4 336 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Varför är laptopen så seg?
Sida 1 av 2
Varför är laptopen (Acer aspire 7530) så seg? Blev lite bättre när jag uppgraderade från Vista till W7 men ändå inte acceptabelt.
CPU: AMD Turion X2 Ultra ZM80 (2.1 GHz)
L2-Cache: 2x1 MiB
RAM: 4 GB DDR2
HDD: 320 GB (rpm 5400)
Nvidia GeForce 9400M Hybrid SLI (256 MB)
Min gamla stationära HP-dator har liknande prestanda men den är betydligt snabbare i allt? Vad kan det bero på? Har heller inget mycket nerladdat på den så det kan inte vara det som är felet? :@
CPU: AMD Turion X2 Ultra ZM80 (2.1 GHz)
L2-Cache: 2x1 MiB
RAM: 4 GB DDR2
HDD: 320 GB (rpm 5400)
Nvidia GeForce 9400M Hybrid SLI (256 MB)
Min gamla stationära HP-dator har liknande prestanda men den är betydligt snabbare i allt? Vad kan det bero på? Har heller inget mycket nerladdat på den så det kan inte vara det som är felet? :@
se till att du har rätt och senaste drivrutinerna till allt, och att hårddisken inte är allt för fragmenterad. vilka tjänster går i bakgrunden(antivirus, antispyware, småprogram osv)
men i allmännhet är det omöjligt att förklara varför den är seg. vad använder du den till? är det os, eller spec. program som du uppfattar som segt? beskriv mer, men börja med det översta jag skrev.
men i allmännhet är det omöjligt att förklara varför den är seg. vad använder du den till? är det os, eller spec. program som du uppfattar som segt? beskriv mer, men börja med det översta jag skrev.
Tack för svaret!
Den har egentligen varit seg ända sedan jag köpte den på onoff. Några grabbar där har tidigare försökt hjälpa mig men någon större skillnad har jag inte märkt! Vilka drivrutiner menar du? Vart kan jag hitta och kolla det?:blushing: Använder den till surf och lite allt möjligt. Inget spel och sådant. Har norton 360 som virusprogram. Är seg över nätet (kör trådlöst från en router men har även provat den direkt över adsl-modemet) Upplever också OS som segt.
Den har egentligen varit seg ända sedan jag köpte den på onoff. Några grabbar där har tidigare försökt hjälpa mig men någon större skillnad har jag inte märkt! Vilka drivrutiner menar du? Vart kan jag hitta och kolla det?:blushing: Använder den till surf och lite allt möjligt. Inget spel och sådant. Har norton 360 som virusprogram. Är seg över nätet (kör trådlöst från en router men har även provat den direkt över adsl-modemet) Upplever också OS som segt.
Nr 1 när jag hör acer tänker jag på alla deras små program och genvägar och fan och hans mormor som ska laddas när du startar upp den... Du tänker vilka då? BRA! Ta då bort eller stäng av dessa från uppstarten. du kommer antagligen aldrig att använda det. Detta görs enklast genom att klicka på start och skriv: msconfig i första rutan tror det står sök och tryck enter. Där efter klickar du in på fliken autostart. Nu är det inte så lätt att hjälpa dig så här utan att själv se vad som finns där som vi kan stänga ner... om du hade tagit en bild (skärmdump/printscreen) på vad som finns där kanske vi kan hjälpa dig.
För att få en liten ide hur dessa program påverkar en dator lånar jag en lite bild här ifrån

tänk att datorn är frågetecknet och partierna är program. Ja... vem ska få tala först?:x
defragmentering gör du enklast genom att dubbel-klicka på den här datorn, högerklicka sen på din c: disk och välj egenskaper, verktyg och slutligen defragmentering Och välj här att defragmentera.
Nu har du vista så den ska köra deframentering av sig själv lite då och då men det blir aldrig riktigt gjort på datorer som bara startas upp och sen ner eftrer att man gjort sitt (det tar tid).
uppdater drivrutiner gör du nog enklast genom att gå in på http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate Gör en "Anpassad installation" efter att den sökt igenom din dator kan du i vänster spalt klicka på . "Maskinvara tillvalsuppdatering" där kan finns uppdateringar (drivrutiner att välja)
Fick brott i väg här nu.... hoppas jag inte missat någon nu så jag rört till det för dig....
