Tack, @Bjurran! Ingen fara för min del, jag behöver inte dom nu precis :-)

raveper skrev:
Varje skarv som blir förkortar väl den totala längden med hälften eller något? Har aldrig haft problem med solida ledare då vi även kontrollerade alla kablar med En fluke så jag vet att det funkar utomordentligt.
Problem som uppstår direkt är lätta att hantera. I det här fallet finns risken att man får en opålitlig anslutning som kan gå sönder vid sämsta möjliga tidpunkt, månader eller år efter att klämningen gjordes. I det läget är det svårt att försvara att man använde solida ledare i kontakter som endast är godkända för flerkardeliga ledare.

b_hasse skrev:
Problem som uppstår direkt är lätta att hantera. I det här fallet finns risken att man får en opålitlig anslutning som kan gå sönder vid sämsta möjliga tidpunkt, månader eller år efter att klämningen gjordes. I det läget är det svårt att försvara att man använde solida ledare i kontakter som endast är godkända för flerkardeliga ledare.

Bra Hasse. Nu har jag läst på lite. Det finns tydligen olika rj45 kontakter. Bland annat AWG24 för solid kabel
"Gigamedia modularplugg RJ45, kat 5e finns i oskärmat och skärmat utförande för solid kabel (AWG24) och
för flertrådig kabel."
Jag har aldrig reflekterat över detta då det inte varit jag som beställt delar. Men Det är ju alltid kul att lära sig något nytt.
Nu slipper vi allt vad detta heter då huset jag arbetar i är fyllt med fiber och cat 7.

raveper skrev:
Varje skarv som blir förkortar väl den totala längden med hälften eller något? Har aldrig haft problem med solida ledare då vi även kontrollerade alla kablar med En fluke så jag vet att det funkar utomordentligt.
Nej, så är det gudskelov inte. Maxlängden 100m för TP (< 10Gbps) sätts av löptidsfördröjningen (alltså tiden det tar för signaler att propagera) och inte av dämpning osv (detta är en *liten* förenkling, men inte mycket).

Standarden rekommenderar vidare att man inte installerar fast kabel längre än 90m s.a. man får in två 5m patchkablar i varje ände (det finns olika siffror för de olika på hur långa sådana max får vara). Om du gör din fasta run kortare än 90m så kan du naturligtvis ha längre patchkablar.

Så det är inte bara bättre på nästan alla sätt (exv. så drar man inte sönder hela sin fasta installation när man snubblar på en patchkabel), utan det är tom gjort så. :) Dvs för patchkabel i båda ändarna. Så det finns ingen anledning att hoppa över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.