Hej,

Håller på att sätta upp belysning i huset vi renoverar. Innertaken är nedrivna ovh vi håller på att regla ner för innertak och tänkte ha spottar i alla öppna ytor.

Allt vill vi kunna styra dels på konventionellt sätt (väggbrytare/dimmer) men även från överordnat system. Har tidigare använd X10 men det var usel kvalitet och inte pålitligt. Z-Wave verkar vara ganska vettigt och låter som det skulle vara stabilare än X10.

Schneider Connect verkar ha det mesta vi behöver, men deras väggdimmer är bara på 420VA. Tre av belysningsgrupperna kommer bestå av sex armaturer (vardera) med två 35w (12v) ljusskällor 6 st 105VA trafos.

Jag antar att det vi då måste två dimmers per grupp? 12*35 är ioffs 420watt men jasg antar man har en effektförlust i trafon samt att det inte är så bra att ligga på gränsen. Det känns lite jobbigt att behöva ha dubbla dimmrar på nästan alla grupper.

Hur skall jag dela upp ljuskällorna på dimmrarna? Armaturerna kommer att sitta utspridda som prickarna på en tärning som visar sex. Att dela upp det radvis känns lite konstigt. Splittar jag i varje armatur måste jag dra lågvoltskabel ca 2 metermellan armaturerna. Kommer de då lysa olika starkt? Alltså, en trafo försörjer ljuskälla A i samma potta som trafon ligger och ljuskälla A i pottan som ligger 2 meter bort.

Undrar även om man kan blanda olika fabrikat sålänge det är Z-Wave för europeiska marknaden?

Tacksam för råd och tips.

420W / dimmer är precis vad som går.
Ska du sätta dimrarna i kombination (två dosor intill varandra) så minskar maxeffekten pga värmeförlust från dimrarna.

Alternativet är att du sätter flera puckdimrar (250W) i anslutning till ljuskällorna och programmerar dessa så att de arbetart parallellt.

Jag har själv valt att sätta flera dimrar (420W-modellen) och försöka få till en någorlunda vettig struktur på spottarna i taket i alla fall. Anledningen är att då har jag i grund och botten en konventionell installation som jag enkelt kan ändra på om 5-30år.

Vad jag vet så går det inte att blanda Schneiders Z-wave produkter mer än hjälpligt med andra fabrikat. Du kan få dem att prata med varandra men eventuella extra funktioner (ex ramptid på en dimmer) faller bort.

Vi har köpt ett antal väggdimmrar, några puckdimmrar (om det inte räcker med effekten på väggdimmrarna eller om man vill dela upp grupperna i efterhand), USB adapter och radiocentral.

Har jag fårstått saken rätt så räcker inte detta för att konfigurera upp systemet. Tydligen behöver man en till apparat som har egenskapen att vara "primary master". Vad jag kan läsa mig till så kan inte radiocentralen varea det, utan man behöver tex en batteridriven tryckknapp. Antingen ett ganska konstigt upplägg eller så har jag fått något om bakfoten.

Du har helt rätt för dig, man måste ha minst 1 batteridriven tryckknapp.
Ja - det är ett knepigt upplägg som säkert har en bra teknisk förklaring :-)

Hade själv gärna använt en 230V-ansluten apparat till master.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Så om jag fattar detta rätt:

Man kan inte bara köpa dimmers och interface till datorn för att få det att fungera, man måste ha en vanlig dosa också?

Du kan använda Homeseer och strunta i att köpa em tryckknapp men då blir inte radiocentralen lika rolig att använda. Och andra sidan så är homeseer ett program som kan 100 ggr mer en schneiders eget program men då kan man inte använda dom batteridrivna tryckknapparna på ett enkelt sätt.

Jo, jag kommer inte ha några knappar alls, utan styra allt med RTI´s väggpaneler.

Väggpanel -> RTI Kontrollbox -> rs323 -> Dimmer

Men jag måste kunna dimma dom steglöst, tex vill jag kunna sätta olika scener med rti
ex:
Bio: dimmer1 @25%, dimmer2 @15% osv..

Detta kan jag göra med RAKO, men då Rako i Sverige är snordyrt så hade det vart bättre att utnyttja vår företagsrabatt på Ahlsell och köpa därigenom, dvs Eljo/Merten.

Finns det något rs232 protokoll tillgängligt och framförallt, vilken sändare/mottagare kan man använda?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.