Hej, i vårt nyköpta hus finns det ett antal LAN-kontakter installerade runt om.

Någonstans måste jag ju också hitta någon form av central antar jag för att koppla in en router/switch. Det närmaste jag hittat är detta. Men hur ska man göra något vettigt av det?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suddet till höger verkar spännande.
protte

Det ser ut som det kommer nätverkskablar underifrån i alla fall och att man kontakterat upp dessa på någon form av teleplintar och kopplat för att få telefoni att funka (det ser bara ut att vara ett par kontakterat från varje kabel?!)

Riv ut alltihop och börja om - det där ser inte klokt ut! Vad är det för rack/skåp? Det ser väldigt litet ut?

Ser ut som en schneider central/teledosa med ett par korskopplingsplintar för tele i. Nån form av inkommande tele till vänster och vidare ut i huset till höger?? Vad är det för kablar som bara passerar genom dosan, och vart kan de tänkas ta vägen?
Hur många nätverksuttag finns det i huset (så du vet hur mycket kablage du kan förvänta dig att hitta i andra änden :) )?

Bilden är ganska otydlig så det är svårt att säga bara såhär, men som andra säger verkar det som att de bara kopplat in de blå och blåvita trådarna. Det är då troligtvis kopplat så att dessa går till de två stiften i mitten av uttagen (pin 4 och 5). Dessa är isf bara kopplade för telefoni (paralellt dessutom) och måste isf kopplas om ifall du vill köra nätverk över det.
Dessvärre känns det som att dina kablar kan vara för korta för att kunna montera en liten patchpanel, tveksamt om kablarna räcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.