Jag vet att detta har avhandlats i en massa trådar tidigare, men jag blir bara mer och mer snurrig ju mer jag läser... ;D
Vi bor i ett 3 våningshus och har inte haft en tanke på första jack etc. då modemet (ADSL) idag sitter på översta våningen och i denna plugg har vi kopplat in den trådlösa telefonen vilket funkar utmärkt.
På nedersta våningen har vi en vanlig telefon (äldre modell) även denna funkar utmärkt. Nu köpte vi ett par telefoner till som tanken var att sätta: 1 på mellanplanet och 1 som ersättare till den äldre på nedre planet.
Det funkade ju inget vidare, då du lyfter på luren hör en kopplingston och modemblippande (ej som äldre "vanliga modem" utan diskretare).
Hur hänger detta ihop? Varför funkar den äldre telefonen utan problem?
Jag antar att detta har med första jacket att göra (som allt annat mysko strul).
Om man vill flytta det första jacket går det utan att dra en massa nya tåtar (bara koppla om befintliga)?
Kan tillägga att huset är nybyggt.

Det låter som om den första punkten på dagordningen blir att hitta det första jacket.

Här finns det lite olika metoder.

Den enklaste men inte säkraste är att skruva bort locket på teledosorna och se var det kommer in en markkabel (svart lite tjockare sak).

Den säkraste men jobbigaste metoden är att kolla att alla jack är seriekopplade. Är de seriekopplade så är det bara att börja med att ringa fröken ur från en telefon (hon är en bra ljudkälla som inte tröttnar). Sen lyfter man på en annan telefonlur. Är det tyst i denna så ligger den efter det andra jacket. Låter det här så kolla det andra jacket, där ska det nu vara tyst. Är det det så var jack 2 före jack 1.
Sen får man hålla på så tills man hittar första jacket.

Frågan blir då hur man ser om ett jack är seriekopplat eller inte?
Det är enkelt. Sitter det två trådar nere i jacket och två uppe så är det seriellt. sitter det fya trådar nere så är det parrallellt.

När du vet hur jacken är kopplade så blir det enklare att titta på lösningar för att flytta första jacket dit du vill. Går förresten all tele i rör?

Nu har jag tagit mig lite tid (kanske för lite... :-?) att försöka kolla saken. Måste det första jacket vara seriekopplat? Jag plockade bort alla anslutna telefoner inkl. ADSL modem och började med att plugga i 2 telefoner på bottenvånngen, ringde upp Frau Uhr och gick till den andra telefonen, där var också Frau Uhr. Detta jack torde då vara före det första, går tillbaks till den första telefonen och Frau Uhr är kvar (hör i båda lurarna samtidigt) kollar 1 trappa upp, samma där ljud i båda lurarna (kunde prata med min sambo genom telefonen...).
Har inte kollat översta planet ännu (lilleman pockade på min uppmärksamhet), men behövs det verkligen?
Kan någon föklara för mig varför den gamla telefonen (se tidigare inlägg) fungerar utmärkt när någon ringer (går att vara uppkopplad på nätet också utan problem) medans i de nyinköpta får man modemljud i sama jack? Den trådlösa (B&O) fungerar också och denna sitter i samma propp (utanpå) som ADSL modemet.
Blir inte klok på detta.

Återkommer om en stund igen, lilleman verkar ha lugnat ner sig.

Uppdatering: Har nu utfört telias modell för hittandet av första jack (modifierat, kanske man inte får...?) genom att som i BygaNytts länk plugga in en "blind" propp i ett jack och lyfta på luren i ett annat. Jag pluggade dock endast in proppen utan sladd och kopplade in telefonen i ett annat jack, om det fanns ton där så bör väl inte första jacket vara den med proppen i eller? Flyttade sedan proppen jack för jack och kopplade in telefonen i ett annat utan att finna ett endaste jack där jag inte får ton i något annat. Dock nu när jag kopplade tillbaks ADSL modemet och den telefonanslutning vi har utanpå denna och kopplade in en telefon i ett annat jack på översta planet så är det dött i luren. Går jag ner ett plan är det modemljud och även på bottenvåningen är det modemljud.
Någon som blir klok?
Jack som finns (som jag funnit): 2 st på entréplan (bottenvåning) 1 st på vån 1 och 3 st på vån 2.

Hilfe, vad gör jag fel? Eller finns det inget första jack. Och VARFÖR funkar den gamla telefonen?

Kan det vara så illa att de är parrallelkopplade ändå. Då hörs ju ljud i alla uttagen.
Du hittade ingen inkommande kabel i nått jack? Lite tjockare än de andra och troligen svart

Har inte kikat in i jacken ännu men det lär väl bli nästa uppgift antar jag. Finns det några regler för hur man drar telekabel när man bygger nytt? Skumt sa Bill, skumt sa Bull... Och jag fattar fortfarande inte varför den gamla telefonen funkar och inte de nya.

Idag finns det nog inte.

på den tiden det var televerket så var det krav på seriekopplat. Praktiskt bör/ska du seriekoppla första uttaget då adsl kräver detta för att fungera bra, Du har ju hört den vackra modemmusiken man slipper med seriekopplat första uttag

om man paralelkopplar hela huset och använder bara jacket där ADSL ska var aborde det funka
sen är det bara o köra trådlös telefon bakom ADSL modemet

Problemet är att om man bor i ett 3 våningshus så är det väldigt jobbigt att springa upp och ner då man glömt telefonen. Det händer också att man får batteritorsk och då vill man ju kunna ringa ändå. Jobbigt också om inkommande samtal inte är till en själv, att behöva springa ner/upp med telefonen
Fortfarande ingen förklaring till varför den gamla telefonen funkar och inte de andra. Jag får ta och försöka sätta mig in och få koll på hur allt hänger ihop. Vi vill ha 1 fast telefon/plan.

Jag vet inte om detta kan bringa klarhet i något, men iallafall:

Angående gamla och nya telefoner.
En korrekt kopplad telefon, oavsett om den kopplas in med telepropp eller modularkontakt, har 4 ledare i sladden. Avsikten är att den ska fungera i seriekopplade jack: Om telefonen inte används (luren är pålagd), så kopplas de två ingående trådarna (inkommande ledningspar i telejacket) vidare inuti telefonen direkt till de två utgående trådarna och går alltså vidare till det utgående ledningsparet i telejacket, och vidare till nästa seriekopplade telefonjack. När man lyfter luren så bryts denna interna koppling i telefonen och då försvinner signalen i efterföljande telejack.
MEN: Jag har observerat att många nyare telefoner högaktningsfullt struntar i detta och endast har två ledare i sladden. Sådana telefoner klarar inte av den interna vidarekopplingen som jag beskrev ovan, och går alltså inte att använda i seriekopplade jack (förutom som sista telefon i kedjan).

Kan detta vara skillnaden mellan din gamla telefon och de nyare?

Dessa telefoner är ett otyg men de blir bara vanligare och vanligare tyvärr.

Problemet är att din nya telefon har en plastpinne i mitten av proppen. Denna måste finnas enligt EU krav men funkar dåligt med svenska fastighetsnät. Bryt bort den så kommer det att fungera. Den har nämligen ingen funktion för oss.

Tyvärr alltså men helt fel.

För det första så är det svenska telejacket just svenskt och inget annat och sett likadant ut sen åtminstånne 60 talet.

För det andra så har pinnen en synnerligen praktisk funktion
Om man öppnar ett jack och tittar efter så kan man se att två av polerna är anslutna till ett par fjädrande tungor. Dessa tungor "kortsluter" ett tomt jack och leder signalen vidare till nästa jack. Trycker man i en teleplugg(med plastpinnen kvar) så trycker pinnen isär dessa tungor och uttaget börjar fungera som det ska dvs när man lyfter på luren så kopplas efterföljande jack bort.

Genom att klippa plastpinnen åstakommer man alltså bara en parrallellkoppling av just den telefonen  

Jo,
men om man nu har en sån där "modern" telefon som av någon outgrundlig anledning bara har två ingångar som IoI skrev så kan en lösning vara att bryta av plastpliggen på just denna telefon. Effekten blir då att denna telefon är parallelkopplad med resten av systemet.

/Gojan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.