7 592 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Dsc 1864 + bgsm-120
Nu hittar jag ingen manual till just 120 men i BGSM-I & GS3055 så lägger du ring & tip till LI (för telefonlinjeemulering) och vill du sen ha sms får du programmera ingångarna mha datorn och sen en enkel tråd från PGM till ingången. Ingången/utgång på BGSM levererar 12v plus och PGM´på larmkortet sluter mot minus.
//J
//J
Hej Casca,
Gällande strömförsörjningen till BGSM:
För att få det att fungera med strömmen måste jag välja PGM2 som klarar 300 mA, de andra PGM 1, 3 och 4 klarar bara 50 mA. Jag har samma utmaning med sirenerna TL30X och SD-110W som måste kopplas till PGM2 pga strömförsörjningen..
Men hur ska jag programmera PGM2 för att den ska fungera med BGSM-120?
(Aux+ och PGM2)+Ring och TIP till LI (ska endast köra GSM ej fasttelefoni..)
Om jag väljer sekvens 009 + 01 "Följer sirenutgången: Utgången aktiveras vid inbrottslarm eller brandlarm" så fungerar inte BGSM, finns ingen ström till den..och den aktiveras inte om jag kör sekvens 904 "test av trådlös enhet", får inte ett sirentut utan endast ett knappsatspip.Har valt sekvens 502=3 "Utgången aktiveras vid händelse".
Om jag däremot använder sekvens 009 + "Sensor Reset (*72) så får BGSM ström, men skickar enast ett sms när den startar upp samt stängs ned men sirenen tutar så snart strömmen till larmet sätts på....
Vad gäller sirenen, SD-110W, så är den kopplad Bell+ och PGM2
Ska jag använda motstånden vid koppling av siren och eller BGSM? Om ja hur ska de kopplas?
Tacksam för hjälp, har spenderat allt för mycket tid på larmet
Mvh
Per
Gällande strömförsörjningen till BGSM:
För att få det att fungera med strömmen måste jag välja PGM2 som klarar 300 mA, de andra PGM 1, 3 och 4 klarar bara 50 mA. Jag har samma utmaning med sirenerna TL30X och SD-110W som måste kopplas till PGM2 pga strömförsörjningen..
Men hur ska jag programmera PGM2 för att den ska fungera med BGSM-120?
(Aux+ och PGM2)+Ring och TIP till LI (ska endast köra GSM ej fasttelefoni..)
Om jag väljer sekvens 009 + 01 "Följer sirenutgången: Utgången aktiveras vid inbrottslarm eller brandlarm" så fungerar inte BGSM, finns ingen ström till den..och den aktiveras inte om jag kör sekvens 904 "test av trådlös enhet", får inte ett sirentut utan endast ett knappsatspip.Har valt sekvens 502=3 "Utgången aktiveras vid händelse".
Om jag däremot använder sekvens 009 + "Sensor Reset (*72) så får BGSM ström, men skickar enast ett sms när den startar upp samt stängs ned men sirenen tutar så snart strömmen till larmet sätts på....
Vad gäller sirenen, SD-110W, så är den kopplad Bell+ och PGM2
Ska jag använda motstånden vid koppling av siren och eller BGSM? Om ja hur ska de kopplas?
Tacksam för hjälp, har spenderat allt för mycket tid på larmet
Mvh
Per
Var på uppringaren har du - ? Uppringaren måste alltid vara igång.
Jag är inte riktigt med på varför du vill lägga sirenerna över en PGM, Bellutgången är god för 3A under normal sirentid (4 min) Över bellutgången måste ett 1kOhms motstånd ligga, annars får du felindikering.
Uppringaren skulle jag vilja ha ansluten till AUX+ och AUX- för då får den konstantström AUX+utgången är god för 0,5A så det ska inte vara några problem.
Sen var min tanke att du drar tråd från pgm 1,2,3 till ingångarna på BGSM och skriver önskat SMS för dessa.
Tittade på TL30X, tänker du köra denna med eller utan batteri?
//J
Jag är inte riktigt med på varför du vill lägga sirenerna över en PGM, Bellutgången är god för 3A under normal sirentid (4 min) Över bellutgången måste ett 1kOhms motstånd ligga, annars får du felindikering.
