3 580 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Dator död!
Sida 1 av 2
Helt plötsligt startar inte datorn längre.
Den startar och fläktar sätter igång och man hör hårddiskarna snurra upp.
Men BIOS kommer visar sig inte, hårddisk-lampan blinkar inte öht, inget piper. Helt enkelt ingenting, bara en svart skärm.
Misstänker moderkortet, men vad tror ni?
Den startar och fläktar sätter igång och man hör hårddiskarna snurra upp.
Men BIOS kommer visar sig inte, hårddisk-lampan blinkar inte öht, inget piper. Helt enkelt ingenting, bara en svart skärm.
Misstänker moderkortet, men vad tror ni?
Prova att dra ut minnena och stoppa in dom igen , har väckt ett 10 tal datorer på detta viset, misstänker att nån spänning ligger kvar på minnet så detta låser datorn och när minnet plockas ut så nollas det till 100 %.
Och det har du rätt i, om du inte brukar ha några problem när du startar datorn så borde du ju få ljud när du kommer till dvs skrivbordet och om du har ljus på tangetbord/mus så borde de tändas iallafall, Gör de de eller? Om de gör de men inget ljud testa att vänta 1 min minst eller tryck enter efter ett tag ( Du kan ha startat om datorn så den frågar om du vill starta i felsäkert läge) Om inget av dessa inträffar så är problemet högst troligt moderkortet eller nätagget
Om inte BIOS kommer upp, är det troligen minnet, CPU eller möjligen grafikkortet som är paj.
MAn kan göra som föreslagits att ta bort dessa komponenter och göra rent ordentligt och sedan sätta tillbaka allt igen och testa. Om inte det funkar är det nog bara att försöka låna/köpa nya komponenter att testa med ...
Edit: Moderkortet kan givetvis vara paj också ...
MAn kan göra som föreslagits att ta bort dessa komponenter och göra rent ordentligt och sedan sätta tillbaka allt igen och testa. Om inte det funkar är det nog bara att försöka låna/köpa nya komponenter att testa med ...
Edit: Moderkortet kan givetvis vara paj också ...
Om det är en stationär dator är det ju en smal sak att kasta i ett annat grafikkort och testa.
Ofta lite kinkigare om det är en laptop, då de oftast har grafikkortet integrerat på moderkortet, och om det mot förmodan skulle sitta som en separat enhet är det med största sannolikhet modellspecifikt.
Och de flesta har knappast en drös grafikkort till olika laptopmodeller liggande hemma i en låda bara utifall att...
Eller testa med annan skärm, skulle ju kunna vara den som gett upp.
Men i båda fallen borde ju fortfarande lampan till hdd lysa/blinka...
Inte för att det gör det mycket enklare att råda dig till något, men vad är det för dator?
Ofta lite kinkigare om det är en laptop, då de oftast har grafikkortet integrerat på moderkortet, och om det mot förmodan skulle sitta som en separat enhet är det med största sannolikhet modellspecifikt.
Och de flesta har knappast en drös grafikkort till olika laptopmodeller liggande hemma i en låda bara utifall att...
Eller testa med annan skärm, skulle ju kunna vara den som gett upp.
Men i båda fallen borde ju fortfarande lampan till hdd lysa/blinka...
Inte för att det gör det mycket enklare att råda dig till något, men vad är det för dator?
Hdd lampan lyser ju om den är kopplad. Själv när jag her ihop mina datorer blir jag för lat att koppla hdd dioderna. Jag fick också liknande problem förr men då va de CPU fläkten som hade fallit av och CPUn vart då överhettad och smälte upp
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eftersom TS inte nämner det själv, har du gjort det första man alltid ska göra vid en felsökning? Ordentlig rengöring! Damm är ett elände!
(Senast i helgen reparerade jag en dator som dödade varje nätverk man kopplade den till bara för att dammet i lådan ställde till med problem för nätverkskortet. Behövde inte göra något mer än att göra rent den.)
(Senast i helgen reparerade jag en dator som dödade varje nätverk man kopplade den till bara för att dammet i lådan ställde till med problem för nätverkskortet. Behövde inte göra något mer än att göra rent den.)
haha... glömde den viktigaste informationen, fortfarande tidigt på morgonen.
Det är en stationär HP dator som är runt 4-5år gammal.
Strömsladden sitter i skärmen och skärmen fungerar då jag använder input 2 till en linux dator...
Inga ljus på tangentbordet lyser vad jag minns, får kolla det en gång till när jag kommer hem.
Får plocka isär skiten och blåsa rent och sätta ihop så får vi se.
Det är en stationär HP dator som är runt 4-5år gammal.
Strömsladden sitter i skärmen och skärmen fungerar då jag använder input 2 till en linux dator...
Inga ljus på tangentbordet lyser vad jag minns, får kolla det en gång till när jag kommer hem.
Får plocka isär skiten och blåsa rent och sätta ihop så får vi se.
Börja med att plocka ur allt som inte är absolut nödvändigt. Koppla ur hårddiskar (även strömmatningen till dem), alla minneskretsar utom en (två om det är ett moderkort som kräver det), alla andra kort som inte behövs och se om den går igång. Får du upp BIOS då, börja plugga i saker igen och testa tills den inte funkar, då har du hittat den felande prylen. Annars, byt ut minnena du har i mot de du plockade ur och testa igen (fast minnen brukar inte hindra BIOS).
Hjälper inte det, ny processor, moderkort eller nätdel (har du en annan nätdel, testa med den).
Hjälper inte det, ny processor, moderkort eller nätdel (har du en annan nätdel, testa med den).