1 952 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Composite ut från dator?
Jag har en dator som jag ska använda som mediaspelare (med Linux och XBMC). Den innehåller ett nVidia-grafikkort med den där runda lilla 9-pinspluggen som bland annat ska innehålla compositesignal. Nu har jag prövat tre sladdar för den pluggen till RCA för att plocka ut compositesignalen. Ingen ger någon bild.
Jag har hittat två möjliga pinouts:
* http://pinouts.ru/Video/nvidia_vidout_pinout.shtml
* http://www.allpinouts.org/index.php/9_pin_mini-DIN_(VIVO)
Sladdarna jag har kopplar stiftet i RCA-pluggen till 8, vilket antyder att de är gjorda för den andra pinouten. Hade man kopplat för första pinouten så skulle den gått till 5.
Naturligtvis går det inte att öppna pluggarna, så jag kan inte löda om och testa. Har inte testat att "nåla" det än (löda på två nålar på sladden och manuellt peta in dem på rätt ställe).
Har nVidia en egen pinout, eller gör jag något tankefel? Hur löser jag det här bäst (ja, jag vet att composite inte är bäst, men av olika skäl så är det vad som gäller)?
Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Video_In_Video_Out
Jag har hittat två möjliga pinouts:
* http://pinouts.ru/Video/nvidia_vidout_pinout.shtml
* http://www.allpinouts.org/index.php/9_pin_mini-DIN_(VIVO)
Sladdarna jag har kopplar stiftet i RCA-pluggen till 8, vilket antyder att de är gjorda för den andra pinouten. Hade man kopplat för första pinouten så skulle den gått till 5.
Naturligtvis går det inte att öppna pluggarna, så jag kan inte löda om och testa. Har inte testat att "nåla" det än (löda på två nålar på sladden och manuellt peta in dem på rätt ställe).
Har nVidia en egen pinout, eller gör jag något tankefel? Hur löser jag det här bäst (ja, jag vet att composite inte är bäst, men av olika skäl så är det vad som gäller)?
Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Video_In_Video_Out
Redigerat:
Du har givetvis satt upp drivrutinerna korrekt, dvs med componentutgången aktiv och en upplösning den klarar av? Vissa nvidia kort strular också om utgången inte är tillkopplad vid uppstart men då får man inte engång valet att konfigurera TV-out om jag inte tar helt fel.
Bra tänkt, ska kolla mer på det i kväll. Nu kör jag live-versionen av XBMC från USB-sticka (och kommer nog att fortsätta göra det för att kunna plocka ur hårddisken och en fläkt, och därmed få ner ljudet), och där kommer man inte åt så mycket inställningar. Att prova uppstart med det inkopplat är ju lätt nog.
Går inte det, så provar jag att blåsa in en Kubuntu och se om jag kan få till inställningarna där. I så fall kan jag nog "transplantera" dem till live-stickan.
Går inte det, så provar jag att blåsa in en Kubuntu och se om jag kan få till inställningarna där. I så fall kan jag nog "transplantera" dem till live-stickan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min erfarenhet är att de här kontakternas pin-out-konfiguration kan variera vilt mellan olika tillverkare. Kör nåltestet och hitta rätt pin låter mest tidseffektivt. Däremot reserverar jag mig mot bildkvalitéen i kompositutgångarna, har aldrig nånsin lyckats få någon vidare bra bild med dessa datorkompositutgångar. Som bäst kan man säga att det liknar väl använda VHS-kassetter.. q(;^
p
Till och med de billigaste grafikkorten för några hundralappar har digitala HDMI-utgångar, skulle verkligen rekommendera ett sådant istället för kompositen ifall din TV har HDMI-ingång.
Till och med de billigaste grafikkorten för några hundralappar har digitala HDMI-utgångar, skulle verkligen rekommendera ett sådant istället för kompositen ifall din TV har HDMI-ingång.
Lite off-topic, men jag letar efter ett [billigt] passivt kylt Nvidia kort med component-out. Någon som vet om det fortfarande finns att tillgå i någon butik? Verkar som om allt är HDMI numer, vilket inte funkar till multi-room utgångarna på min receiver.
