10 916 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Logitech Harmony Multifjärr - Begränsningar?
Sida 1 av 3
Hej,
Fjärrkontrollerna håller på och svämmar över, så jag funderar på att slå till på en multifjärr, och då närmast en Logitech Harmony.
Men fixar den att styra alla produkter, och hur detaljstyrt går det att få den?
Hur är det med exempelvis Telias Digital-TV-box (Motorola)..?
Andra begränsningar?
Kanske rent av andra förslag?
Tacksam för tips!
Fjärrkontrollerna håller på och svämmar över, så jag funderar på att slå till på en multifjärr, och då närmast en Logitech Harmony.
Men fixar den att styra alla produkter, och hur detaljstyrt går det att få den?
Hur är det med exempelvis Telias Digital-TV-box (Motorola)..?
Andra begränsningar?
Kanske rent av andra förslag?
Tacksam för tips!
Har själv en Harmony och är riktigt nöjd. Om den MOT FÖRMODAN inte skulle ha Motorolaboxen i databasenGoForIt skrev:Hej,
Fjärrkontrollerna håller på och svämmar över, så jag funderar på att slå till på en multifjärr, och då närmast en Logitech Harmony.
Men fixar den att styra alla produkter, och hur detaljstyrt går det att få den?
Hur är det med exempelvis Telias Digital-TV-box (Motorola)..?
Andra begränsningar?
Kanske rent av andra förslag?
Tacksam för tips!
så kommer programvaran att guida dig genom en kort inlärningsprocess (Alla Harmony har funktion för att lära sig
IR-kommandon). Jag använder Harmonyn till alla mina apparater (utom PS3 som inte använder IR) och har bara en knapptryckning för att byta mellan alla aktiviteter, tex Titta på TV, Titta på TV med surroundanläggning, Lyssna på radio, Spela CD, Titta på DVD (men eftersom jag använder PS3:an som DVD-spelar så får jag sköta den med dess egen fjärr.
Begränsningar, tja det kan vara lite klurigt att hitta rätt i konfigureringsprogrammet om man vill lägga till kommandon som inte lades till automatiskt i den guidade programmeringen men man listar ut det så småningom.
Du kan konfigurera den ganska långt, det finns en standardinställning, men jag har lagt till lite makron, min gamla tv krävde ganska lång aktivering av on/off knappen för att stänga av, då kan man ställa in den tiden i millisekunder. Du kan lägga in fördröjningar, på min nya tv så krävs det att den väntar tre sekunder från det att den slagits på tills dess den kan byta ingång.
Det bästa är väl hjälpfunktionen, om man som oss är "experter" så löser man det mesta själv, men säg barn, fruga eller svärmor då. Säg att du trycker på "Titta på TV" men det bli bara bild inget ljud så trycker man på hjälp, så får man ett par frågor att svara på och fjärren löser det åt dig.
Det bästa är väl hjälpfunktionen, om man som oss är "experter" så löser man det mesta själv, men säg barn, fruga eller svärmor då. Säg att du trycker på "Titta på TV" men det bli bara bild inget ljud så trycker man på hjälp, så får man ett par frågor att svara på och fjärren löser det åt dig.
Har du väl konfigurerat den så är det enklare med den tycker jag, 1 knapptryckning för att starta allt och krånglar det så trycker man på hjälp så brukar det lösa sig och allt på Svenska.
Min 525:a har åkt i golvet några gånger och hållit iaf.
Om man har problem så kontaktar man Logitech, de är helt suveräna på supporten där borta. Jag hade nåt kommando som inte fungerade och de grejade något och jag provade igen och det fungerade direkt.
mlkjhr: Tror denna kan fungera till PS3:an om du vill slippa alla kontroller.
http://www.kjell.com/?item=66061&path
Kan kanske to.m. räcka med ett batteri.
http://www.kjell.com/?item=66062&path=
Edit1: Hmm, ps3 körde visst bluetooth så det verkar kört.. My bad.
