Hej på er
Har sett i Bios att man kan ställa så att datorn bara laddar batteriet till 80% ifall man har strömkabeln i mest hela tiden
någon som provat det här? är det bättre för batteriet? om man sen ska ut på resandefot då innebär det att man inte har ett full laddat batteri?

Har haft ett antal bärbara och aldrig noterat detta. Men det finns säkert ett tänk bakom detta som ingen föstått ännu. Vi vanliga dödliga rör inte bios

nej jag vet inte riktigt hur jag hittade det... :)

Med moderna datorer är det bäst att hålla fulladdat och kanske ladda ur någon gång per år.

Jag vill minnas att litiumjonbatterier mår bäst av att förvaras endast delvis laddade. Runt halvladdade har jag för mig var optimalt för att maximera livslängden. Om det sedan har någon praktisk betydelse i fallet laptop vet jag inte. Vad som är bäst för batterierna skiljer mellan olika sorter, men litiumjon är vanligast till datorer idag. Bäst livslängd får man antagligen om man laddar det till hälften, tar ut det ur datorn och förvarar i kylskåp. Det är dock inte så praktiskt. Varianten att den laddas till 80% är säkert en kompromiss för att ändå förlänga livslängden en del.

Erik

AnneFi
Jag har tagit ur mitt batteri det var rådet jag fick i butiken.

De vanliga LiJon-batterien blir sämre oavsett om dom används eller inte.
Men man kan påverka det genom att hålla batteriet halvladdat och inte förvara det för varmt.
Det optimala för LiJon-batterier är att dom ska ligga på precis 40% ladddning. Då är det naturliga bortfallet av kapacitet bara 4% per år vid 25 grader.
Förvaras det vid 0 grader blir förlusten bara 2 %.
Om man däremot sitter med ett fulladdat batteri blir förlustan 20% / år vid 25 grader.
Därför är det bättre att koppla ur batteriet om man ska sitta med nätström.

Sen bör man inte köra alla dessa batteriräddar-funktioner på en LiJon batteri, eftersom djupurladdningar försämrar det.

Visst kan man kanske rädda ett batteries livslängd lite genom diverse mera eller mindre krångliga hanteringar.
Jag räknar med att behöva byta batteri efter ca 2-3år utifrån att jag köpt en bärbar för att slippa sladdar när den används.
Sätts på laddning varje kväll och plockas bort morgonen efter i normalfallet. Den är nu 2år och batteriet som från början klarade 8-9 timmar är nu nere på 5-6 timmar (är en ASUS UL30 med lång batteritid). Så har ni "vanliga" bärbara går de väl kanske 3-4 timmar och när ett batteri efter 2-3år sjunkit nedåt så tröttnar man ändå på att behöva ladda efter 1 timma.

Skulle gissa att du marginellt skulle tjäna något på att enbart ladda till 80%. Och sitta med en bärbar med nätsladden i är ju ingen höjdare. Har man den dessutom lite avslappnat i knät så är risken stor att den börjar glappa i nätanslutningen på moderkortet efter en tid. Har fått hjälpa några bekanta att löda om kontakten på moderkortet pga detta.

Några spridda tankar kring ämnet:

* Det finns många uppfattningar om vad som är bra/dåligt för batterier som grundar sig i gamla batterityper och som bara finns kvar för att de urartat till ritualer. Moderna batterier är väldigt robusta och kan misshandlas rätt rejält.
* Ett undantag till tesen ovan: LiPo. Ladda aldrig ur dem under en viss nivå (finns normalt sett skyddskretsar som hindrar det) och utsätt dem inte för fysiskt våld (såvida du inte vill ha en spektakulär reaktion).
* Ska man köpa batteri till bärbara datorer så köp tredjepartsprodukter. Kostar ofta 10-30% av orignialpriset (speciellt för lite dyrare märken) och har ofta högre kapacitet. Har aldrig haft problem med sådana.
* Jag kör alltid med sladden i när jag har någon som helst möjlighet att göra det. Ger bättre driftsäkerhet och håller batteriet laddat.

Och sitta med en bärbar med nätsladden i är ju ingen höjdare. Har man den dessutom lite avslappnat i knät så är risken stor att den börjar glappa i nätanslutningen på moderkortet efter en tid.
Ha aldrig en bärbar i knät, åtminstone inte så länge den inte har solid state-diskar. Hårddiskarna tar skitmycket stryk av det. Detsamma gäller att använda en bärbar i bilen eller på tåget/flyget. Bär inte heller omkring med en startad bärbar dator. Jag vet en större statlig myndighet som tvingas ljuga och säga att de inte ska använda datorerna i bil för att överhuvudtaget får garanti på dem. Datorn ska stå stadigt på ett stillastående bord under drift.

Stämmer verkligen detta Troberg med att hårddiskarna tar så mycket stryk? Har haft bärbara datorer sedan senare hälften av 80-talet och aldrig en hårddiskkrasch. Mina maskiner i arbetet brukar jag byta efter ca 3år då serviceavtalet går ut för oss och då har behovet även varit prestandarelaterat Och de har fått jobba mycket på resorna merparten flyg/flygplatser, då jag fladdrar runt i snitt 3 dagar i veckan. De privata maskinerna är det lite olika och nu byter man ju inte längre för att få så mycket bättre prestanda. Men min senaste ASUS UL30 har varit i mitt knä 1-2 timmar/dag i snart 2 år och även liggandes i soffan, men magen är lite mjukare och dämpar kanske bättre ;-)

Det är en fråga om tur, men stötar och vibrationer är hårddiskdödare. Moderna diskar har blivit lite bättre mekaniskt, men samtidigt så är toleranserna mindre med mindra formfaktor och högre packningstäthet.

Är man då dessutom, som en bekant, en person som sitter och "stresshoppar" med knät, då håller disken inte ens en månad...

Ska man använda datorn i bil/flyg/knät/tåg osv så rekommenderar jag definitivt en solid state-disk eller täta backuper.

AnneFi
jag har min dator i knäet alltid med en sån platta med kyl.
den är ett och ett halvt år gammal, den är tyst och går som en klocka.

sambon hade batteriet i på hans gamla och utan platta.
batteriet brände sönder och hårddisken kraschade inom ett år.
lät som en flygplan gjorde den också mot slutet

Detta med hur man ska hantera batteriet är en ständigt återkommande fråga som ingen verkar ha ett bra svar på. En annan aspekt av det är att många datorer bör ha batteriet inkopplat hela tiden eftersom den medföljande laddaren ofta är såpass klen att den har svårt att ge datorn full kraft när datorn belastas hårt, och att då batteriet används samtidigt. I många fall kan man även känna hur laddaren blir riktigt varm.
Jag låter alltid batteriet sitta i och använder laddaren så ofta jag kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.