Bor i en BR som har egna paraboler uppe på taket dessa är kopplade till (satellit uttag) 3 hål i väggen.

Om jag endast använder coaxial uttaget till digitalmottagaren så blir bilden grynig sätter jag i även antennkabeln i uttaget och tv´n blir bilden skarp och fin, Men nu kommer det istället upp "ghosting bilder" på SVT 1 man kan se skuggor på text till loggor från SVT1 när man kollar på tex Discovery channel över digitalboxen.

Hur kan jag råda bot på detta?

Redigerat:
Jag utgår från att din TV fungerar som en analog mottagare.

Men den enkla svaret är att du inte ska köra antennsignalen genom digitalmottagaren.

Finns det någon SCART-kabel inblandad?

Digitalboxen är kopplad med scart till TV´n antenn kabeln går från uttaget i väggen direkt till Tv´n

JAg tycker det låter som jordningsfenomen jag. Har du provat med en galvansik avskiljare?

mats_o skrev:
JAg tycker det låter som jordningsfenomen jag. Har du provat med en galvansik avskiljare?
Nej, vart hittar man de och vart ska en sådan avskiljare monteras?

kitco skrev:
Bor i en BR som har egna paraboler uppe på taket dessa är kopplade till (satellit uttag) 3 hål i väggen.

Om jag endast använder coaxial uttaget till digitalmottagaren så blir bilden grynig sätter jag i även antennkabeln i uttaget och tv´n blir bilden skarp och fin, Men nu kommer det istället upp "ghosting bilder" på SVT 1 man kan se skuggor på text till loggor från SVT1 när man kollar på tex Discovery channel över digitalboxen.

Hur kan jag råda bot på detta?
Det är nog flera fenomen här...

Men om du får skuggor i bakgrunden från t.ex tv1 när du tittar på digitalboxen beror det till 99% på att du har för dålig scartkabel (den läcker men kablarna)pga ingen/dålig skärmning anledningen att du har tv1 i bakgrunden är att tv:n står på kanal 1 innan du går över till boxen (testa o byt kanal på tv till t.ex tv2) så kommer den synas i bakgrunden för de flesta tv apparater skickar ut bilden från den analoga tunern i scarten

Vad menar du med coaxial uttaget resp antennkabeln ?? (den är också coaxial) så lite bättre förklaring behövs där...

Tomlan

Det kan nog stämma bra när jag bytte på analoga till tv3 så såg man den i bakgrunden, får nog testa med en bättre scart ifall det löser problemet.

Det jag menade med "coaxial" var kabeln som kopplas in i digitalboxen från parabolen med dessa skruvkontakter, visste inte att även vanliga antennkabeln också kallades coaxial.

märkligt.. menar du att du får grynig bild från digitalboxen om du bara har den gängade(f-kontakt) kablaget ansluten men inte den vanliga antennkabeln?, iom att signalen till boxen är digital får man ju bild/ingen bild, låter som någon störning pga jordströmmar el dylikt testa med galvaniskt filter för det problemet, men som sagt har du bägge kablarna anslutna så är problemet borta förutom skuggorna som du avhjälper med en bättre scart kabel

tomlan skrev:
märkligt.. menar du att du får grynig bild från digitalboxen om du bara har den gängade(f-kontakt) kablaget ansluten men inte den vanliga antennkabeln?, iom att signalen till boxen är digital får man ju bild/ingen bild, låter som någon störning pga jordströmmar el dylikt testa med galvaniskt filter för det problemet, men som sagt har du bägge kablarna anslutna så är problemet borta förutom skuggorna som du avhjälper med en bättre scart kabel
Ska testa med filtret tack för tipsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.