Edit2: Hmm borde fungera med denna.
https://www.amazon.com/dp/B000R5H7K...eative=0&linkCode=as1&creativeASIN=B000R5H7KE
Fast den verkar inte kunna sätta på/av ps3:an bara kommandon när den är igång.
Edit3: Verkar gå men rätt dyrt. 124$ med frakt
http://www.schmartstuff.com/
Min 525:a har åkt i golvet några gånger och hållit iaf.
Om man har problem så kontaktar man Logitech, de är helt suveräna på supporten där borta. Jag hade nåt kommando som inte fungerade och de grejade något och jag provade igen och det fungerade direkt.
mlkjhr: Tror denna kan fungera till PS3:an om du vill slippa alla kontroller.
http://www.kjell.com/?item=66061&path
Kan kanske to.m. räcka med ett batteri.
http://www.kjell.com/?item=66062&path=
Edit1: Hmm, ps3 körde visst bluetooth så det verkar kört.. My bad.
Edit2: Hmm borde fungera med denna.
https://www.amazon.com/dp/B000R5H7K...eative=0&linkCode=as1&creativeASIN=B000R5H7KE
Fast den verkar inte kunna sätta på/av ps3:an bara kommandon när den är igång.
Edit3: Verkar gå men rätt dyrt. 124$ med frakt
http://www.schmartstuff.com/
Redigerat:
Jag har en Harmony 895, dvs "radiofjärren".
Fungerar utmärkt, jag använder den för att styra all multimedia i huset som är samlat på ett ställe. Perfekt då med radioöverföringen, så man slipper ha "fri sikt" till grejorna.
Fjärren gick sönder under sommaren, efter 1 års brukande. Fick en felkod på displayen, "Battery ADC Not Calibrated". Utmärkt support & garanti från Logitech! Jag fick en helt ny fjärrkontroll levererad med UPS-paket från Nederländerna! Kom på några dagar.
Fungerar utmärkt, jag använder den för att styra all multimedia i huset som är samlat på ett ställe. Perfekt då med radioöverföringen, så man slipper ha "fri sikt" till grejorna.
Fjärren gick sönder under sommaren, efter 1 års brukande. Fick en felkod på displayen, "Battery ADC Not Calibrated". Utmärkt support & garanti från Logitech! Jag fick en helt ny fjärrkontroll levererad med UPS-paket från Nederländerna! Kom på några dagar.
Har två av den enkla 525 modellen i olika anläggningar och det är inga problem Kreatel/Motorola den finns med. Kör t.ex. en Motorola Digitalbox, Panasonic TV, HK förstärkare och en Pioneer DVD med några olika val och 1 knappstryck beroende vilken funktion jag vill använda; Titta på TV, Lyssna radio, Lyssna CD, mm.
Jag har oxå 525:an, och efter viss ovilja så kan även min sambo med den. Jag har krångel som är beroende på min TV, en samsung. Samsung-fjärren har inga knappar för att välja Source, vilket gör att det krävs x antal knapptryck på source för att hitta till rätt källa. Det går försöka få fjärren att trycka på source x antal ggr själv, men jag har inte fått det att funka. Nu måste jag gå ett extrasteg, trycka på DEVICES, TV, och sedan byta kanal, och sedan välja ACTIVITIES, och tex popcorn, som gör att fjärren ställer in popcorn, förstärkare och lite annat för att titta på mina digitala filer.
För att fixa detta har jag två alternativ: Byta TV, eller förstärkare, så jag enbart har HDMI mot tv:n oberoende av källor intill förstärkaren. Fast, jag snålar, behöver nog inte det där..
Annars funkar det hur bra som helst, har kunnat kasta alla andra fjärrar lång väg. Jag har iaf gömt dem, vilket gjorde att alla andra medlemmar i familjen ine hade ngt annat väl än att använda VÅR nya fina fjärr.
Jag hade bekymmer med min Sagem-box oxå i början, fick skicka över alla knappar genom att hålla fjärrarna mot varandra, men det var hur smidigt som helst.
KÖP!!!
