Hej, köpte ett häromveckan där säljaren sade sig precis slagit igång det när jag kom å visade att kylslingan fungerade fint. Den var rejält kall. Plattorna gick igång direkt så verkade vettig. Transporterade hem den liggandes på framsidan. Bar in och körde igång. Kompressorn fungerar å termostaten men fick ingen kyla.
Sägs att de måste stå upprätta några timmar efter de varit nedlagda vilket jag då inte visste. Något jag kan göra genom att ställa den på visst sätt? (Är inget gasolkök utan med vanligt, dåtida, köldmedel). Haft den av flera dagar å sedan startat om den. Därefter känner jag nu kyla i början av slingan inne i kylskåpet men som dock är för svag för att sprida sig i hela.
Hur som, finner inga skador på rören. Allt är pulverlackerat så sprickor bör synas fint. (Är en Asea Skandic). Undrar hur jag kan kolla om det är något tryck i den? Tänker på om jag ändå fått nån spricka vid kompressorn som är svart och inte pulverlackerad.
Hur fyller kylfirmorna på dessa då de inte har någon ventil? Är ett tre rör på kompresseron. Ett ingående till slingan å en retur samt ett kortare som är ihop tryckt med något verktyg å sedan lött i änden. Vad kan jag köpa å gänga dit, alt löda med min gassvets?
Angående påfyllningen, är lagligt i hela EU utom Sverige att göra det för hemmabruk. (Inget trams om växthuseffekten då genomsnitts svensken köper nytt konstant å flyger som vildar å nog spyr ut 100 000 ggr mer deras livstid på att ha senaste modellerna i allt än vad jag gör under min livstid å då inte bara växthuspåverkande gaser utan även Ozonpåverkande gaser på både atmosfärsnivå å markbunden nivå). Hur kan jag eventuellt fylla på den själv? Biltema säljer R134a gasen på burk men med vanligt sprayburksmunstycke.
Kompressorn låter lite illa men inte som de gör när de bara har 5 års livstid kvar å skramlar till så högt och kraftigt att man tror något försöker bryta sig in i sitt hem flera ggr per dag

Just det, hörde inget från kompressorn när jag köpte den. Lyssnade inte så noga iofs...
Steg för steg guide skulle uppskattas. Läst att en steg 1 vaccumpump räcker till mindre kylskåp.
Tackar på förhand!