2 748 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Fiber
Vi har idag fått fiberkabel framgrävd till vårt hus. Huset är från 1966, så det handlar inte om nybyggnation. Nu undrar jag var/hur man ska installera fibern inne i huset. Jag har tänkt mig att den ska sitta i hallen, men det kanske är bättre att ha den nära TV'n om vi även ska ha den via fibern? De kopplar in en fiberkonverter i huset, men vad behöver jag mer ha? De nämner en Mediacentral...vart köper man en sån?
Skulle onekligen behöva lite tips o råd
AntiTanti
Skulle onekligen behöva lite tips o råd
AntiTanti
Jag arbetar med dessa produkter.
Fiber kabeln kan m lätthet avsutas i hallen.
Därifrån kopplar man önskad konverterare beroende på vad leverantören har att erbjuda.
Med fiberkabel framdraget till fastigheten finns OÄNDLIGA möjligheter!!
Den kan leverera Data/Telefoni/TV mm mm
Idag är det bara elektroniken som sätter gränsen!
Inte fiberkabeln.
Mvh Affe
Fiber kabeln kan m lätthet avsutas i hallen.
Därifrån kopplar man önskad konverterare beroende på vad leverantören har att erbjuda.
Med fiberkabel framdraget till fastigheten finns OÄNDLIGA möjligheter!!
Den kan leverera Data/Telefoni/TV mm mm
Idag är det bara elektroniken som sätter gränsen!
Inte fiberkabeln.
Mvh Affe
Jo planen är att ansluta data, tele och TV, men har inte riktigt klart för mig hur det ska gå till inne i huset.
Fiberleverantören kopplar in en fiberkonverter inne i huset, därifrån sköter man resten själv.....
Tänkte nog att det skulle vara smart att ha allt sitta (som du säger) i hallen. Hur mycket grejjer ska monteras efter konvertern?
I dagsläget har vi en fast dator och två bärbara, ip-telefon. Med fibern i huset har vi senare tänkt att även ansluta TV. Vi har i dagsläget två TV-apparater, en i gillestugan o en i sonens rum. kanske att vi sill ha en i vardagsrummet oxå så småningom.
/Anita
Fiberleverantören kopplar in en fiberkonverter inne i huset, därifrån sköter man resten själv.....
Tänkte nog att det skulle vara smart att ha allt sitta (som du säger) i hallen. Hur mycket grejjer ska monteras efter konvertern?
I dagsläget har vi en fast dator och två bärbara, ip-telefon. Med fibern i huset har vi senare tänkt att även ansluta TV. Vi har i dagsläget två TV-apparater, en i gillestugan o en i sonens rum. kanske att vi sill ha en i vardagsrummet oxå så småningom.
/Anita
Naturligtvis kan det skilja sig mellan leverantörer men.
Ut från fiberomvandlaren får du med stor säkerhet en antennsignal och en eller flera datauttag.
Du nämner att redan idag har stationär dator och IP-telefoni. Kanske rent av ett ADSL-modem och en router? Byt isåfall ut anslutningen mellan modem-router så den blir fiberomvandlare-router.
Antennsignalen kan du dra direkt till en TV, eller grena av till flera. Enklast är att göra det via befintliga antennkablar men då måste du först koppla bort befintlig antenn eller kabeltv-anslutning.
Skulle det vara Telia som drar in fibern kan du drabbas av att antennuttaget saknas. Istället måste du till varje TV ha en box.
Sen måste du naturligtvis skaffa abonnemang för det du vill göra med fibern, fibern i sig är inte roligare än koppartråd utan abonnemang, totalt oanvändbar.
Hoppas det gav några ledtrådar. All information du behöver borde finnas på fiberleverantörens hemsida.
Ut från fiberomvandlaren får du med stor säkerhet en antennsignal och en eller flera datauttag.
Du nämner att redan idag har stationär dator och IP-telefoni. Kanske rent av ett ADSL-modem och en router? Byt isåfall ut anslutningen mellan modem-router så den blir fiberomvandlare-router.
Antennsignalen kan du dra direkt till en TV, eller grena av till flera. Enklast är att göra det via befintliga antennkablar men då måste du först koppla bort befintlig antenn eller kabeltv-anslutning.
Skulle det vara Telia som drar in fibern kan du drabbas av att antennuttaget saknas. Istället måste du till varje TV ha en box.
Sen måste du naturligtvis skaffa abonnemang för det du vill göra med fibern, fibern i sig är inte roligare än koppartråd utan abonnemang, totalt oanvändbar.
Hoppas det gav några ledtrådar. All information du behöver borde finnas på fiberleverantörens hemsida.
Tack för svar,
Nu tror jag att det börjar klarna lite. . . d^_^b
och när jag nu läser igen på leverantörens (Gästabudsstaden) hemsida så tycker jag att det som förut lät lite luddigt faktiskt är ganska tydlig information!
Ibland behöver man väl ha saker o ting förklarat från olika håll! :S
Det här kommer att bli toppen!!
Nu tror jag att det börjar klarna lite. . . d^_^b
och när jag nu läser igen på leverantörens (Gästabudsstaden) hemsida så tycker jag att det som förut lät lite luddigt faktiskt är ganska tydlig information!
Ibland behöver man väl ha saker o ting förklarat från olika håll! :S
Det här kommer att bli toppen!!
Liknande trådar
-
Skruvfast skiva i våtrum - fibergips eller våtrumsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fiber ligger oskyddat - vad göra?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Luftbubblor(?) under glasfibertejp
Färg, Måla & Tapetsera -
Vindpapp för träfiberisolering
Isolering -
Är detta tretex eller någon porös träfiberskiva?
Byggmaterial & Byggteknik