jag har ett konstigt symptom på datorn, internet funkar snabbt och bra men helt plötsligt så går det nu inte att ladda ner filer, tex java, adobe reader, osv

har efter detta bekymmer formaterat om datorn och tryckt i mer minne och laddat i de senase drivrutiner som finns (det var ändå dags) men det har förstås inte hjälpt

konstigt nog så funkar windows update liksom dells uppdateringar:x
har testat med och utan brandvägg/virusprogram med samma resultat.

ethernetkortet lyser grönt och indikerar inga fel.

tacksam för råd o tips!

har du ny dator?64 eller 32 explorer?
/
M

Prövat bredbandskollen? Annat uttag i router/switch? Om trådlöst bytt kanal? Annan webläsare? Annan dator?

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Det är en släktings dator som jag släpat hem efter att problemen börjat där...
Mina egna burkar fungerar både på samma lina och trådlöst så nog är det i datorn allt.

Det är en Dell C521 med AMD Athlon 64
Windows XP SP3
Explorer 8 (32) 128bitars

Redigerat:
Hmm. Hur har du testat med/utan brandvägg/antivirus? Vissa behöver du starta om datorn för att det ska fungera, vissa behöver du helt avinstallera.

Är det med Internet Explorer du försökt ladda hem filer? Har du testat med t.ex. Firefox?

Vad är det för filtyper? Java och Acrobat Reader är inga filtyper utan troligen uppdateringar av insticksprogram för Internet Explorer - lite svårt att förstå vad du menar.

Många antivirusprogram spärrar på filtyp t.ex. .exe .zip .bat osv.

Vad är det för antivirusprogram installerat? Får du något felmeddelande? Kan du lista mer detaljer...?

Det gäller i princip vilka nerladdningar som helst, utom de två ovan, det börjar bra men efter en kort stund så stannar det av helt och står och tuggar utan att mer hoppa igång (som det kan göra om man har en dålig lina)

Redigerat:
Citerar mig själv

"har testat med och utan brandvägg/virusprogram med samma resultat"

Notera att datorn stått på automatiska uppdateringar och detta fenomen dök upp huxflux nu i sommar enligt släktingen

Är datorn kopplad med sladd eller trådlöst till router/modem? Samma fenomen med båda (om möjligheten finns)?

Sladd, den saknar trådlöst nätverkskort.

Automatisk eller fast IP? Provat annat uttag i routern (på LAN-sidan), om det finns?
Klassikern: annan kabel? Eller fungerar din burk med den kabeln?

Jag kanske var otydlig men min egen kringutrustning funkerar klockrent, den enda felande komponenten som är kvar är datorn.

Innan jag släpade hem datorn testade jag att jacka i min laptop hemma hos släktingen och den fugerade klockrent, så redan där antog jag att felet ligger i datorn.

Det känns som en dubbelbekäftelse nu efter testerna hemma.

Ok, när det hänger sig med nerladdningarna: Fungerar det fortfarande bra att surfa då? När det strular, lyser länk/aktivitestlampan på ethernetkortet då?

Aktivitetsdioden på både modem och nätverkskortet blinkar grönt tills det hänger sig, sen slocknar dom.
Men när det hänger sig så kan jag surfa parallellt utan problem och då tänds dioderna igen förstås.

Är det DHCP eller statisk IP (på LAN-sidan)? Om DHCP, kanske prova statisk IP om det är så att DHCP-REQUEST går fel/tar tid?

Kolla säkerhetsinställningarna i IE, det finns massor att pilla på ex om man skall få en chans att ladda ned filer etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.