Teknik
Nerre: Jag tycker det känns gammalmodigt att distribuera antennsignal i hela huset:) Jag kör MythTV så vår antennkabel går till vår Backend som står i källaren (med två dual tuner TV-kort), sen går allt annat via nätverket. En antennsignal tar ju upp en ganska stor bandbredd även när man inte tittar. Med en HTPC-lösning som MythTV så utnyttjas bara den bandbredd man behöver i nätverket.
Goteborg: En kollega till mig byggde in en bilstereo i väggen kopplad till högtalarna inomhus. Såg rätt snyggt ut och enkel att byta om man vill ha "den senaste" :)
mycke_nu: Kollade med Apple och dom fixar det mycket riktigt gratis om batteriet har svällt upp.
Tompa01: Jag ställde en fråga på vitvaruforumet utan något egentligt svar, men eftersom det är mer en teknikfråga än en vitvaufråga så provar jag här. Jag har nyligen köpt ett nytt kylskåp att ersätta vårt ca 30 år gamla. Jag är förvånad över att kompressorn på det nya kylskåpet dels har mycket längre gångtider och kortare stilleståndstider än det gamla. Att stilleståndstiden är
bygga_bo: [citat] Gift ihop den med en Looj så är du hemma... http://www.youtube.com/watch?v=jCaUUDsrNFY ;)
mycke_nu: [citat] Det var just det jag menade, omkodning blir sällan bra, speciellt från blockorienterade format. DV är väl för övrigt inget annat än en ström av JPEG-bilder, har jag för mej.
Lidd: [citat] Håller med, kan rekomendera att använda EmberMediaManager http://ember.purplepig.net/ för att sköta scraping av filmer och serier istället för XBMCs inbyggda. När det gäller musik brukar det funka bättre att först låta musicbrainz gå igenom filerna, då vet man att alla id3-taggar är rätt så det blir lättare för XBMC indexera filerna.
puttrix: Felindikeringen försvinner när larmet fått en korrekt kvittering. Dvs. ni får dra ett nytt larm tex ett sabotage(öppna centralen) och sedan kvittera med tonvalsljudet av tex siffran 5. Problem med tonval i mobiltelefoner finns i fler larmtrådar.(sök)
pacman42: [citat] Då har de nog inte QoS i hela nätet, utan skiljer bara ut din telefoni från din övriga trafik. Annars måste de identifiera dina telefonanslutningar i alla switchar i nätet, och det tror jag nog att de vill undvika. Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
gein: Fick svar från en butik som iofs inte förklarade skillanden mer än att 0570 00 är en gammal produkt och det är 2008 00 som jag ska för de touch-sensorer jag tänkt (5113 00).
Janus82: Jag tror nog att du bör satsa en "riktig" antenn av något slag. Vi köpte nyss en sån här antenn och den ger inte ett pip ifrån sig. Då bor vi ändå i princip fri sikt till masten som står ca 17km bort.
solsimon: Ja det verkar mycket prisvärt. Bra Ipad och Iphone app också. Bra att kunna logga in på t ex jobbet eller resan på valfri dator och se hur det är hemma. Är mest på jakt efter synpunkter och erfarenheter, t ex hur kameran klarar sig över tid, om det går att ha den utomhus under tak etc. Ska testa min enda kamera ett tag för att se om det funkar bra även framöver. Än så länge är jag
peternicklas: Köpte cat5e på Biltema och drog i mitt hus. Har 1 GB till alla punkter. Var noga med att kolla så dina kablar blir rätt utförda. Finns speciella don för att kolla detta. Sedan måste man tänka på vad som är den svagaste punkten. I regel har man en dator som skickar info och den kommer mycket sällan upp i cat6 hastighet. När du väl får fiber in i huset så ligger den idag på 1 GB.
@home: Vi skall komplettera vårat Z-Wave system med två strömställare där vi vill kunna välja last fritt. Dvs vill kunna ha vanliga glödlampor till att börja med men sedan kanske byta till led eller 12v belysning med trafo. Vi kör schnieder och då finns det två alternativ: 17 007 21 Connect Strömställare 1000VA, Trend, samt 17 007 25 Connect Elektronisk Strömställare 300W, Trend. Är det
tharnstrom77: Jag har fiber installerat och tar allt där genom, telefon, tv och då naturligtvis internet. Dock kan detta vara lite irriterande om anslutningen av någon anledning skulle sluta fungera och då förlora allt. Men det är sjukt smidigt och idag väldigt stabilt!
Suhagg: Blev antenn och förstärkare jag länkade till. Är några månader kvar innan någon tv ska kopplas in så vi får se hur det går. Får ta frågan med att förgrena signal då.
[SKPG]Zamora: Jag har gjort några sådana installationer med skiftande resultat.I 9 av 10 av fallen går det, i ett fall går det ej trots likadant materiel. Men jag skulle definitivt prova med bara en combiner först. Se bara till att alla fördelarna efter combinern har dc-pass på samtliga utgångar.
rca1959: [citat] Yes! Listen to the man! Har beställt eller förmedlat beställningar på 1000-tals uttag, cat 5, 5e och 6, genom åren. Pärmarna sitter i hyllan och samlar damm. Sätt ambition på realistiskt nivå. Om man vill spara pengar och fortfarande ha uppmätt kan man dra kablarna själv, sätta dosor. Ta sen dit nån som kontakterar och mäter upp. Om nån behöver hjälp med sånt i skåne.
Bele: Toppen, precis vad jag letat efter men inte hittade. Tack för hjälpen!
Daniel78: [citat] Jo, men då kommer den rackaren säkert dö mitt i skärmen.. Jag har försökt knacka/skaka på skärmen, men den "ramlar" inte ner :(
Mats: Tanken var då mp3 spelare med usb ingång och 3.5 mm ut och sen 3.5 -> RCA
taimanov: Hej. Jag vet att den här tråden är gammal nu, men iochmed att jag just själv har installerat ett bosch easy larm så ville jag dela med mig lite av problem. Jag fick samma problem som ovan att larmet inte ville ringa min mobiltelefon, men jag kunde ansluta till larmet med en vanlig telefon och programmera larmet via telefonplintarna. Det som jag hade gjort fel var att jag använde enbart