Uppringaren skulle jag vilja ha ansluten till AUX+ och AUX- för då får den konstantström AUX+utgången är god för 0,5A så det ska inte vara några problem.
Sen var min tanke att du drar tråd från pgm 1,2,3 till ingångarna på BGSM och skriver önskat SMS för dessa.
Tittade på TL30X, tänker du köra denna med eller utan batteri?
//J
Redigerat:
Hej Casca.
Stort tack för hjälpen!
Ok:
- hade inte förstått att BELL ger ifrån sig 3 amp under sirentiden, ska koppla om ikväll och sätta dit ett motstånd över Bellutgången. Vad gör motståndet?
- då kopplar jag BGSM till Aux+/- och drar en tråd från respektive PGM1, 2 och 3. Är det sedan meningen att jag i sekvens 009 ska ange olika typer av output tex PGM1=Inbrott, PGM2=Brand och PGM3=Tekniskt fel? Vet du vad de heter t ex 01 "Följer sirenutgången: Utgången aktiveras vid inbrottslarm eller brandlarm"?
Jag ska köra TL30X med batteri och extern ström från larmet. Hittade följande beskrivning idag! http://www.teletecconnect.se/files/171 Är det korrekt om jag kopplar 1 (+) till Bell + och 4(-) till Bell -? Men vart kopplar jag styrningen till 5 (Siren) och 6 (Flash)? Ska jag sätta ett motstånd över 7 och 8 (Sabotagekontakt) och måste jag koppla någon tråd till dem och i såfall vart?
Har missat poängen med motstånd och var och när de ska kopplas, kan du förklara?
Mvh
Per
Stort tack för hjälpen!
Ok:
- hade inte förstått att BELL ger ifrån sig 3 amp under sirentiden, ska koppla om ikväll och sätta dit ett motstånd över Bellutgången. Vad gör motståndet?
- då kopplar jag BGSM till Aux+/- och drar en tråd från respektive PGM1, 2 och 3. Är det sedan meningen att jag i sekvens 009 ska ange olika typer av output tex PGM1=Inbrott, PGM2=Brand och PGM3=Tekniskt fel? Vet du vad de heter t ex 01 "Följer sirenutgången: Utgången aktiveras vid inbrottslarm eller brandlarm"?
Jag ska köra TL30X med batteri och extern ström från larmet. Hittade följande beskrivning idag! http://www.teletecconnect.se/files/171 Är det korrekt om jag kopplar 1 (+) till Bell + och 4(-) till Bell -? Men vart kopplar jag styrningen till 5 (Siren) och 6 (Flash)? Ska jag sätta ett motstånd över 7 och 8 (Sabotagekontakt) och måste jag koppla någon tråd till dem och i såfall vart?
Har missat poängen med motstånd och var och när de ska kopplas, kan du förklara?
Mvh
Per
Hej Eran, tack jag har sett beskrivningen men den förklarar inte tillräckligt bra för en novis i ämnet som jag
den förutsätter att man redan behärskar larmbegreppen vilket jag ännu inte gör.
Kan du förklara på ett begripligt sätt?
Mvh
Per
Kan du förklara på ett begripligt sätt?
Mvh
Per
Larmet övervakar mha motståndet att någon inte klippt kabeln till din sirenPAN01 skrev:
Nja 009 får du ta händelseutgång och sen speca i 501-503 vilken händelse det är du vill ha- då kopplar jag BGSM till Aux+/- och drar en tråd från respektive PGM1, 2 och 3. Är det sedan meningen att jag i sekvens 009 ska ange olika typer av output tex PGM1=Inbrott, PGM2=Brand och PGM3=Tekniskt fel? Vet du vad de heter t ex 01 "Följer sirenutgången: Utgången aktiveras vid inbrottslarm eller brandlarm"?
