Jaha, då kommer elektriker och kollar det hela i morgon. Jag har nu roddat runt bland telefoner och jack. Första jacket är funnet och med modem inkopplat till detta så fås inget modemljud och smatliga andra jack fungerar med både gammal och ny telefon.
Pluggar man ur detta jack så funkar inga andra jack (kan fungera efter en stund), glapp är väl en kvalificerad gissning.
Telefonerna verkar även vara parallellkopplade då det ej bryts om man lyfter luren i första jacket när man har luren avlyft vid något annat jack.
Skall kolla vad som händer om jag kopplar in det nya modemet i det jack det gamla satt förut. Kanske är nån skillnad mellan det nya och gamla och nya modemet.

Någon soom har något av vikt att tillägga? Eller verkar det som att det jag nu kommit fram till kan överenstämma med de symptom jag haft? Kommer inte själv kunna närvara när elektrikern dyker upp.

Låter som om det stämmer med parallellkopplingen. Modemen borde vara identiska i den frågan då det är hyffsat standardiserad funktion på filtren

Är det någon som vet om det funkar att seriekoppla första jacket med ett annat och adsl modem funkar?

Jag snurrade ihop trådarna i första jacket med den nya kabeln och drog vidare till andra uttaget.. kopplade ihop dem exakt som originala jacket (blå till höger och vit till vänster)

Jag förstår inte frågan, beskriv mer i detalj vad du gjort, och om det fungerar.

hempularen skrev:
Jag förstår inte frågan, beskriv mer i detalj vad du gjort, och om det fungerar.

Jag tog isär första jacket, tog en ny telekabel, snurade ihop de blåa kablarna och sätte på den högra nedre kontakten. sen tog jag de vita kablarna, snurrade ihop och satte på den vänstra nedre kontakten. sen drog jag den nya kabeln till ett nytt uttag och satte dit blå på högre nedre kontakt och vit på vänstra.. funkar adsl modemet på det nya uttaget då tro?

Det borde väl bli som att "kopplat in" en till första jack..

Om jag fattar dig rätt så har du det alltså fortfarande inkopplat på det ursprungliga första jacket? Har du ngt. vidarekopplat från de övre kontakterna?

Om inget är inkopplat i det första jacket, och det inte finns någon vidarekoppling från de övre kontakterna, då kan du koppla in ADSL modemet i ditt nya uttag.

Om du inte ska använda det som tidigare var ditt första uttag är det bättre att ta bort det, göra en ordentlig skarv av ledarna och sätta ett täcklock över kopplingsdosan. Detta för att förhindra att någon i framtiden kopplar in i fel uttag.

andersjohansson84 skrev:
jag har gjort parallellkoppling som denna länk.. funkar det på adsl? [länk] class="bbCode-fontSize3">
länken funkar inte för mig.

Det du har gjort är att parallellkopplat båda uttagen, så inget av uttagen är "första jack", det du ska göra är att koppla utgående kabel (till jack 2) sitta på bägge övre skruvarna på varje sida.
Mer och bra info finns på denna sida http://www.tekniken.se/internet/dsl/doc/tele22se.html

Som sagt parallellkoppling funkar så länge inget annat är inkopplat på något av jacken.

Funkar men det är bättre att seriekoppla och sen bara lämna det första jacket tomt.
Som regel kan man utgå från att det funkar så länge ADSL prylarna sitter i det första jack man använder.
Men då det är enklare supportmässigt (bland annat) så säger man att det måste sitta i första jack

Jag är ju en sådan som är petig med vad saker egentligen heter. Dock är jag van vid att min omvärld inte brukar bry sig, utan bara hacka ner på stackars mig när jag påpekar att de säger FEL! :)
Så jag sitter i vanliga fall på mina händer...

Fast nu har jag faktiskt på omvägar fått felsöka ett telenät som var *seriekopplat* på riktigt. Och det fungerade inget vidare...

Så kan vi inte snälla använda riktigare terminologi; dvs den "Bamerikanska" telekopplingen kallas hädanefter parallellkoppling och den korrekta Svenska; *kaskadkoppling*, eftersom telefonerna fortfarande elektriskt parallellkopplas, men de kopplas i kaskad där en tidigare förbrukare kan bryta senare sådana.

Snääääällla. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.