Bytte nätagg med en jag vet fungerar. Dragit ut alla enheter. Skiftat minnen och även provat endast ett par minnen. Grafikkortet funkar i annan dator. Hårddiskar funkar i annan dator.
Förvånansvärt lite damm i datorn.

Kvar är processor och moderkort. Misstänker sistnämnda.

Om du nu har CPU o moderkortet kvar så är det nog bara att ställa in sig på att uppgradera. Det vore vansinnigt att enbart försöka hitta ett gammalt moderkortet som passar till CPU o minnen eller vice versa.
Satsa på ett paket med minnen, CPU och moderkort.

Jag beklagar sorgen, aldrig roligt när en trotjänare tackar för sig.

Vet hur det känns :(

T
Kolla kondensatorerna som sitter runt processorsockeln ser "svullna" ut, dvs toppen på kondensatorn ska vara platt och inte konvex eller "geggig".
Kondensatorerna ingår i den krets som styr spänningsmatningen till processorn, vissa tillverkare köper gärna billiga komponenter som tillslut går sönder och då är det bara att kasta moderkortet tyvärr.

2220_0.jpg

Datorn är inte last-gammal, men har några år på nacken. Kondingarna såg fina ut.

Processorn är en AMD Athlon 64 X2 5600+ och nu var det hundra år sedan jag kollade på datorkomponenter. Vad är den kompatibel med? AM3?
Kommer nog behålla CPU men köpa mer och snabbare minnen, om det fortfarande finns nåt kompatibelt moderkort.
Förslag på moderkort någon?

edit
Såg nu att komplett hade ju fina uppgraderingskit.... hmm...

Redigerat:
Som jag skrev, det är vansinnigt att bygga vidare på dina gamla komponenter.
En i5 CPU, 8gig ram och ett lämpligt moderkort så har du en dator som rullar 4-5 år till.

Sitter i samma situation med min server, en gammal AMD säkert 10 år gammal =) kondingarna är uppsvällda som baran den. Går att starta om man startar och efter några sekunder håller inne power knappen tills den stängs av, därefter startar man snabbt igen. Då går den igång, ibland :rolleyes:

Funderar på att beställa moderkort processor och minnen vilken månad som helst :p servern är nu isärplockad sen 3 veckor, kom lite annat emellan ...

Nimajneb skrev:
Som jag skrev, det är vansinnigt att bygga vidare på dina gamla komponenter.
En i5 CPU, 8gig ram och ett lämpligt moderkort så har du en dator som rullar 4-5 år till.
Jopp, skall bara övertyga frugan att det är bästa alternativet... ;-)

Tänkte önska mig delarna när jag fyller år

Hon fick trots allt en bärbar för 7 kkr när hon fyllde år :rolleyes:

Ett halvår tills jag fyller år... :-(

Kolla kondensatorerna som sitter runt processorsockeln ser "svullna" ut, dvs toppen på kondensatorn ska vara platt och inte konvex eller "geggig".
Kondensatorerna ingår i den krets som styr spänningsmatningen till processorn, vissa tillverkare köper gärna billiga komponenter som tillslut går sönder och då är det bara att kasta moderkortet tyvärr.
Japp, ett vanligt problem, men inte så ofta man ser det nu längre. Det var vanligast på datorer tillverkade kring sekelskiftet.

Troberg skrev:
Japp, ett vanligt problem, men inte så ofta man ser det nu längre. Det var vanligast på datorer tillverkade kring sekelskiftet.
Japp, det var då som Taiwaneserna förökte kopiera en Japansk electrolyt (mha industrispionage) och misslyckades: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague . Det är dock fortfarande så att kondingar pajjar i vissa applikationer eftersom man låter de gå för varmt etc. Jag har exv. en fådd Apple Time Capsule med trasigt nätagg pga det skälet. (Alla sådana har fö gått hädan av det skälet.)

Så det är tyvärr fortfarande ett problem att hålla i bakhuvudet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.