3 694 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Alternativ till Com-Hem?
Samfälligheten har ett avtal med Com-Hem för kabel-tv. Det innebär att de har ett skåp sittande i samfällighetens carport, samt att det går kablar runt i de olika fastigheterna, och för att få grundutbud betalar vi runt 1100 kr/år och fastighet (har jag för mig).
Nu höjer Com-hem priserna avsevärt för tilläggspaketen, och de har dessutom inte bästa bild och ljud på de digitala kanalerna. Detta har fått mig (som boende och styrelsemedlem) att fundera på alternativa leverantörer. Finns det något vettigt alternativ? Bra och flexibelt utbud, bra kvalitet, vettig kostnad.
Nu höjer Com-hem priserna avsevärt för tilläggspaketen, och de har dessutom inte bästa bild och ljud på de digitala kanalerna. Detta har fått mig (som boende och styrelsemedlem) att fundera på alternativa leverantörer. Finns det något vettigt alternativ? Bra och flexibelt utbud, bra kvalitet, vettig kostnad.
Det där göteborgsföretaget heter numera Sappa.
www.sappa.se
www.sappa.se
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Annars kan man ju alltid bygga ett eget nät. Lite krångligare, lite mer platskrävande, då det behövs parabol, antenn samt utrymme för mottagare och diverse utrustning. Kostar mellan 8-10k per kanal i uppstart, sedan mellan 3-10 kr/mån i abonemang per kanal och hushåll.
Att bygga eget känns inte som alternativ för oss. Svårt nog att få tag i medlemmar till de existerande arbetsuppgifterna, vi behöver något som fungerar med minimal ansträngning.
Jag tar upp det här på nästa styrelsemöte, är det bara jag som gnäller så får det vara, är det fler som är med så utvärderar vi olika förslag och tar upp det på stämman i vår.
Jag tar upp det här på nästa styrelsemöte, är det bara jag som gnäller så får det vara, är det fler som är med så utvärderar vi olika förslag och tar upp det på stämman i vår.
Nu vet jag inte var du befinner dig geografiskt men kolla upp om det finns möjlighet till stadsnät, då kan ni dra in fiber till alla och sen är det fritt för alla boende att välja tjänsteleverantörer i stadsnätet (i Sollentuna t.ex. kan man välja mellan typ 5 olika bredbandsleverantörer och tre olika tv-leverantörer och ett gäng telefonileverantörer).
Just Canal Digital kan vara lite skakigt just nu då de försökt sälja sin kabeltv-del till Comhem men konkurrensverket stoppade affären så de håller nu på att sälja det till ett annat bolag inom den egna koncernen (Telenor), så just nu kan det vara lite osäkert att få med dem på tåget men när affären väl satt sig kan de nog visa sig hungriga på att vara med och erbjuda något.
Just Canal Digital kan vara lite skakigt just nu då de försökt sälja sin kabeltv-del till Comhem men konkurrensverket stoppade affären så de håller nu på att sälja det till ett annat bolag inom den egna koncernen (Telenor), så just nu kan det vara lite osäkert att få med dem på tåget men när affären väl satt sig kan de nog visa sig hungriga på att vara med och erbjuda något.
Vem äger förresten kablarna som går runt bland samfällighetens medlemmar - är det vi fastighetsägare, samfälligheten eller Com-hem? (Kommer com-hem hit och river ut kablar och uttag om man säger upp avtalet.)
Vad händer med existerande bundna avtal som kanske en del medlemmar har? (tv, bredband, telefon)
Vad händer med existerande bundna avtal som kanske en del medlemmar har? (tv, bredband, telefon)
Telia vill/ska köpa Svenska Stadsnät!
Ur konkurrenssynpunkt är det helt förkastligt.
Att inte staten knoppade av Skanova innan Telia såldes ut var ett gigantiskt misstag.
Telia gynnas enormt, fast de vägrar erkänna det, och alla andra missgynnas. Även vi konsumenter missgynnas.
Staten borde utnyttja sin kvarvarande ägarandel för att tvinga fram en delning av Telia/skanova, och sedan sälja ut resten av Telia. Skanova bör vara statligt ägt, för det finns ingen som kan konkurrera på lika villkor.
Fiber åt alla!
Ur konkurrenssynpunkt är det helt förkastligt.
Att inte staten knoppade av Skanova innan Telia såldes ut var ett gigantiskt misstag.
Telia gynnas enormt, fast de vägrar erkänna det, och alla andra missgynnas. Även vi konsumenter missgynnas.
Staten borde utnyttja sin kvarvarande ägarandel för att tvinga fram en delning av Telia/skanova, och sedan sälja ut resten av Telia. Skanova bör vara statligt ägt, för det finns ingen som kan konkurrera på lika villkor.
Fiber åt alla!
Det kan ingen annan än ni som styrelse svara på... och kan inte ni det så får ni prata med Comhem och hinta att ni tittar på annan operatör, då brukar man dels få svar på tal men också ganska bra rabatt om man väljer att stanna kvar.jarlh skrev:Vem äger förresten kablarna som går runt bland samfällighetens medlemmar - är det vi fastighetsägare, samfälligheten eller Com-hem? (Kommer com-hem hit och river ut kablar och uttag om man säger upp avtalet.)
Klicka här för att svara