För att fixa detta har jag två alternativ: Byta TV, eller förstärkare, så jag enbart har HDMI mot tv:n oberoende av källor intill förstärkaren. Fast, jag snålar, behöver nog inte det där..
Annars funkar det hur bra som helst, har kunnat kasta alla andra fjärrar lång väg. Jag har iaf gömt dem, vilket gjorde att alla andra medlemmar i familjen ine hade ngt annat väl än att använda VÅR nya fina fjärr.
Jag hade bekymmer med min Sagem-box oxå i början, fick skicka över alla knappar genom att hålla fjärrarna mot varandra, men det var hur smidigt som helst.
KÖP!!!
Redigerat:
Jag har också en Harmony, en 555. Är nöjd än så länge, men har inte riktigt programmerat klart/vant mig ännu. Det enda som inte funkar som jag vill, är att min PopcornHour automatiskt får ett 'Play'-kommando skickat till sig när man väljer den aktiviteten. men det går säkert att fixa till.
fresve: Har du testat att ändra sätt på vilket din tv byter ingång? Det finns fyra olika sätt, lite beroende på vilka ingångsknappar man har och hur de fungerar. Min LG-TV har också bara en knapp för att välja source, och numera funkaar det perfekt när jag bytte metod.
fresve: Har du testat att ändra sätt på vilket din tv byter ingång? Det finns fyra olika sätt, lite beroende på vilka ingångsknappar man har och hur de fungerar. Min LG-TV har också bara en knapp för att välja source, och numera funkaar det perfekt när jag bytte metod.
Har en Harmony one, som styr min Motorola 1910 (HDTV bredbandsbox, det är väl samma som Telias?), min Onkyo 905 och min Marquee projektor. Bra med Harmony är att det finns så mycket enheter i databasen, dock tycker jag att programmet som man använder är för basic, ett jäkla jobb att göra det man vill, och ändå räcker det inte enda fram. Ful är den &så, men ligger hyggligt i handen.
Ville egentligen ha en Pronto 9400, men hittade ingen åf i närheten, när behovet pockade på.. ;-)
Ville egentligen ha en Pronto 9400, men hittade ingen åf i närheten, när behovet pockade på.. ;-)
Jag har en Harmony 785, guld.
Dock besviken första veckorna, den hajjade liksom inte vad man sa åt den.
Men det berodde helt enkelt på att jag inte hade läst ordentligt i bruksanvisningen.
På deras web-plats programera man den, klockrent, där kunde man även felsöka. (vilket jag gjorde).
Helt klart värt pengarna.
Är det någon som vet om man kan ändra bakgrunds bild när man laddar fjärrkontrollen?
Det man kanska kan klaga på är att man måste ladda den..

Dock besviken första veckorna, den hajjade liksom inte vad man sa åt den.
Men det berodde helt enkelt på att jag inte hade läst ordentligt i bruksanvisningen.
På deras web-plats programera man den, klockrent, där kunde man även felsöka. (vilket jag gjorde).
Helt klart värt pengarna.
Är det någon som vet om man kan ändra bakgrunds bild när man laddar fjärrkontrollen?
Det man kanska kan klaga på är att man måste ladda den..
Vet inte om det går på Samsung, men på min Sony-TV så kunde man associera en AV-ingång med en kanal. T.ex. att 0:an kunde använda sig av AV2-ingången. Alltså om jag tryckte 0 på fjärren så hoppade den över till scart 2.fresve skrev:
Kolla om du har någon sådan funktion.
Går förövrigt att få den att styra fjärrströmbrytare av modell Nexa. (Och även vissa andra)
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/htpc/harmony.shtm
Ir-extendern finns för en hundring billigare på netonnet, 399:- där.
fresve skrev:Jag har krångel som är beroende på min TV, en samsung. Samsung-fjärren har inga knappar för att välja Source, vilket gör att det krävs x antal knapptryck på source för att hitta till rätt källa.
??? Men harmonyn har ju direktval för ingången så du slipper hacka dig fram????
??? Men harmonyn har ju direktval för ingången så du slipper hacka dig fram????