Teknik
Mats: Det är som sagt spridningsnäten som är utmaningen. Större områden med koncentrerad bebyggelse är inga problem men när vi börjar komma ut i glesare bebyggelse så kommer utmaningen. Dsl fixar max 1500 meter med bra fart. Radio har sina svagheter Fiber kostar rejält med slantar att gräva ned tyvärr
mr_simon: Jag har sökt en hel del nu men inte hittar någon bra lösning. Jag måste medge att musikanläggningar är min starka sida, men jag hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har nyligen sänkt taket i badrummet och byggt in ett par högtalare, en amplifier samt en RF mottagare (sändaren är en USB-sticka). Hela kalaset är kopplat till en av strömbrytarna nere vid dörren vilket betyder att jag
prototypen: Inget åskskydd i världen stoppar en direktträff. Med åskskydd har du större chans att klara dig och ge dig mer tid att dra ur dina apparater. Men någon garanti kan man aldrig ge. Protte
frallan74: Vilket larm har du och vilka moduler har du tittat på ? Det finns ju trådlösa paket med gsm i...tex hos teletec.se Här ett ett exempel; http://teletec.se/web/9?cid=248&pid=1205 Köp ett kontantkort, smack så ringer de upp...
Sailfast: Jag har beställt från Pixmania fyra gånger under de senaste två åren och aldrig haft några problem. Snabba leveranser (max 5 dagar) och väl förpackade varor. Samtliga gånger har jag betalat med kreditkort men inte fått någon extra avgift pga detta (kan dock ha ändrats på senare tid). Däremot är deras webbplats lite lurig som försöker lägga på en massa extra försäkringar mm.
frallan74: Ok.. I min värld så är de mottagaren som ställer kravet och försäkringsbolaget.. O visst, det är klassade anläggningar på företagen.. Men men.. Jag hade valt en sändare med backup.. Kör själv ip sändare hemma, med backup.. Får sms o mail, beroende på vad som händer i hemmet, dyker internet så tar GSMen vid.. Så de ska mycke till innan de inte fungerar.. Har larmklassat hemma
Steksmar: Ställde samma fråga som TS till min granne som är brandmästare hans svar blev "köp dom som finns på Ikea" kompletterade med en 6kg pulver via jobbet.
frallan74: Vill du ha manualer i pdf format så säg till...
-MH-: Hysteresen på kylskåpstermostaten är väldigt hög helt plötsligt, ca 10 grader. Är det känt fel,och går det att byta termostat Husqvarna Opal Extra QR2070W
Chepo: Fyra Jamo 8.5'or har landat hemma. Ang. stärkare så kommer jag köra på en Harman Kardon som inte används. Detta till att börja med.. Till den kopplas en Apple AE. Så nu bara skaffa kablar till högtalarna o koppla ihop!
Wisentdual: [citat] Jag har badat i havet med min mobil... i ett vattentätt fodral :-) fast jag var nervös :-) Sent from my x10 using tapatalk
andreaspl: [citat] Har tyvärr ingen mer info än att den skall kunna skicka sms vid nästa version. När den kommer visste de inte, (eller ville inte säga?).
Kjell_G: [citat] Tack för hjälpen, det funkade! Av och på - sen gick det som vanligt, förvånad men tänker inte rota i hur och varför :) Kjell G
rca1959: [citat] Tråkigt att din CA modul inte hade DVB-C Hamnade i liknande läge själv för några dagar sen med en ny Philips, som jag visste hade DVB-C. Efter en lång stunds svärande hittade jag i nån meny under kanalsökning att man kunde välja "fullständig sökning" istället för "snabbsökning". Fixat! Delar med mig av detta.
thomasx: På min maskin var det lätt att byta kol själv och motorn behövdes inte monteras bort, det var en electrolux. Ett annat alternativ då trumman inte går är att drivremmen gått av, bytte den åt min svägerska häromveckan.
