4 550 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
SSD / Mountain Lion
Sida 1 av 4
Planen var att sätta en SSD i min MacBook Pro om några år om/när den blir trött, men nu verkar det ju som om det inte går att leva utan Mountain Lion (OS X 10.8) som släpps senare i år.
Nu byter jag alltid disk när jag byter OS, så det är mao dax att börja forska på SSD, behovet är ca 250 GB.
Samsung och Intel verkar hyfsat buggfria, vad säger panelen?
Nu byter jag alltid disk när jag byter OS, så det är mao dax att börja forska på SSD, behovet är ca 250 GB.
Samsung och Intel verkar hyfsat buggfria, vad säger panelen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
http://www.storagereview.com/ brukade vara källan framför andra när det begav sig, dvs för några år sedan då jag hade koll, så det kan vara värt besväret att börja där.
Intel har nog inte snabbaste disken idag men deras grejor brukar bara gå och gå och gå och gå i evighet.
JAg offrar hellre någon procent prestanda och njuter av stabiliteten så även jag rekommenderar Intel
JAg offrar hellre någon procent prestanda och njuter av stabiliteten så även jag rekommenderar Intel
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Jag har kört 3 Intel SSD ett bra tag nu och är också nöjd. MEN, jag vill minnas att de har gjort någon modell i närtid som inte var så lyckad. Storagereview har en omröstning som iaf på den gamla goda tiden hade bra siffror på om någon speciell modell var dålig, men jag vet inte hur det funkar nu och med ssd.
Tror det var något firmwareproblem med vissa ssd från intel i somras: http://communities.intel.com/thread/24205
Det är ju lagat nu, men kan förstås hända igen. Å andra sidan händer det även med mekaniska diskar. Backup är som vanligt bra att ha!
Det är ju lagat nu, men kan förstås hända igen. Å andra sidan händer det även med mekaniska diskar. Backup är som vanligt bra att ha!
Av olika skäl skulle jag behöva en disk som är lika stor som den jag har i maskinen idag, 250GB. Intel verkar inte ha så stora sata2 diskar..... Annars tror jag ni har rätt i att Intel är en Toyota-disk. Inte snabbast och coolast, men stabil.
Firmwareproblemen tror jag är löst hos alla tillverkare nu. Oavsett vad du skaffar för disk, kontrollera om det finns uppdaterad F/W innan du börjar installera något (Visserligen är de flesta så bra att du inte riskerar någon data vid flashning, men lika bra att vara på den säkra sidan)
Har dock ingen direkt erfarenhet av SSD. Har precis köpt min första, och för mig räcker det med en liten på 64 GB i dagsläget eftersom jag har all lagring på servern.
Har dock ingen direkt erfarenhet av SSD. Har precis köpt min första, och för mig räcker det med en liten på 64 GB i dagsläget eftersom jag har all lagring på servern.
mats_o skrev:
Är det någon som har haft problem med SSD undantaget firmware? Men funderar ju över livslängden och vad som händer när det inte fungerar längre.
Har varit med om tre ras på SSD diskar.spararen skrev:
Det har verkligen varit tvärkört direkt. Antingen no disk found eller ett fullständigt mosat lagringssystem som det inte går att göra nått åt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
OK, det var spännande. Det jag hört från kollegor (har inte råkat ut för någon rasad SSD själv än) har varit "fail on write". Dvs disken har fortfarande fungerat som "read-only" enhet. Vilket ju låtit betydligt mer betryggande än dina erfarenheter.
Vilken mardröm.mats_o skrev:
Vet du om dessa diskar senare fått ny firmware eller var de verkligen riktiga ras efter en tids användning?
Du skriver tvärkört direkt men menar du det eller hade det fungerat ett tag?
Det jag fiskar efter är diskar som t ex funkat ett halvår och sedan rasat.