4 860 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Reparera trasigt larm ?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
ASG!
Okej...multimetern blir ju super!
Ska vi se om jag kan göra mig tydlig, annars får du skrika till!
Vi är lite wild a´nd crazy nu, skit att löda bort relä´na.Vi provar direkt på kortet får vi se.
Ställ multimetern på diod alt summer, vi ska mäta om du har "slutning".
Du ska ha "kontakt" mellan 3 och 4 & 10 och 9 men inte 4 och 5 & 9 och 8
Tänkt nu på att bilden som jag hänvisar till är från botten sett så du får tänka spelvänt när du mäter ovanifrån
Okej...multimetern blir ju super!
Ska vi se om jag kan göra mig tydlig, annars får du skrika till!
Vi är lite wild a´nd crazy nu, skit att löda bort relä´na.Vi provar direkt på kortet får vi se.
Ställ multimetern på diod alt summer, vi ska mäta om du har "slutning".
Du ska ha "kontakt" mellan 3 och 4 & 10 och 9 men inte 4 och 5 & 9 och 8
Tänkt nu på att bilden som jag hänvisar till är från botten sett så du får tänka spelvänt när du mäter ovanifrån
Då har jag förhoppningsvis mätt rätt.
3+4 och 10+9 har kontakt medans 4+5 och 9+8 inte har kontakt. Samma på bägge reläna.
Fast nu fick jag se en skillnad.
På det yttre relät får jag inte oändligt motstånd mellan 4+5, men det är inte nollmotstånd heller...
3+4 och 10+9 har kontakt medans 4+5 och 9+8 inte har kontakt. Samma på bägge reläna.
Fast nu fick jag se en skillnad.
På det yttre relät får jag inte oändligt motstånd mellan 4+5, men det är inte nollmotstånd heller...
Redigerat:
Det är väl lite så varför man vill löda bort, för att inte få "lustiga" värden på det som är på kortet.real skrev:
Då har du nog kollat/avskrivit relä´na som boven
Måste ta fram "sheet" över opto´n för kunna mäta, och den är en form av diod vilket gör att man måste utan Ociliskop löda bort!
Min frånvaro beror på att jag inte fått något mail om ditt inlägg...hmm
Nu har jag provat mäta, dock med allt kvar på kortet.
Mäter jag mellan 4 och 5 får jag antingen ingen kontakt eller kontakt beroende på hur jag vänder polariteten. Dock blir det tvärtom när jag mäter mellan 4 och 6.
Mellan 1 och 2 har jag kontakt oavsett hur jag vänder, däremot olika motstånd.
Nu har jag provat mäta, dock med allt kvar på kortet.
Mäter jag mellan 4 och 5 får jag antingen ingen kontakt eller kontakt beroende på hur jag vänder polariteten. Dock blir det tvärtom när jag mäter mellan 4 och 6.
Mellan 1 och 2 har jag kontakt oavsett hur jag vänder, däremot olika motstånd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 061 inlägg
Vilka värden får du vid mätning mellan 1 o 2?
Använder du DIOD mätning på multimetern?
Mellan 1 o 2 ska det vara ett spänningsfall runt 1,1 V åt ena hållet och avbrott åt andra hållet.
Mellan 4 o 5 ska det alltid vara avbrott
Med plus på 6 så ska det vara ca 0,6 V till 4 o 5.
Protte
Använder du DIOD mätning på multimetern?
Mellan 1 o 2 ska det vara ett spänningsfall runt 1,1 V åt ena hållet och avbrott åt andra hållet.
Mellan 4 o 5 ska det alltid vara avbrott
Med plus på 6 så ska det vara ca 0,6 V till 4 o 5.
Protte
Första problemet är ju att det mäts på kortet så vi vet inte vilken väg signalen går tyvärr.
Det kan vara andra komponenter som ställer till resultatet.