Om du vill använda batteri så får du ta bell+ eller aux+ till plint 1, minus till aux-, bygla 5&6 (förutsatt att det ska blinka och låta samtidigt) och dra till bell -Jag ska köra TL30X med batteri och extern ström från larmet. Hittade följande beskrivning idag! [länk] Är det korrekt om jag kopplar 1 (+) till Bell + och 4(-) till Bell -? Men vart kopplar jag styrningen till 5 (Siren) och 6 (Flash)? Ska jag sätta ett motstånd över 7 och 8 (Sabotagekontakt) och måste jag koppla någon tråd till dem och i såfall vart?
Har missat poängen med motstånd och var och när de ska kopplas, kan du förklara?
Mvh
Per
Utan batteri byglar du plint 2&3 och drar till bell+, plint 4 till bell -
Om du inte byglar så får du använda en PGM för blixtfunktionen.
1kOhmsmotståndet ska alltid ligga över bell+ till bell-
Plint 7&8 får du lägga in på en sektion precis som en PIR om du vill att larmet ska gå om någon skruvar av locket på sirenen.
Ser ingen direkt mening med batteri om du inte tvunget vill att sirenen ska gå längre än 4 minuter eller att lampan ska blinka i oändlighet efter utlöst larm.
//J
Hej, jag är ny på larmområdet men jag kan försöka förklara.
Har precis fått hem mitt 1864 och en hög dekare som ska monteras, ännu bara dragit fram kabel.
Som casca skrev så ligger motståndet parallellt med ex.siren för att "kolla" om kabeln klipps.
Bruket av motstånd är för att på en slinga kunna mäta mer än ett tillstånd eg. kontakt eller ej. En detektor är sluten eller öppen, och en obalanserad slinga kan ha två tillstånd, 1 eller 0, eller litet motstånd och ett mycket högt.
Med lite motstånd kopplat i serie/parallellt enligt kretsarna på sidan tre kan således upp till fyra olika tillstånd på en slinga detekteras (dubbelbalanserat). Avbrott, kabeln är klippt eller sabotagebrytaren öppen, normal 5,6kohm via ditt motstånd i serie ute vid detektorn, öppen sektion 11,2kohm via de två motstånden (5,6 + 5,6 = 11,2). Vad larmet gör är helt enkelt att det mäter resistansen i slingorna och tar beslut baserat på vad mätvärdet är. I det obalanserade fallet kan inte larmet avgöra om sabotage eller larmkontakten brutit slingan.
Ritningarna på sida 3 från Z till com är som en karta över en slinga, med brytare de parallella strecken med lite luft emellan är normalt öppna NO och de med ett snett streck är normalt stängda NC, samt motstånden (sick sack symbolerna).
Hur vet man vilket motstånd som är vilket i påsen man får med larmet? http://www.vnmedia.se/tools/resistor/
// Erik
Har precis fått hem mitt 1864 och en hög dekare som ska monteras, ännu bara dragit fram kabel.
Som casca skrev så ligger motståndet parallellt med ex.siren för att "kolla" om kabeln klipps.
Bruket av motstånd är för att på en slinga kunna mäta mer än ett tillstånd eg. kontakt eller ej. En detektor är sluten eller öppen, och en obalanserad slinga kan ha två tillstånd, 1 eller 0, eller litet motstånd och ett mycket högt.
Med lite motstånd kopplat i serie/parallellt enligt kretsarna på sidan tre kan således upp till fyra olika tillstånd på en slinga detekteras (dubbelbalanserat). Avbrott, kabeln är klippt eller sabotagebrytaren öppen, normal 5,6kohm via ditt motstånd i serie ute vid detektorn, öppen sektion 11,2kohm via de två motstånden (5,6 + 5,6 = 11,2). Vad larmet gör är helt enkelt att det mäter resistansen i slingorna och tar beslut baserat på vad mätvärdet är. I det obalanserade fallet kan inte larmet avgöra om sabotage eller larmkontakten brutit slingan.
Ritningarna på sida 3 från Z till com är som en karta över en slinga, med brytare de parallella strecken med lite luft emellan är normalt öppna NO och de med ett snett streck är normalt stängda NC, samt motstånden (sick sack symbolerna).
Hur vet man vilket motstånd som är vilket i påsen man får med larmet? http://www.vnmedia.se/tools/resistor/
// Erik
Redigerat:
Klicka här för att svara