n och stänger av sig. Man startar om och då fungerar det om man bläddrar fram till kapitlet som klyddar.
Någon som har stött på liknande grej? Bränner i 1x och har senaste firmweren i LG.
Det är samma problem med både enkel och dubbellagers skivor.
 
Mac.... *host*

Nej, förlåt kunde inte låta bli :D Men för att vara lite konstruktiv, händer det enbart med dina hembrännda skivor (jag gissar att så är fallet)? Har du möjlighet att bränna med en annan brännare eller få en skiva bränd hos någon bekant?

Har ingen konkret lösning på det, men lite mer felsökning för att försöka utesluta en del problem kanske kan vara bra. Märket på skivorna? Är det ett och samma märke eller har du provat flera? Har du provat och bränna fortare?
 
Du nämner inte vilken brännare du har till Mac:en. LG, Pioneer och Samsung funkar bra med Toast. Mac OS X har inget stöd (och kommer aldrig att få). Våra kunder brukar köpa Sony- eller Verbatim-skivor. Både för eget bruk och för mastering.
 
Brännaren är LG BE08LU20 extern via USB, skivorna är Verbatim 50GB och Aone 25GB
Synd att idvd inte kan bränna BR, hade man kunnat prova med annat brännarprogram.

LG 370-spelaren kunde spela BR-skivor som jag brände i Nero 9 med min gamla PC. Tyvärr hade jag många MÅNGA gånger mer irriterande problem med min fd. PC och windows

Ja det är bara hembrända BR-skivor. Hembrända AVCHD och DVD skivor fungerar klockrent
 
Redigerat:
spinout skrev:
Brännaren är LG BE08LU20 extern via USB, skivorna är Verbatim 50GB och Aone 25GB
Synd att idvd inte kan bränna BR, hade man kunnat prova med annat brännarprogram.

LG 370-spelaren kunde spela BR-skivor som jag brände i Nero 9 med min gamla PC. Tyvärr hade jag många MÅNGA gånger mer irriterande problem med min fd. PC och windows

Ja det är bara hembrända BR-skivor. Hembrända AVCHD och DVD skivor fungerar klockrent
Den brännaren funkar utmärkt. Åtminstone internt i en Mac Pro.

Kan det vara USB:n som är problemet? man ligger ju rätt nära praktisk max-hastisghet med USB2 och BD-bränning. Låter du Toast kolla igenom bränningen? Idiotlösningen kan ju vara BootCamp och Windows för att utröna om det är mjukvarufel eller hårdvarufel. VirtualBox med Win XP kan ev. funka men det är bättre att köra med Windows "rent" i Mac:en för ditt ändamål.

Ang. iDVD så är det inte den som bränner skivorna. Den anropar systemets brännarrutiner. Kört för all framtid med BD, alltså. IDVD kommer att försvinna till nästa iLife/OS X.
 
tack, för svaren.

Varför kan en dator inte bara fungera!?..............
Jag provade att bränna samma projekt till dvd istället och då fungerade det perfekt.
Tänkte prova filmen i nån annan BR-spelare. Kan inte hitta något program för mac som spelar upp BR. Någon som vet?
 
spinout skrev:
tack, för svaren.

Varför kan en dator inte bara fungera!?..............
Jag provade att bränna samma projekt till dvd istället och då fungerade det perfekt.
Tänkte prova filmen i nån annan BR-spelare. Kan inte hitta något program för mac som spelar upp BR. Någon som vet?
Det finns ingen programvara som kan spela köpta skivor. Filmbolagen vill att Apple ändrar kärnan i Mac OS X. Apple anser att filmbolagen är idioter som ens ställer ett så dumt krav.

Med dina egna skivor kan du dock testa VLC (eller något annat som använder ffmpeg) eller MakeMKV:s streaming server lokalt. Den senare kan ev. köra köpeskivor genom att rippa och spela on-the-fly.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.