Teknik
Suhagg: Nas samt disk och licenser väldigt mycket pengar för lite inspelning. :(
peternicklas: [citat] Det är ett skåp för stamnätet. Det går in 1 rör med 4 rör för fiber och går ut med samma antal rör. Röret går sedan vidare till föreningen 300 m bort. Röret kommer från början från telestationen i byn.
roggan78: Bara för jag frågade här så har det löst sig innan jag fick svar :-) Typiskt... Kommer säkert stöta på mer trubbel längre fram finns mycket funktioner man kan trycka fel på men är grymt nöjd med köpet!
dhanjel: Sitter och planerar teknik för ett förhoppningsvis kommande husbygge och har tänkt mig z-wave som styrteknik av elen, framförallt för att det är så flexibelt och inte kräver några kabalar. I samband med detta har jag letat efter strömbrytare för lamporna som har z-wave integrerat och har fastnat för Vitrums snygga knappar. (Finns även utan z-wave). Någon som har installerat dessa
Nyfniken: [citat] http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193959-bosch-indego-10-robotklippare.html
probeb: Slutet under 804 trådlöst.
stefancrs: Högtalarna är alltså 4ohms? Parallellkoppla inte, väldigt få förstärkare gillar att driva en 2ohms-last. Seriekopplar du får du 8ohm, vilket förstärkare är vana vid.
lars_stefan_axelsson: [citat] Beror på. Finns små anläggningar för typ lägenheter som är försedda med partikelfilter osv. som går att montera i garderob på det sättet. Men för en riktigt så är jag böjd att säga "nej". Dels blir det för mycket luft ut, och dels är den skitig, så du kommer bara att blåsa runt skiten i huset. Du kan lika gärna sopa golven istället...
dhanjel: Ni som funderade på detta för ett par år sedan, vart landade ni till slut? Jag försöker göra samma resa idag :)
hempularen: Överhettning beror ju ofta på dålig cirkulation. Kolla så att det inte sitter någon stor luddkaka på olämplig plats. Eller att det är dålig fart på fläkten som skall driva runt luften.
Mats: Ja det är Jörgens artiklar och Dilbert som är läsvärt. Resten får vara
plaggis: http://www.reginproducts.se/Images/Original/195070_1_812.pdf Matning av detektor: 24VAC/DC Växlande relä: 24VAC/DC, Max 0,2A
Müssli: Dessutom finns det krav på att man måste ha en galvanisk avskiljare om man drar antennkabel mellan två huskroppar. Det är iof inte något som brukar följas men är inte mindre fel för det... Om inte reglerna har ändrats sedan jag gick utbildningen 2005 förstås. :p
Lazyman: Det finns abonnemang för larm, övervakning mm. där man slipper ladda pengar varje år för att behålla det. Om det blir billigare vet du bäst själv beroende på hur mycket det kommer att användas. Jag har satt såna simkort hos några kunder för inbrottslarm, övervakning av maskiner mm. http://www.telia.se/foretag/kommunikationsverktyg/m2m
fubar: Jag tyckte Tv-bänken var ful. (Kanske inte spelar nån roll på ett teknikforum? :))
MMR: Ja taxorna struntar jag i att kolla, ringer ett fåtal samtal i månaden från fast telefoni. Sent from my LT22i using Byggahus
baljbalj: Funkar klockrent med att koppla en accesspunkt! Tack för stödet att ta steget... Har inte provat att roama typ med Skypesamtal och knata runt men det funkar om man bara kopplar ifrån dom w-lan på routern resp. accesspunkten. Så det räcker.
f91jsw: Finns jordfelsbrytare? Annars kan det ju finnas fulkopplingar mellan nolla och jord ute i anläggningen. I övrigt: kolla över så att allt material ser OK för sitt användningsområde. Inga fast inkopplade lampsladdar och sånt alltså. Kolla att saker har rätt IP-klassning för sin plats, dvs inga inomhusuttag eller -dosor utomhus. Ta bort/fixa provisoriska lösningar, t ex FK som hänger ut
JockeBohlin: OK, då har jag lite koll. Jag var inne på en förstärkare också. Men jag testar utan först. Tack!
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis, men eftersom den är så liten så är den som gjord att stå bakom skärmen (eller TVn i mitt fall). Och där syns den ju inte alls. :) Kan kanske bli lite krångel med optisk enhet...
baljbalj: Ja det är nog något sånt (Fricovarianten som gäller), hade hoppats man kunde hitta typ förinställda små komponenter som man valde en temperatur på och som sen antingen bröt eller stängde när man gick över eller under den. Ungefär som en modern bimetalltermostat. Men det verkar inte vara så lätt att lösa på ett diskret sätt...