Men om det leder båda vägaran mellan 1 och 2 på en lös krets då skulle jag påstå att ett fel är funnet
Det kan vara andra komponenter som ställer till resultatet.
Men om det leder båda vägaran mellan 1 och 2 på en lös krets då skulle jag påstå att ett fel är funnet
real skrev:
mats_o skrev:
Tror nog inte den är felet, tyvärr.
Dvs mats_o har rätt, bortlödd. Och jag pratar nu om när den sitter på kortet!
Vad är det för multimeter? (fabrikat)
Vad är värden? (ca 1,065 och 1,025?)
Men samtidigt är det optimala att löda bort den för säkerhetsskull, att ta bort eventuella mätfel.
Det skulle inte skada om du kunde försöka få till en bättre bild. Det sitter ju några i tråden som har i mina öron mkt kunskap. Om man ser vilka komponeneter det är kan vi tillsammans säkert härleda vilka och deras funktion.
Det finns ett ställe på den där suddiga bilden som jag tycker ser misstänkt ut att sakna något.
Redigerat:
Fick ta den bilden jag kopierade för rita in ringar på, vilket är sämre.
Den röda ringen, undrar om det ska "sitta" något där? :O
Är det så att det tidigare satt transientskydd där, men nu har gått upp i rök???
För jag kan inte se någon transient på kortet om jag letar!
Någon annan som såg från ursprungsbilden?
Den röda ringen, undrar om det ska "sitta" något där? :O
Är det så att det tidigare satt transientskydd där, men nu har gått upp i rök???
För jag kan inte se någon transient på kortet om jag letar!
Någon annan som såg från ursprungsbilden?
Redigerat:
Hmmmm och om jag fattar rätt med yttre så är det precis där jag är med min "röda ring" vid 4-5, eller?real skrev:
Nu ska vi se. Många frågor 
Mätinstrumentet helter Caltek instrument CM3900A.
Jag har satt den på diod/summer-läget
Det finns en försäkning vid ena hörnet på den vita optokopplaren. Jag har tolkat detta som att 1:an sitter där.
Röd mätsticka på 1, svart på 2 = 1047
Svart mätsticka på 1, röd på 2 = 616
I den röda ringen sitter två motstånd, märkta 181.
Med yttre relät menar jag den som sitter närmast ytterkanten på kortet, dvs inte det som är vid röda ringen.
Ska se om jag kan få fram en bättre kamera.
Mätinstrumentet helter Caltek instrument CM3900A.
Jag har satt den på diod/summer-läget
Det finns en försäkning vid ena hörnet på den vita optokopplaren. Jag har tolkat detta som att 1:an sitter där.
Röd mätsticka på 1, svart på 2 = 1047
Svart mätsticka på 1, röd på 2 = 616
I den röda ringen sitter två motstånd, märkta 181.
Med yttre relät menar jag den som sitter närmast ytterkanten på kortet, dvs inte det som är vid röda ringen.
Ska se om jag kan få fram en bättre kamera.
Istället för att felsöka på komponentnivå hade jag siktat på ett utbyteskort.
T.ex. Swesafe (http://www.swesafe.se/) är återförsäljare för Bosch och då detta är den allra minsta av de äldre Boschlarmen skulle jag gissa på att de har ett kort liggande från någon anläggning som är uppgraderad.
I värsta fall säljer även Bosch nya utbyteskort som de kan ta hem (i alla fall av nyare modeller) till skillnad från andra leverantörer som gärna villa sälja ett helt nytt grundpaket istället.
T.ex. Swesafe (http://www.swesafe.se/) är återförsäljare för Bosch och då detta är den allra minsta av de äldre Boschlarmen skulle jag gissa på att de har ett kort liggande från någon anläggning som är uppgraderad.
I värsta fall säljer även Bosch nya utbyteskort som de kan ta hem (i alla fall av nyare modeller) till skillnad från andra leverantörer som gärna villa sälja ett helt nytt grundpaket istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden