Nån som vet om det är fler bolag än Telia som man kan få offert från på nyinstallation av fast telefoni (koppar) nuförtiden?

Hittar ingen info på nätet som är aktuell.

Har fått offert från telia (via relacom) och den var precis så dyr som man kunde tro....

Om du inte bor i några få områden så är det Telia som gäller

Rixmupp skrev:
...Har fått offert från telia (via relacom) och den var precis så dyr som man kunde tro....
Hej Rixmupp, vad landade offerten på?

Jag fick fast telefoni + bredband med Telia hösten 2010. Det kostade 7000 i installationskostnad.
Det var i Södra Halland.

KnockOnWood skrev:
Hej Rixmupp, vad landade offerten på?

Jag fick fast telefoni + bredband med Telia hösten 2010. Det kostade 7000 i installationskostnad.
Det var i Södra Halland.

ca 40000:-

Fast då är det en del gräv jobb för att få fram kabeln.

Rixmupp skrev:
Nån som vet om det är fler bolag än Telia som man kan få offert från på nyinstallation av fast telefoni (koppar) nuförtiden?

Hittar ingen info på nätet som är aktuell.

Har fått offert från telia (via relacom) och den var precis så dyr som man kunde tro....
Sitter i samma sits och har försökt att få tex Bredbandsbolaget och All tele att nyinstallera men dom vägrar.
Kan inte fatta att inte någon annan leverantör tar åt sig nyinstallation och konkurrerar med Telia.
Jag tror det handlar om administration...dom orkar inte hålla i offertförfrågan till tex Relacom utan tar bara "enkla" kunder där allt är klart.
I praktiken kan Telia sätta vilket pris som helst.
Blir så less.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det är nog inte så svårt att förstå.

Låt oss säga att du flyttar hit till vår lilla socken och vill bli ansluten till vårt fibernät via ett skåp i närheten.

Då får du betala:

13000 i startkostnad (del i den befintliga infrastrukturen)
Grävning
Slang
Kabel
Ett antal fibersvetsningar a 500 kr/st
Mediakonverter
I värsta fall även trafikavstängningar med tillhörande tillstånd
Ev arkeologisk undersökning/tillstånd
Återställning

Det kanske inte blir 40 000, men säkert 25-30, och då är vi inte en vinstdrivande verksamhet.

Bör man inte se det som en investering i fastigheten och slå ut kostnaden för installationen på 40,000 över t.ex. 20år. Detta är ju nya förutsättningar som dykt upp de senaste 10åren med bredbandanslutningar och någon som man bör ta med i en huskalkyl, likvärdigt med VA-el.
Och vid en försäljning bör man kan sedan kunna dra av det från försäljningsvärdet på motsvarande som installation av VA och el.
Det blir ökade kostnader för att kunna bygga idag men det är samtidigt en ny funktionen som fastigheten/huset behöver.
Tidigare installationer av teleanslutningar byggde på att dyrare anslutningar blev subventionerade och att det fanns ett monopol som även garanterade trafikintäkter över tiden.

AndersS skrev:
Bör man inte se det som en investering i fastigheten och slå ut kostnaden för installationen på 40,000 över t.ex. 20år.
Om man får fiber "ja". 40k för en tvistad oskärmad kopparkabel däremot; inte en chans att den skulle vara värd att räkna av på 20 år. Den är intressant att köra ADSL över om den redan finns, men att se en nyinstallation idag som en investering blir svårt. Ett par singlemodfibrer däremot kommer att klara sig flera decennier (100 år är inte uteslutet).