TLovskog: Norea: Om larmet klarar att skicka SMS så bör det gå i Teorin. I mitt fall var det så att man inte ville, eftersom det då blev ett specialfall ... vilket jag kan helt förstå. Då passar det helt enkelt inte för mig. Jag vill dessutom kunna ha en koppling till styrsystemet för huset och då faller man helt utanför.
cfs75: Är i gång och renoverar radhuset och skall installera ett hybridsystem, dvs 2 x cat 6 data uttag samt ett tv uttag vid varje accesspunkt (samtliga boningsrum, kök, hall, klädkammare). Avser att använda mig av PM Flex 20 mm flexrör med 2xcat6 UTP + KTV fördragen kabel, http://www.pmflex.com/sv/produkter/flexror_med_svakstromsledare/flexror_med_halogenfri_kabel_2xutp6_ktv.aspx Skall köra
fusion: Ett litet tips: Meddela fastighetskontoret så de kan mäta ut och få in kanalisationen i deras kartor, då har du "evigt skydd" mot grävskador. Köp grönt märkband som innehåller en metalltråd och lägg den ett par dm ovan kanalisationen. De kom till mig efter jag lagt fiberkanalisation fram till tomtgränsen. Det var gjort på någon minut och det kostade inget. (Min slang är bara 12mm i
Schonas: Jag kan glatt meddela att mitt larm gick att "återanvända". Larmcentralen är idag ivägskickad till Detect i Stockholm för omprogrammering. I samband med nyinstallationen kommer jag komplettera med en rökdetektor. Och i första skedet kommer jag bara låta larmet ringa upp mig och familjen vid larm, alltså ingen koppling till någon larmcentral.
MatCan: [citat] Det går alldeles utmärkt att ha fördröjning även på IR-deckarna. Jag har en IR-deckare som ser ytterdörren. Har fördröjning på den och magnetkontakten på ytterdörren, men inte på övriga IR-deckare eller magnetkontakter.
uffekaka: Jag glömde bort och ange storleken på vindkraftverket. Diametern är ca 5 meter och det är 6 bladig om inte 8. Den är en aning högre än vårt hus som är då 3 våningar och det blåser direkt från stranden,så det är gott om vind. Problemet skulle vara nog att det blir för varmt på elverket eller att ett bromssystem borde skaffas på något sätt. Jag vet att vi har en manuell
Jonas-F: Nån som har testat detta larm? Verkar ha dom funktioner som behövs och inbyggd GSM-sändare utan att bli överdrivet dyr... http://www.powermax-alarm.co.uk/product.php?id_product=154
frohike: [citat] Nu läser du det som du vill.. eller rättare sagt tolkar det som du vill.. Det som man säger är att det är dumt att bygga nät efter gammalt när det finns nyare och bättre..
Mats: Dra du rör mellan dosorna. Jag har inte tätat mina och inte sett några kondensproblem någonsin.
bjomape: Så den pressar aggregatet att jobba utanför sitt av sedda temperaturomfång genom att manipulera sensordata. Låter som ett effektivt sätt att förkorta livslängden på aggregatet... Fast vem vet, det kanske blir billigare i längen ändå.
mikael_thn: [citat] Det är onekligen spännande, här är sista sekundenuppdatering: 2011-07-07 18:02 Malmö Sorterad 2011-07-07 15:50 Eslöv Posten har tagit emot försändelsen 2011-07-07 11:23 Hemköp Dalby Posten har tagit emot försändelsen 2011-07-06 21:36 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen :) Dock kommer jag ha syster (med hund) på besök kommande vecka, så om det blir provkörning
Vispen74: Det finns ingen som vill byta sin PK5500 till en RFK5500??? Den är helt ny i kartong, köpt på Ahlsell för 15 månader sedan. Fabrikatet är alltså DSC / Teletec. Jag skulle ju även kunna sälja en RFK5500 för ett lämpligt bud. Bättre än att det ligger oanvänt.
mola: Hade själv problem med att det inte fanns någon gnista, kollade allt o till slut så hittade jag felet i tänthatten, jag drog ut tändkabeln från tändhatten satte tändkabeln mot stiftet o då blev det gnista, dissekerade tänthatten ( tändhatt med plåthölje ) inne i tändhatten hittade jag ett litet motstånd som var trasigt.