2 891 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Takhögtalare och förstärkare - hur skulle du göra?
Har liksom målat in mig i ett litet hörn, tror jag. Har dragit rör för sex takhögtalare (á 100 W st enl planen) ovanför vardagsrumstaket. Dessa går till en "eldosa" i sovrummet ovanför som i sin tur är förbunden med ett köksskåp via ett 16 mm VP-rör. I köksskåpet står en dator med hemmets musikfiler lagrade.
Nu funderar jag kring olika lösningar på att få musiken från datorn till högtalarna.
1. Förstärkare med sex kanaler i köksskåpet. Går det att pressa in 2x6 högtalarkablar i VP-röret till dosan?
2. Förstärkare med två kanaler i köksskåpet och förgreningar i eldosan. Hur stor förstärkare behövs för att driva alla sex högtalare utan att brinna upp och hur grova kablar blir det då?
3. Samma alternativ som ovan fast med förstärkaren i sovrummet. Blir lite svårmöblerat och lär behöva gå med en enkel 3,5 mm hörlurskabel från dator till förstärkare.
Finns det fler alternativ?
Nu funderar jag kring olika lösningar på att få musiken från datorn till högtalarna.
1. Förstärkare med sex kanaler i köksskåpet. Går det att pressa in 2x6 högtalarkablar i VP-röret till dosan?
2. Förstärkare med två kanaler i köksskåpet och förgreningar i eldosan. Hur stor förstärkare behövs för att driva alla sex högtalare utan att brinna upp och hur grova kablar blir det då?
3. Samma alternativ som ovan fast med förstärkaren i sovrummet. Blir lite svårmöblerat och lär behöva gå med en enkel 3,5 mm hörlurskabel från dator till förstärkare.
Finns det fler alternativ?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
1) blir nog enklast, men du kommer att få dra ganska tunn kabel (vilket ur ljudmässig synvinkel inte är det bästa), ca 1 mm2 kabel om det ska rymmas 6 st. Inom el drar de in upp till 6-7 st FK 1,5 korta sträckor i ett 16 VP även om 5 st normalt är max. Där måste man också fundera över trådens temepratur vid drift, det tror jag du borde slippa bry dig om, det är inte så stora strömmar vi talar om.
2) Tja, beror ju på dina högtalares impedans och hur du kopplar. Lasta inte ner en stärkare som max klarar 4 Ohm, till 2 eller 1 Ohm. Vad ligger högtalarna på för impedans?
3) Funkar, men kanske svårt att ställa en stärkare "på väggen" bara sådär. Kopplingstekniskt mycket enkelt dock. Gå helst heldigitalt i överföringen (beorende på stärkare iofs).
2) Tja, beror ju på dina högtalares impedans och hur du kopplar. Lasta inte ner en stärkare som max klarar 4 Ohm, till 2 eller 1 Ohm. Vad ligger högtalarna på för impedans?
3) Funkar, men kanske svårt att ställa en stärkare "på väggen" bara sådär. Kopplingstekniskt mycket enkelt dock. Gå helst heldigitalt i överföringen (beorende på stärkare iofs).
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Att förstäkraren kommer brinna upp finns det ingen risk för om högtalarna är 100W, 100W är ju bara vad högtalarna klarar normalt, inte vad dom tar kontinuerligt
Jag skulle rekommendera att du seriekopplar högtalarna 3 och 3.
Om vi säger att högtalarna är på 4 ohm var så kommer det bli 12 och per krets och då finns det ingen risk att du kommer lasta ner för mycket på en förstärkare, men du kommer behöva ett lite kraftigare steg för att få ut full effekt i högtalarna.
Så mitt förslag är
seriekoppla högtalarna 3o3, med fördel diagonalt mot varandra så att du alltid får left/right hur du än står.
Sätt ett steg (förstärkare) i garderoben och led ner en signalledning till köket.
Om det är mer än 10m till köket från förstärkaren så bör du sätta en avstörningstransformator i köket. Eller föra över balanserat (100m)
Jag skulle rekommendera att du seriekopplar högtalarna 3 och 3.
Om vi säger att högtalarna är på 4 ohm var så kommer det bli 12 och per krets och då finns det ingen risk att du kommer lasta ner för mycket på en förstärkare, men du kommer behöva ett lite kraftigare steg för att få ut full effekt i högtalarna.
Så mitt förslag är
seriekoppla högtalarna 3o3, med fördel diagonalt mot varandra så att du alltid får left/right hur du än står.
Sätt ett steg (förstärkare) i garderoben och led ner en signalledning till köket.
Om det är mer än 10m till köket från förstärkaren så bör du sätta en avstörningstransformator i köket. Eller föra över balanserat (100m)
Tack för goda råd! Om jag tolkar Ljudteknikern rätt så är det möjligt att köra alla sex högtalare på en förstärkare fast dom kommer inte gå för fullt så att säga? Jag vill ju helst ha förstärkaren nere i köket och tvingas då klämma in 2x6 högtalarkablar i vp16-röret. Kan det bli ett problem med tanke på att han nog måste ha ganska klena ledare för att få plats? Värmeutveckling tex?
En sexkanals funkar ju inte om du då inte tänkt det som surroundanläggning. Alternativet annars är försteg och tre mindre slutsteg, det ger dig mer justeringsmöjligheter men kostar lite mer än ljudteknikerns förslag.
Borde tom kunna koppla utan försteg om du matar med bra analoga kretsar från ex en dator.
Borde tom kunna koppla utan försteg om du matar med bra analoga kretsar från ex en dator.
Klicka här för att svara