4 921 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Mobilt bredband med dålig 3G-täckning
Engagerande ämne detta, det tycker jag är kul 
Varför far min överhuvudtaget började fundera på internet via mobila nätet var att det verkade vara ett billigare alternativ för deras användarmönster.
Eftersom det är en sommarstuga vi pratar om är de där endast på sommaren samt helgerna kring jul, påsk osv. Att då betala för ett abonnemang via kopparkabeln för den fasta telefonen har inte verkat prisvärt. Sådana abonnemang som han har tittat på går på minst 200 kr/mån och då blir det rätt mycket pengar som behöver betalas per månad för en tjänst han inte använder. Ett alternativ har då verkat vara att köra via det mobila nätet för då betalar man ju mer för den trafik man faktiskt använder.
Men, den mobila lösningens högre installationskostnad (med antenn, speciell router mm) måste naturligtvis också vägas in.
Dock verkar det ju som att kapaciteten han får via gsm/2G/Edge eller vad det nu skall kallas är väldigt låg samtidigt som han behöver betala för ett 3G- eller kanske eller t.o.m. ett 4G-abonnemang.
Det enklaste hade ju naturligtvis varit om det fanns ett billigt abonnemang via den fasta telefonen.
Någon som vet om detta finns?
Varför far min överhuvudtaget började fundera på internet via mobila nätet var att det verkade vara ett billigare alternativ för deras användarmönster.
Eftersom det är en sommarstuga vi pratar om är de där endast på sommaren samt helgerna kring jul, påsk osv. Att då betala för ett abonnemang via kopparkabeln för den fasta telefonen har inte verkat prisvärt. Sådana abonnemang som han har tittat på går på minst 200 kr/mån och då blir det rätt mycket pengar som behöver betalas per månad för en tjänst han inte använder. Ett alternativ har då verkat vara att köra via det mobila nätet för då betalar man ju mer för den trafik man faktiskt använder.
Men, den mobila lösningens högre installationskostnad (med antenn, speciell router mm) måste naturligtvis också vägas in.
Dock verkar det ju som att kapaciteten han får via gsm/2G/Edge eller vad det nu skall kallas är väldigt låg samtidigt som han behöver betala för ett 3G- eller kanske eller t.o.m. ett 4G-abonnemang.
Det enklaste hade ju naturligtvis varit om det fanns ett billigt abonnemang via den fasta telefonen.
Någon som vet om detta finns?
Fråga ett är om ni idag har koppar, telefontrådar, framdragen till fritidshuset?vitaudi skrev:
Om det inte finns så törs jag påstå att det blir mycket dyrare än vad ni vill betala.
Finns det idag koppar så ska du söka runt hos operatörer för att se om de kan leverera xDSL/Bredband via telefontråden. Börja hos Telia, för kan inte de är sannolikheten inte stor att någon annan kan. Det skulle ju även kunna finnas något "lokal"-lösning, landsbygdsnät/byalagsnät.
Men generellt kan man säga att för att koppar/telefontråd ska vara aktuellt gäller att ni idag har ledning fram till fastigheten och att någon operatör har utrustning installerad och ledig för bredband/xDSL
Då skulle du kanske kunna hitta någon tjänst för ca 200:-/månaden (har inte kollat men brukar nog hamna här) men du betalar då för hela året.
Jodå, det finns fast telefon installerad men om det då per automatik också finns möjlighet till xDSL vet jag inte. Får väl ringa runt och fråga operatörerna som du skriver. Men, 200 kr/mån året om känns inte som en prisvärd lösning för dem eftersom de inte är där så ofta, sett över hela året.AndersS skrev:
Detta låter ju intressant, eftersom du också kör detta i samma område som jag är intresserad av. Jag får kolla upp vilka fasta kostnader man behöver betala för ett net1-abonnemang och sedan vad den rörliga kostnaden blir. Har du denna info får du gärna posta den om du har en stund över.mexitegel skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Mobilt bredband har mycket problem. Gå in på www.mobilabredband.se och läs in dig så förstår du. Har haft Telia i centrala GBG och det funkade sisådär men i min nuvarande telefon (HTC Sensation, och nej, jag håller inte ett death grip) tappar jag 3G så fort jag går in i en byggnad. Även i centrala GBG. På landet kan jag inte surfa över huvudtaget även om Halebop skall ha 3G turbo vid min tomt.
Om man unnar sig en sommarstuga så är det väl för komforten och upplevelsen? Vad kostar det att köra bil till sommarstugan? Visst, 2400 kr per år är pengar, men mobilt är inte gratis heller och jag tror du blir besviken. Och om din far inte besöker stugan så ofta kanske han kan vara utan dom gångerna? Så kolla om det går att fixa via koppar.
Eller köp några kontantkort och prova vilken operatör som fungerar bäst och så surfar du med kontantkort och aktiverar bara bredbandet när du är i sommarstugan. De flesta moderna Androidtelefoner av lite klass klarar dessutom internetdelning så de går som router.
/Anders
Om man unnar sig en sommarstuga så är det väl för komforten och upplevelsen? Vad kostar det att köra bil till sommarstugan? Visst, 2400 kr per år är pengar, men mobilt är inte gratis heller och jag tror du blir besviken. Och om din far inte besöker stugan så ofta kanske han kan vara utan dom gångerna? Så kolla om det går att fixa via koppar.
Eller köp några kontantkort och prova vilken operatör som fungerar bäst och så surfar du med kontantkort och aktiverar bara bredbandet när du är i sommarstugan. De flesta moderna Androidtelefoner av lite klass klarar dessutom internetdelning så de går som router.
/Anders
Klicka här för att svara