Sitter och försöker förstå hur det funkar med antennsignaler hit och dit, men har några frågor som jag hoppas få hjälp med.
Har förstått att man delar signalen till två enheter med en splitter och två slututtag i ändarna. Går det att sätta ytterligare en splitter i serie, eller seriuttag efter splittern?
Om man använder en Combiner, typ denna, går den signalen att splitta? (med en satelitbox per TV då).
När man har en combiner enl. ovan, räcker det med ett uttag typ detta då i andra änden?
Har förstått att man delar signalen till två enheter med en splitter och två slututtag i ändarna. Går det att sätta ytterligare en splitter i serie, eller seriuttag efter splittern?
Om man använder en Combiner, typ denna, går den signalen att splitta? (med en satelitbox per TV då).
När man har en combiner enl. ovan, räcker det med ett uttag typ detta då i andra änden?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 426 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 426 inlägg
Är det en parabol vilket det låter som så om jag inte har helt fel ett mottagarhuvud per box och då också en kabel per huvud och du behöver då inte någon combinder. Saken är att boxen vill styra mottagarhuvudet
Jag har en sådan för att få den vanliga radio antennen på samma kabel som tvantennen.
Jag har en sådan för att få den vanliga radio antennen på samma kabel som tvantennen.
Det går för markbundet och kabel-TV, men det blir problem om du vill ha satellitsignaler i kabeln. Kommunikationen mellan satellitmottagare och LNB är dubbelriktad. Mottagaren förser dessutom LNB med ström.ClasH skrev:
Du behöver en direkt förbindelse mellan varje satellitmottagare och LNB, eller en multiswitch.
Nej, du kan bara ha en satellittmotagare med en sådan.
Ja, men det blir struligt om du vill ha fler uttag. Då är det enklast med en multiswitch.
I den här tråden finns mycket information:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-natverk.html
/Hasse
Blev lite felt tänkt från början, bifogar en skiss, så slipper jag snärja in mig i formuleringar... 
TV-uttag 1: Typ denna? (tänkte förbereda för framtida PVR-box, två kablar från parabolen då)
TV-uttag 2: Typ detta?
TV-uttag 1: Typ denna? (tänkte förbereda för framtida PVR-box, två kablar från parabolen då)
TV-uttag 2: Typ detta?
Man kan kombinera sat-tv, mark-tv och radio på samma kabel med den combiner, och satboxen kan fortfarande kommunicera med boxen. Om du vill ha flera sat-boxar, och har flera separata kablar fran parabolen till dina uttag, kan du med en combiner per kabel få in radio och mark-tv på alla kablar, men att splitta en sat-tvsignal är inte så lyckad
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 426 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 426 inlägg
Säg istället vad du vill göra...
Du vill ha två uttag..
Du vill från båda uttagen se "mark-tv" med varsin tvdecoder?
Du vill från ena uttaget se satellit-kanaler med förberedelse för två huvuden för satellit PVR
Du behöver inte två mottagare för en PVR box för dom marksända kanalerna.
Hur sitter uttagen i förhållande till varandra? Kan uttag 2 sitta i serie med 1?
Du vill ha två uttag..
Du vill från båda uttagen se "mark-tv" med varsin tvdecoder?
Du vill från ena uttaget se satellit-kanaler med förberedelse för två huvuden för satellit PVR
Du behöver inte två mottagare för en PVR box för dom marksända kanalerna.
Hur sitter uttagen i förhållande till varandra? Kan uttag 2 sitta i serie med 1?
JaTheStills skrev:
Ja, satelit-PVR. En kabel saknas på skissen. Satelit även till uttag två (enligt skissen).
Finns det någon teknisk fördel med det? Det blir lite mycket sladd som ska passera genom ytterväggen då, så jag undviker det gärna...
Klicka här för att svara