Grafikkort med component ut tror jag inte finns längre i nyproduktion. Möjligen om du hittar något på blocket eller liknande. HDMI är ju definitivt att rekommendera, och de behöver faktiskt inte kosta mycket mer än några hundralappar.
Composit är verkigen inte att rekommendera p.g.a. kvalitet samt att det har en tendens att strula en hel del.
Composit är verkigen inte att rekommendera p.g.a. kvalitet samt att det har en tendens att strula en hel del.
Composite (eller, hellre, SCART med RGB) är ett krav, eftersom jag kör SCART till projektorn. SCART är nödvändigt, eftersom de flesta spelkonsoller (PS1, PS2, XBox, Wii saknar, bara XBox360 har och den suger så mycket att jag ångrar att jag köpte skiten) jag kör inte har HDMI, och jag vill inte ha två kablar. Det räcker med de kablar jag redan har tvärs över golvet, behöver inte ha en till.Däremot reserverar jag mig mot bildkvalitéen i kompositutgångarna, har aldrig nånsin lyckats få någon vidare bra bild med dessa datorkompositutgångar. Som bäst kan man säga att det liknar väl använda VHS-kassetter..
Till och med de billigaste grafikkorten för några hundralappar har digitala HDMI-utgångar, skulle verkligen rekommendera ett sådant istället för kompositen ifall din TV har HDMI-ingång.
Med bra kabel så går det dock att få utmärkt bildkvalitet.
Se bara till att köra PAL så är det inga problem med strul.
Visst, jag använder HDMI normalt sett, men har ej HDMI på multi-room TVn och eftersom min receiver inte downconvertar HDMI till component så... Tittat på lösa converters men priset är fortfarande så högt att det är en bättre investering att helt enkelt uppdatera TVn istället.aheydeck skrev:Grafikkort med component ut tror jag inte finns längre i nyproduktion. Möjligen om du hittar något på blocket eller liknande. HDMI är ju definitivt att rekommendera, och de behöver faktiskt inte kosta mycket mer än några hundralappar.
Composit är verkigen inte att rekommendera p.g.a. kvalitet samt att det har en tendens att strula en hel del.
Du har inte funderat på en förstärkare med vettig bildväxel och uppskalning för att slippa mecka med alla dessa gamla standarder?Troberg skrev:Composite (eller, hellre, SCART med RGB) är ett krav, eftersom jag kör SCART till projektorn. SCART är nödvändigt, eftersom de flesta spelkonsoller (PS1, PS2, XBox, Wii saknar, bara XBox360 har och den suger så mycket att jag ångrar att jag köpte skiten) jag kör inte har HDMI, och jag vill inte ha två kablar. Det räcker med de kablar jag redan har tvärs över golvet, behöver inte ha en till.
Med bra kabel så går det dock att få utmärkt bildkvalitet.
Se bara till att köra PAL så är det inga problem med strul.
Sen kan jag hålla med om att man kan få en ok bild via rgb-scart, en bra källa och en vettig kabel. Men den blir inte mkt mer än ok, det är fortfarande en bra bit upp till HDMI. Lägger du sen till HD-material så tja
Från datorn hade jag ju alla gånger försökt fixa något för att kunna skicka nativeupplösning till projektorn. Använda datorn med så låg upplösning eller kvaliten som någon nämnde tidigare är allt annat än kul.
Nej, jag har en dosa som växlar signalerna, sedan en sladd till stärkare och projektor. Vill inte ha en kabelstam tjock som min arm över golvet (uppspelningsenheterna står vid soffbordet, ungefär fem meter från närmaste vägg, stärkarna står längst fram (fast ska flyttas till annat rum), projektorn längst bak).
Dessutom har jag en shitload kablage för SCART.
Kanske kommer så småningom, men helst slipper jag byta ingång på projektorn beroende på vad jag vill titta på.
Mycket får dessutom vänta tills jag har en ny projektor, ingen anledning att bygga in sig för hårt (och dyrt) i en tillfällig lösning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden