Hej!

Jag vill hjälpa farsan med att ordna bredband till sommarstugan söder om Stenungsund på västkusten. På tomten finns ingen 3G-mottagning, endast hyfsad 2G. Har förstått att mobilt bredband kräver 3G.

Tomten ligger lite i en sänka men eftersom den ligger i ett område med väl utbyggd infrastruktur så borde det gå att sätta upp någon slags antenn på huset som kan snappa upp signalen. Har hört att det är så man gör uppe i fjällvärlden när man vill ha mobilt bredband.

Kan någon bekräfta att denna typ av lösning fungerar?

Någon som vet vilken typ av teknisk utrustning som krävs (antenn mm)?

Mobilt bredband kräver inte 3G, det går att köra på 2G också. Farten blir ju lägre så klart.
För extern antenn krävs ett modem med anslutning för sådan, en antenn och ett maströr med fästen.
En sån lösning kostar från c:a 2500:- och uppåt.
Kolla på http://dovadoumr.se/shop/
Ett annat alternativ kan vara net1 som jobbar på gamla NMT 450-frekvensen. Kan ge mycket bättre fart i vissa områden.
/Kjell

I fjällvärlden så kör man helst med just net1 och riktantenner

P
Här finns det en hel del http://www.infoferenda.se/antenner.html
Jag har själv en riktad 3G antenn som sen är kopplad till en 3G router vilket gör att man kan koppla in sig som vanligt på wifi eller Ethernet och dvs dela på nätet.

Om du ska ha en riktantenn vilket oftast är att föredra så vill man veta var operatörernas antenner sitter.
Förr så hade PTS en jättefin karta på alla antenner i Sverige där man kunde se masternas placering och vilken riktning antennerna hade.
Men nu måste man ringa operatören man tänkt sig att använda och sen kanske lyckas man kanske få veta var deras antenner finns men att sen få veta åt vilket håll dom pekar kan vara svårt.. Supporten fattar ofta inte vad man snackar om när man frågar om antennlobens riktning och styrka.

Tack för svaren!

Det där med att det går att köra 2G, är det något man behöver prata med operatören om eller är det som så att det nät som finns tillgängligt när man vill använda det mobila bredbandet (i vårt fall endast 2G) är det som träder in?

Anledningen till att jag frågar är ju för att jag inte vill betala för ett super-duper 3G bredband som jag ändå inte kan använda.

MVH
Vitaudi

P
Tror inte att du kan köpa "bara" 2G idag.
Modemet byter automatiskt mellan 2G och 3G.

Net 1 funkar bäst här hos mig efter lite testande hit och dit.

Kommer jag ihåg rätt så kan du lämna tillbaka allt om du inte är nöjd / har dålig täckning.

Finns det ingen vanlig telefon dragen med kopparlina?

Innan man krånglar till det för sig kan det ju vara värt att utvärdera täckningen för flera operatörer, några delar ju förvisso nät (telia/tele2 för just 3g) men i övrigt kan det ju skilja markant.

vitaudi skrev:
Tack för svaren!

Det där med att det går att köra 2G, är det något man behöver prata med operatören om eller är det som så att det nät som finns tillgängligt när man vill använda det mobila bredbandet (i vårt fall endast 2G) är det som träder in?

Anledningen till att jag frågar är ju för att jag inte vill betala för ett super-duper 3G bredband som jag ändå inte kan använda.

MVH
Vitaudi
Ska försöka reda ut begreppen då det finns lite "felaktigheter" i trådens inlägg.
2G eller GSM som det vanligen kallas är inte att räkna som bredband utan kan liknas vid tidigare uppringda modemförbindelser. För mycket enkel surfning och vanlig mailhantering fungerar detta som lösning, för större mängder information som många webbsidor tenderar att skicka blir det en långsam lösning. Jag ser detta mest som en nödlösning.
Sedan finns det en utveckling av GSM/2G där man använder en teknik som benämns Edge, där man kan få några hundra kbit/s. Blir bättre än vanlig GSM men fortfarande vill jag inte kalla det för bredband. Tror att endast Telia använder sig av den.
Så vill man få en "bredbandsuppkoppling" är det 3G eller Net1 (450 bandet) som gäller, men även här kan det variera beroende på avstånd och hur belastningen är på mobilmasten/noden när man själv vill surfa. Det skiljer även mellan operatörer vilken hastighet man kan få då mobilsystemen kan konfigureras olika, Det händer även att operatörer ibland justerar/riktar om sina master så förutsättningar kan förändras.
Sedan finns 4G men det kan jag inte tänka mig är aktuellt i ert fall.
Operatören 3 har inte stöd för GSM, vilket övriga har (Net1 har en egen teknologi som är unikt för dem).

Så som MathiasS skriver börja med att kolla var operatörerna har sina master och prova gärna med abonnemang där man kan återlämna, öppet köp, om det sedan inte fungerar.

Redigerat:
Jag tror begreppen behöver redas ut lite mer...

GSM/2G/Edge/3G etc är olika överföringstekniker för mobilnät, de har olika överföringshastighet.

Mobilt bredband är ett "bredband" via mobilnätet. Alla modem jag har har sett som klarar 3G klarar även 2G. Det innebär att det går att köra mobilt bredband över 2G, men som påpekats blir hastigheten oerhört låg (vi snackar om hundradelar av 3G-hastighet) så det blir snarare ett "smalband".

Så det "går" att köra "mobilt bredband" via 2G, men det är inte så himla roligt.

Enligt wikipedia så gäller följande bredbandsdefinition

"Enligt OECD, EU och ITU är bredband definierat till att innebära ett minimum på 256 kbit/s.[1][2] I Sverige arbetade bland andra Post- och telestyrelsen för att en högre standard skulle användas, 2 Mbit/s."

Och eftersom 2G (EDGE) i praktiken aldrig ger 256 kbit/s är det definitionsmässigt inte bredband.

@vitaudi: Oavsett om du har 3G täckning eller inte så rekomenderar jag att du går på en net1 lösning (www.net1.se). Med riktantenn får du riktigt bra uppkoppling. Jag har själv kört det i den trakten som du tänkt dig med bra prestanda. Det är både bättre prestanda och stabilare uppkoppling

Redigerat:
Problemet här är ju att det som folk i dagligt tal kallar "mobilt bredband" egentligen är "internet-access via mobilnätet". Sen om det är "bredband" eller inte beror ju på vilken hastighet man för tillfället får.

Både med min mobil och mina "3G-modem" till dator så funkar det att surfa via 2G, även om det går oerhört långsamt. Men ibland får jag så låg hastighet på 3G att det knappt kan klassa som bredband där heller...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.