Spotify fungerar bara på Squeezebox Radio och Touch om jag kommer ihåg rätt.
 
Rätta mig om jag har fel men Sonos och Airplay är väl två helt skilda saker (även om båda spelar musik).

I Sonos fallet är detta en spelare (med Multizon etc.)

Airplay möjliggör väl bara för en spelare att kunna skicka sin ström till en airplaymottagare.

Mao i Airplay fallet måste du ha en spelare i form av en telefon eller dator etc som skickar musiken till din Airplay enhet.

/Gojan
 
ullberg
gojan skrev:
Rätta mig om jag har fel men Sonos och Airplay är väl två helt skilda saker (även om båda spelar musik).

I Sonos fallet är detta en spelare (med Multizon etc.)

Airplay möjliggör väl bara för en spelare att kunna skicka sin ström till en airplaymottagare.

Mao i Airplay fallet måste du ha en spelare i form av en telefon eller dator etc som skickar musiken till din Airplay enhet.

/Gojan
alldeles riktigt, det är en skillnad (och i det hänseendet är squeezebox och sonos mer jämförbara). Man kan dock uppnå multiroom-funktionalitet med båda (alla tre om man räknar in SqueezeB), tja inte från native från ios med airplay då, och jag tror det var just multiroom TS var intresserad av...

/U
 
gojan skrev:
Mao i Airplay fallet måste du ha en spelare i form av en telefon eller dator etc som skickar musiken till din Airplay enhet.
Ja det stämmer, men utgångspunkten för de flesta är nog att de har en telefon eller annan mobil enhet och med den som interface spela musik trådlöst någonstans i huset. Då är Airplay ett alternativ, dock utan samma möjligheter som Sonos. Men för många kan det ju räcka att man kan spela musik från Spotify i telefonen på en stereo i huset.
 
Nyfniken skrev:
Spotify fungerar bara på Squeezebox Radio och Touch om jag kommer ihåg rätt.
Beror på hur man menar. Officiellt stöd från Logitech och Spotify finns bara på Radio och Touch men det finns även en tredjepartslösning som fungerar för samtliga Squeezeboxar från SB2 och framåt. Den anses i vissa avseenden vara mer kompetent än den officiella lösningen, men hur det funkar med flera samtidiga strömmar vet jag inte. Den stora skillnaden är annars att den officiella bygger på Logitechs server i "molnet" medan man med tredjepartslösningen måste ha en egen server kapabel att köra biblioteken från Spotify igång.
 
Kör Sonos för ljud (5 zoner, 2 st S5 / 2 st amp / 1 st connect / 1 st bridge) och Airplay/iTunes för bild (AppleTV 1080p, nya OSX 10.8 med airdisplay, ipad/iphone samt itunes server på NAS).

Sonos tillsammans med Spotify Premium är klart överlägset för ljud. Underbar app för styrning av systemet på ipad. Barnsligt enkelt att sätta upp (fungerar direkt). Dessutom så kan jag köra olika strömar från Spotify på resp zon/enhet. Utöver detta så kan jag koppla upp nätverk där jag saknar täckning på mitt vanliga wifi eller saknar Cat 6 kabel pga Sonosprodukterna har ethernet utgångar med mesh teknik (repeter funktion) på wifisidan. Airport enheter har inte repeter funktionalitet likt Sonos, vilket påverkar stabiliteten.

Apple är bra, börjar bli bättre, men ligger fortfarande efter.
 
Håller med om att iPad-appen är VÄLDIGT mycket bättre än versionen för mindre skärmar. Helt överlägsen överblick.

Hur funkar mirroringen till airplay? Som jag förstår måste man använda iTunes för att dela bild, och det är ju ett program man helst undviker... Jag gillar Apple primärt för deras stabila unix-kärna och de möjligheter den ger mig. Samt Time Machine, där lyckades de verkligen.

Men nog med OT fanboy-prat. Kör du med både en airport ansluten till sonos, plus en AppleTV? Eller blir det fel då? Ljudet är ju fördröjt i sonos, som jag sa ovan, vilket ju inte teamar med bild-delning.
 
Gällande bild kör jag film från min NAS (iTunes server) alternativt macbook till min Apple TV. I nya OSX 10.8 går det dessutom att köra skärmspegling via Apple TV (som bildskärmsalternativ, inte via iTunes). Fungerar bra. Tex om man vill kolla på Play tjänster (finns ingen fix till ATV gen3 ännu). Den kopplar själv över ljudet också.

Har en Apple Timecapsule som router till vilken jag har kopplat en sonos bridge, NAS samt trådbundet cat 6 nät.. Kör inga andra airport produkter, endast Apple tv.
 
cfs75 skrev:
Gällande bild kör jag film från min NAS (iTunes server) alternativt macbook till min Apple TV. I nya OSX 10.8 går det dessutom att köra skärmspegling via Apple TV (som bildskärmsalternativ, inte via iTunes). Fungerar bra. Tex om man vill kolla på Play tjänster (finns ingen fix till ATV gen3 ännu). Den kopplar själv över ljudet också.

Ah, det är ett bildskärmsval alltså. Nice. Har inte uppgraderat till Mountain Lion än, men med tanke på vilken rykande hög med avföring som Lion är så borde jag göra det bums.

cfs75 skrev:
Har en Apple Timecapsule som router till vilken jag har kopplat en sonos bridge, NAS samt trådbundet cat 6 nät.. Kör inga andra airport produkter, endast Apple tv.
Ok, så du har inte testat att ha flera att ha flera air-play-enheter. Med andra ord streamar du inget ljud till sonos via air-play. Det är det som jag funderar på om det kan vara problematiskt med ATV och Airport samtidigt. Men man kanske kan välja vem som ska få ljudet? Det vore ju smutt isf.
 
Redigerat:
jonmo skrev:
cfs75 skrev:
Ok, så du har inte testat att ha flera att ha flera air-play-enheter. Med andra ord streamar du inget ljud till sonos via air-play. Det är det som jag funderar på om det kan vara problematiskt med ATV och Airport samtidigt. Men man kanske kan välja vem som ska få ljudet? Det vore ju smutt isf.
Jag har två Åirplay-enheter, en Airport Express för ljud och en Apple TV för bild och det är lätt att välja vilken som skall ta emot ljudet.
 
Hej!

Tack för assistansen. Det blir en Sonos Play 3 samt en Sonos Bridge till att börja med.Ska hämtas idag på posten :)

/S
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.