Jag bor i ett ComHem-hus och vill flytta var jag har modemet. Detta går ju "utmärkt" att göra genom att helt enkelt ha en lång koaxialkabel, men jag vill göra en mer fast och fin installation med ett uttag i varje ände (ett vid de tre hålen i väggen, och ett där jag vill ha modemet).

Jag vill alltså inte ha några filter eller dylikt, endast två rena uttag. Finns detta? Var? Eller måste man modda ihop något själv med F-kontakter som man monterar i ett lock, typ?

Ditt befintliga antennuttag kan vara seriekopplat vidare till nästa hyresgäst (då finns två antennkablar inkopplade) vilket komplicerar det lite grann. Likaså gäller det att du har rätt dämpning i uttaget då centralantennen oftast har högre signalstyrka än en villaantenn, blir signalen för stark kan den förvränga bild och även orsaka problem med ditt internet.

Har du en kabel in i ditt befintliga uttag kan du antingen använda ett sådant här uttag:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...timedia-uttag/serieuttag-tv-radio-data-p30466

eventuellt med högre ingångsdämpning, det kan eventuellt klara sig beroende på hur lång antennsladden är.

Har du två antennkablar i ditt befintliga uttag kan du använda ovanstående uttag men måste då dra dubbla antennkablar.

En enkel lösning är att koppla det nya uttaget på F-kontakten på ditt befintliga uttag och köra med uttaget du hittade, förutsatt att signalen är stark nog och den nya antennkablen inte är för lång.

Jag tänker öht inte röra det befintliga uttaget... :) Jag vill bara kunna koppla in en kort sladd i datauttaget, sedan sätta denna sladd i ett annat uttag och därmed få signalen in i min garderob istället.

Med de produkter jag har länkat till borde det inte vara några problem väl? Det blir ju bara som en lång koaxialsladd.

Jepp, det funkar troligtvis utmärkt, bara att inhandla kabel och f-kontakter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.