thumb_5346271box.jpg

De två grova kablarna kommer in tillsammans med fjärrvärmen, kan det vara en förberedelse för bredband till huset ?
Mäklaren sa att det behövde grävas för att få in bredband (fiber i kvarteret) men jag kan ju alltid hoppas att första biten gjordes i samband med fjärrvärmen och han missat det ;)

Kan vara kopplingslåda för fjärravläsningen eller något sådant, men jag tycker att det borde gå en kabel från det skåpet till din fjv.

Det är iaf inget för internet, tyvärr.

Högst troligt en kopplingsplint för vanlig telefoni!

thewolf: hade det gått nån kabel dit hade det varit troligt, som det är nu förvirrade den bara mig

Rena: kan nog stämma, kanske därför som min gamla internetleverantör inte ens kunde erbjuda ADSL till mig i dagsläget..!

Detta är 2st 20 pars kablar som kommer in och inte något är kopplat på. Var andra änden är har jag dock ingen aning om. Att fjärr värmen skulle dra något liknande har jag inte hört talas om.

Det bör vara FJV-leverantörens signalkabelplint, används för tex mätning, kulvertlarm osv. Vanligare med kabel 7x1,5 eller 14x1,5 i de fall jag känner till men det varierar givetvis på olika platser.

Jag tycker det ser ut som något slags korskoppling. Varje position i plinten har två slitsar, en upptill och en nedtill. Man kan med korskopplingstråd koppla ihop ett par med ett par i en annan kabel. Det finns även öppningar mitt i plinten mellan inkommande och utgående där man kan stoppa in överspänningsskydd, mätanslutningar eller avbrott.

/m

Det är vanliga "krone"-plintar med 10 par i varje rad, kan inte se om det sitter något kretskort eller annan koppling på baksidan av plintarna och om de då har kontakt mellan varandra, men då du har två kablar skulle jag tro det är en skarvkoppling med en igående och en utgående kabel.

Spontant tycker jag det borde ha att göra med fjärrvärmen, istället för ett kopplingskåp vid trottoarkanten har man dragit in det i din källare (Fördelar: Torrt, säkert och skyddat från yttre påverkan, Nackdel: svåråtkomligt när du ej är hemma).

Kan eventuellt vara till telefoni, kanske har det stått ett kopplingsskåp som varit i vägen när fjärrvärmen drogs och man beslutade att dra in det i din källare för att enklast lösa problemet, men det brrukar de normalt lösa med vägghängda skåp på fasaden.

Det är inte nätverkskabel då partvinning saknas mellan kabel och plint, svårt att se om den är tvinnad i själva kabeln.

Jag hade ringt fjärrvärmeleverantören, alternativt hört med närmsta granne med fjärrvärme om han har en likadan box hos sig.

Det är nog FRA:s grejer.

Gissar på tele.

Skulle kunna vara en gammal oanvänd (om inga kopplingar finns på baksidan) korskoppling för tele mellan husen om det är rad-/kedjehus. Ingång i första huset och vidarekopplat i varje hus. Borde finnas likadant hos grannar då.

Vilken respons på min plastlåda !
Min far sa att det påminnde om en gammal koppling för telefonväxlar på företag..
Bor inte i ett rad/kedjehus, bor inte ens först på gatan !

Har inte hunnit fråga grannarna än heller, ska komma ihåg att göra det då jag ser nån :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.