Teknik
Mats: Jag tror nog faktist på både radiodel och antenner när jag tänker lite. Signalkvaliten var ju bättre på Ciscon och det pekar ju på radiodelen. Kände man på antennerna så var det betydligt bättre matrial i Cisco grejorna så i kombo med den markanta räckvidsskillnaden så måste en del av det hela ligga där också.
probeb: Jag märker ingen skillnad men det måste göras enligt bosch. Stickan kan köpas av larm installatör.
zenobia: Sök på Extronic nyckelförbikopplare man 50 så ser du en dyr variant av det som tidigare fanns på Josty Kit och troligtvis även på Clas i sjön.
frohike: Det man har sett av studiomaterial överlag är att man gödslar med vägguttag, eftersom man flyttar runt studioljus från gång till gång. Så fundera på antal vägguttag kontra uppskattad belastning vid ett tillfälle. Så säg 3 dubbla uttag/10A ~2300W. Slänger du in en 5ledare kan du fördela faserna så att var 4e uttag ligger på samma fas, vilket medför att du kan öka på antal/10A
mrfrenzy: Var har du satt förstärkaren? Du ska ha en mastförstärkare som sitter så nära antennen som möjligt. Använd trippelskärmad kabel från antenn till förstärkare. Ännu bättre blir det med dipolförstärkaren som också finns hos kjell. Sen rekommenderar jag (och flera andra ovan) DAT-75 vid svåra fall. Den har dubbelt så hög förstärkning och riktverkan som den DAT-HD du länkade. Om
andjak99: Hej! Jag har en canal digital parabol och en vanlig tvantenn. Från parabolen har jag en quattro lnb till min multiswitch spaun sms 5807 nf, även den vanliga tv-antenn är kopplad in i multiswitchen. Från multiswitchen har jag dragit två kabler till mitt vägguttag med splitter för två satelit och en vanlig tv-antenn. Sedan går dessa tre kablar in i min inspelningsbara box från canal
mrfrenzy: Sätt en Förstärkare vid antennen och Nätdel vid TVn. Förstärkaren måste sitta vid antennen för att kompensera för förlusten i kabeln.
kysan: Jag köpte DLS för att det var dom enda jag hittade med så lite inbyggnadsdjup, 65 mm... Låter riktigt bra, men ingen bas alls.... Ok i köket, funderar på att gömma en bas någonstans, men inte hittat tillräckligt liten. Vad är det för inbyggnadsdjup på det ni andra har? Ville sänka taket minsta möjligt då jag satte in LED-ljus som krävde 63 mm med luftspalt....
gadu^: Har oxo knutar på LinuxMCE, så du får gärna dela med dig av din erfarenheter när du håller på. /Janne (Skickat från min mobil)
Punktjacke: Har testat lösningen med kabel-Tv och en video som "dekoder", visst fungerar det men man blir tokig i slutändan. Kabel-TV har skitkvalité på bilden från början, att sedan dra signalen genom videon och därefter sända den trådlöst gör saken ännu värre kan jag lova. Dessutom så har de där 2,4ghz sändarna en tendens att antingen störa ditt trådlösa nätverk, eller tvärtom, att
hajof70: Ähum, inga framsteg i övrig. Helgen bidde lite för solig för att ägna den över lödstationen och nu är det lite körigt ett tag. Men jag återkommer direkt när jag har gått igenom den igen. Införskaffade mig en lödfläta i helgen för att få bort överskottslod och försökte också få tag på nya spetsar till min Stannol-station men Elfa hade tydligen slutat sälja dem. Jakten
Casca: Assa ruko finns som 5stift med, har du tid och ork kan du alltid byta stiften och hoppas att det fungerar, eller köpa ett färdigt
vespaman: Jag kan "offra" en brytare för att släcka alla (och alltså bara kortsluta släckbryataren), och ha 'normala' brytare för att tända/släcka separat. Så om jag förstår er rätt, är det bara ut o handla vanliga mottagare och fjärrbrytare + en extra för 'all off' funktionaliteten? Perfekt i sådana fall! Vill tacka för all hjälp, nu hinner jag kanske fixa detta i helgen! :)
vespaman: [citat] Ja frohike, då vet väl du bäst då! Själv har jag bara varit i branschen 28 år, och inser att inte alla kan/vill/har behov av/ att köpa det allra säkraste av olika anledningar. Jag vet inte heller vad du menar med att jag säger att andra är sämre. Jag jag försöker bara hjälpa TS att få till det så bra som möjligt. Jag säger inte att ett fabrikat är bättre än ett annat.
M@ZE: Jag har ett VP20 flexrör där jag just nu har 1st Lexcom Home kabel och 1st Cat 5e UTP kabel i. Men när jag skalat och satt dit Lexcom Home WB clipsen på CAT5e kabeln så får jag 1/3:e del av snabbheten jämfört med Lexcom Home kabeln, dessutom tar det längre tid innan jag får länk. Är det någon som fått i 2st Lexcom Home kablar i ett 20 rör ? jag har testat bara med 2 snuttar och det
PeGe: Man kan ha en sån där jobbig att-göra-lista för saker, både regelbundna och egna saker. T ex rensa hängrännor en gång om året och byta den dåliga brädan. Om man sedan kan dokumentera vad man gjort med text o foton så blir det en logg över vad man gjort på huset och när.
magnu: Jag vet inte, men jag surfade förbi kameror på http://www.dealextreme.com de hade PAL/NTSC gränssnitt
magnu: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/177465-bosch-gos-10-8v-li-inspektionskamera.html
frallan74: Billiga o stabila larm är det iaf...ser man bara till o sköta dem så är de ju ännu bättre... =)
essa7411: Det är murat i leca i ena huset,, har haft lite problem med trådlöst internet mellan husen men har löst det med en förstärkare. Nexa låter intressant,,får ta kontakt där o kolla, ska helst vara till en vettig slant annars kan man lika gärna skaffa komplett inbrottslarm med brandvarning.
Johannabacken: [citat] Japp, alla vet ju att det måste vara dubbla pålstekar, särskilt för streamad HD. Jag tror vi är klara med ämnet. Tack alla! ///J-backen.
mrfrenzy: Vet inte om man kan kalla det bra pris. Hos gb-trading kostar ett komplett paket med Oasis 6500-9000 (beroende på om man ska ha tele eller gsm). Efter 10 år har du till länsförsäkringar betalat 24000:- Om du nu vill ha larmcentral som tar emot larmen och ringer och väcker dig istället för att köra direkt till telefonen kan du köpa det direkt av en larmcentral för runt 60kr/månad.
mrfrenzy: Kontakta larmcentralen, dom ändrar kontaktuppgifter i sin dator. Om du inte hade varit kopplad till larmcentral hade du behövt ändra själv i larmets menyer - där står nu bara larmcentralens två telefonnummer.
spinout: Jo det går bra att blanda fabrikat på kabel och uttag funktionsmässigt.
Knåpen: Håller på att sätta in centraldammsugare och då dyker frågan upp om utblåset som är tänkt gå i mellanbjälklag och ut i väggen ska kondensisoleras eller räcker det med ordinarie rockullsisolering När CDn är på är det inga problem, men kan det hända att det kondenserar mot det kalla rörets yttersida när CDn ej används? Det blir väl avkylt trots plastluckan på utsidan? Det