Om jag förstått det rätt har skanova/Telia fortfarande monopol på kopparnätet

lars_stefan_axelsson skrev:
Om man får fiber "ja". 40k för en tvistad oskärmad kopparkabel däremot; inte en chans att den skulle vara värd att räkna av på 20 år. Den är intressant att köra ADSL över om den redan finns, men att se en nyinstallation idag som en investering blir svårt. Ett par singlemodfibrer däremot kommer att klara sig flera decennier (100 år är inte uteslutet).
Du kommer att finna mycket koppar i jorden om 20år och som även grävs ned idag. Tror man måste se det från fall till fall och vad det ger för mervärden att kunna få fast anslutning, samt sannolikheten att någon bygger fiber i området inom en närtid. Och har man tur och finns tillräckligt nära ger VDSL hyfsad hastighet/kapacitet dock endast nedströms.
Det finns många samhällen och tätorter som inte har några fiberalternativ, där man från kommuner och regionförbund har tidsperspektivet 10-20år fram i tiden för "total" infrastruktur med bredhandshastigheter till "alla" på x Mbit/s hastigheter.
Men även 25000-40000 på 10års avskrivning behöver inte vara fel. Kanske fel jämförelse men hur många köper inte nya bilar där motsvarande värde sjunker så fort den tagits utanför bilfirmans dörrar? Möjlighet till distansarbete, etc, kan säkerligen finansiera om man kvittar mot sänkta resekostnader.
Så för mig existerar inte några "inte en chans", utan vilka möjligheter finns, där vissa blir Aldrig och andra Jajamen.;)
Sverige är trots ett stort och glesbefolkat land där det tar tid och tyvärr också blir dyrare att bygga infrastruktur till "alla".

larsbj skrev:
Om jag förstått det rätt har skanova/Telia fortfarande monopol på kopparnätet
Nej, det finns inget monopol längre. Men inga andra operatörer är intresserade av att bygga koppar på platser där man inte kan bygga ekonomiskt med fiber.
Om du räknar på Sveriges 50 största orter och dess folkmängd och fokuserar dem så är etableringskostnaden där bara en bråkdel av mindre orter och landsbyggd, motsvarande de hushåll/befolkning som man täcker in.
Däremot så arbetar många kommuner och regionförbund för att samhällsföreningar, byalag, ekonomiska föreningar, etc, ska nyttja de bidragsmöjligheter som finns via Landsbygdsprogram, kanalisationsstöd, kommunalt avsatta pengar, etc, för att bygga infrastruktur då i första hand med fiber.

Redigerat:
Snailman
ojdå kan du få offert från telia, det går inte här, då det bara ligger i en stad (ironi)

jag trodde att telia bara drog in där någon annat bolag erbjuder anslutning (alltså för att förstöra för de mindre konkurrrenterna) ett oligopol i sin prydno (oxå ironi)

Redigerat:
AndersS skrev:
Du kommer att finna mycket koppar i jorden om 20år och som även grävs ned idag. Tror man måste se det från fall till fall och vad det ger för mervärden att kunna få fast anslutning, samt sannolikheten att någon bygger fiber i området inom en närtid.
Jo, det är ju det som är ett av problemen. Att man fortfarande *får* gräva ner koppar 2012... (Halv smiley, men bara halv. Äh förresten det är en ledsen smiley. En hel.).

Om jag hade suttit i den sitsen så hade jag tagit en *rejäl* koll på hur ev. fiberaccess skulle kunnat se ut och sparat mina 40k om det bara gick. Det är många som byggt egna fibernät i rena obyggden för ungefär de pengarna. Ja, det är förstås meckigare, men å andra sidan så får vi (fortfarande) göra det i det här landet, så det tycker jag vi skall utnyttja. (I USA så har man på många ställen lyckats få till lagstiftning för att förhindra "allmänna" fiberaccessnät, dvs när som i Gbg, fjärrvärmebolaget gräver ner fiber.)

Själv så kunde jag som sagt få det via Gbg Energi (öppet stadsnät), men jag har två vänner som dragit "själv" och vi har flera här på forumet som också gjort det med gott resultat.

Så 50-100k för fiber kan jag tänka mig som investering, dvs blir en del av husets värde. Koppar idag får räknas som konsumtion (pss som bilen), dvs köp det om du måste/vill, men tro inte att du får igen pengarna, eller ens en del av dem, vid en försäljning.

Det finns inget monopol på pappret men i praktiken har telia/scanova ett mycket handfast monopol iom att de äger alla de intresanta servituten/ledningsrätterna och de är inte särskillt intreserade av samarbete

Snailman
Bygger man i ett område i närheten av en stad i 100' storleken så kan det vara flera olika bolag som erbjuder fiber och då kan telia tom koppla in sitt gratis...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.