Efterlyser ett bra trådlöst nätverkskort med PCI-anslutning. *Bra* räckvidd och stabilitet är det viktigaste, vill inte ha något N-standard med tre antenner på. En antenn som går att skruva väck ifa man vill ansluta en bättre med kabel. Har kört med en PC-baserad router i flera år, men med en extern access-punkt (budget, vanlig billig trådlös router som fått agera AP). Vill bygga in den funktionaliteten i routern istället. Tittar man på det rätt begränsade utbudet på några vanliga ställen så är det sällan lysande kundbetyg. Tips mottages tacksamt. Ska gärna vara hyfsat billigt också:)
Inget för exotiskt heller, den freebsd-baserade routern ska ha stöd för det också:)

Redigerat:
Intel, Atheros eller broadcom som chip skulle jag säga och sen är det antennen som gör jobbet i princip.
EN kollega gjorde ett test med en D-link och en Cisco AP. D-linken hadde det jobbigt på 30 meter. Ciscon hadde bra signal 200 meter ut

Dom här har riktigt bra räckvidd, skynda innan dom tar slut för tillverkas ju inte några g/preN-saker längre.
Netgear WN311B

Tack för svaren! Det kortet kanske vore något. Ska prova och utvärdera med ett gammalt kort en bekant hade liggande. Finns det någon bra lista någonstans där man kan se vilka kort som har vilka chip?

Ingen aning om chip, kör E2000/3000 som router med dd-wrt. Det betalar sig på första året när man jämför elkostnaden mot en pc-baserad.

Har funderat på en färdig "burk" istället, men grejjen är att jag inte sett någon med åtminstone två IF på lan-sidan. I min router nu har jag tre NIC, ett mot internet, ett mot det trådbundna nätverket och ett mot det trådlösa. Det trådlösa och trådbundna på olika subnät alltså. Dessutom är ju möjligheterna till inställningar och konfiguration endast begränsad till vad jag väljer att köra i den.
Vad gäller elen så har jag turen att den ingår i min hyra:D Men så kommer det ju dock inte vara för all framtid..

Har du inte kollat på Mikrotik´s grejer? Ligger riktigt bra i pris, och är fruktansvärt kompetenta. Typ RB493G skulle nog passa va något. 9 Giga-portar, upp till 3 trådlösa Mini pci-kort mm

Med dd-wrt eller openwrt på linksysburkarna jag nämnde kan du lägga ett VLAN på varje port och WLANet separat, så det går ha varsina subnät utan problem.

Det finns egentligen inga begränsningar i vad man kan göra - dom kör ju en helt öppen linux. Openwrt har en pakethanterare mycket lik debians apt-get.

Mikrotik är såklart ännu kompetentare, och dyrare.

mats_o skrev:
EN kollega gjorde ett test med en D-link och en Cisco AP. D-linken hadde det jobbigt på 30 meter. Ciscon hadde bra signal 200 meter ut
Att det är skillnad på "riktiga" prylar och konsumentprodukter är ju rätt naturligt. Det kan som villaägare kan fråga sig är om det är faktiskt är positivt med en räckvidd på 200m. Min tomt är iaf inte så stor och ju sämre signal det är där jag inte vill ha täckning, desto bättre.

Jag tycker Dlink alltid får oförtjänt dålig kritik. Har alltid hållt mig till Dlink för att dom ligger bra till i pris och nuvarande 655a bara går och går. Har inga som helst problem. Stundtals går det rätt stora datamängder över wlanet men det verkar inte heller vara ett problem. Bra konsumentprodukt tycker jag.

I det lilla testet ovan, vad i tekniken anser du göra den stora skillnaden? Antennen, radiodelen, eller vad?

Jag tror nog faktist på både radiodel och antenner när jag tänker lite. Signalkvaliten var ju bättre på Ciscon och det pekar ju på radiodelen.
Kände man på antennerna så var det betydligt bättre matrial i Cisco grejorna så i kombo med den markanta räckvidsskillnaden så måste en del av det hela ligga där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.