För att få en liten ide hur dessa program påverkar en dator lånar jag en lite bild här ifrån

tänk att datorn är frågetecknet och partierna är program. Ja... vem ska få tala först?:x
defragmentering gör du enklast genom att dubbel-klicka på den här datorn, högerklicka sen på din c: disk och välj egenskaper, verktyg och slutligen defragmentering Och välj här att defragmentera.
Nu har du vista så den ska köra deframentering av sig själv lite då och då men det blir aldrig riktigt gjort på datorer som bara startas upp och sen ner eftrer att man gjort sitt (det tar tid).
uppdater drivrutiner gör du nog enklast genom att gå in på http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate Gör en "Anpassad installation" efter att den sökt igenom din dator kan du i vänster spalt klicka på . "Maskinvara tillvalsuppdatering" där kan finns uppdateringar (drivrutiner att välja)
Fick brott i väg här nu.... hoppas jag inte missat någon nu så jag rört till det för dig....
Du kan kolla hastigheten på uppkopplingen på http://www.bredbandskollen.se/
Ladda ner ccleaner där kan du rensa det mesta och även stänga av lite program som ligger som autostart.
http://www.piriform.com/ccleaner/download här hittar du ccleaner. Kolla även hur mycket ditt antivirus program drar.... Det kan vara en rejäl bov i dramat.
Har för mig att norton varit en rejäl bov förut kanske har blivit bättre men är inte helt säker...
Ladda ner ccleaner där kan du rensa det mesta och även stänga av lite program som ligger som autostart.
http://www.piriform.com/ccleaner/download här hittar du ccleaner. Kolla även hur mycket ditt antivirus program drar.... Det kan vara en rejäl bov i dramat.
Har för mig att norton varit en rejäl bov förut kanske har blivit bättre men är inte helt säker...
Den datorn borde inte vara seg med win 7. Om du inte kört en ren ominstallation råder jag dig att göra så. Om det är en ren installation och den ändå bråkar så gör om installationen och gå igenom alla uppdateringar innan du installerar några andra program
Tack för hjälpen grabbar! Det var en bekant som uppgraderade vista till win 7. Alltså ingen ren ominstallation. Kanske är bäst att införskaffa ett rent win 7 programvara, radera allt (vistaskit?) på hårddisken och göra en riktig ominstallation?
Redigerat:
Tipset är som tidigare sagts att göra en ren installation av Win 7. En uppgradering blir aldrig bra. En annan sak att kolla är status på hdd finns gratis prog som läser SMART info bla Hard Disk Sentinel.
Tackar! Inte för jag begriper så mycket, men kan du länka till ett bra gratis program så är du hyvens! Annars är det någon som kan svara på vad det är för skillnad på en full version av win 7 och en OEM version av win 7? Kan jag använda 64-bitars tror ni?parkway skrev:
Redigerat:
Det är ingen skillnad på OEM eller RETAIL mer än pris och villkor för att få köpa. Retail kan du köpa när och hur du vill. OEM säljs med ny dator eller annan hårdvara t.ex. en hdd eller ram minne osv. 32 bitars klarar att adressera drygt 3 gb ram 64 bitars kan betydligt mer, dock begränsat till 8gb i home premium. Ska du använda mer så måste du köra Pro eller Ultimate
För att kolla hdd:
http://download.cnet.com/Hard-Disk-Sentinel/3000-2086_4-10466403.html?tag=mncol
För att kolla hdd:
http://download.cnet.com/Hard-Disk-Sentinel/3000-2086_4-10466403.html?tag=mncol
Inte helt hundra på hur det ser ut idag, men vet att OEM tidigare varit hårdare bundna till den hårdvaran man installerar det på, så man har inte kunnat uppgradera datorn allt för mycket. I ditt fall med en laptop är det inte så mycket att oroa sig för, detta är mer ett problem som man märker på stationära datorer.