15 603 läst ·
40 svar
16k läst
40 svar
Sonos eller AirPlay?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag är lite förvirrad. Jag har tänkt överge den gamla skivsamlingen till förmån för Spotify och har till en början tittat på Sonos som verkar vara en riktigt smidig lösning för ett trådlöst och lättanvänt system för hela huset. Både frugan och jag har iPhones och de appar som finns verkar vara riktigt genomarbetade och stabila.
Sen läste jag liste om AirPlay, och det finns visst små högtalare liknande sonos som har stöd för denna teknik, och då kan jag direkt från itunes spela upp valfri spellista på valfri airplay-enhet. Finns det fördelar med detta gentemot att löra sonosappen som jag förstått det ska ha inbyggt stöd för spotify? Jag gillar inte att hoppa mellan olika appar utan vill ha en app för att söka musik, lägga till musik och spela upp musik. Som ja fattat sonos-appen klarar den allt detta.
Tack på förhand
S
Jag är lite förvirrad. Jag har tänkt överge den gamla skivsamlingen till förmån för Spotify och har till en början tittat på Sonos som verkar vara en riktigt smidig lösning för ett trådlöst och lättanvänt system för hela huset. Både frugan och jag har iPhones och de appar som finns verkar vara riktigt genomarbetade och stabila.
Sen läste jag liste om AirPlay, och det finns visst små högtalare liknande sonos som har stöd för denna teknik, och då kan jag direkt från itunes spela upp valfri spellista på valfri airplay-enhet. Finns det fördelar med detta gentemot att löra sonosappen som jag förstått det ska ha inbyggt stöd för spotify? Jag gillar inte att hoppa mellan olika appar utan vill ha en app för att söka musik, lägga till musik och spela upp musik. Som ja fattat sonos-appen klarar den allt detta.
Tack på förhand
S
Tack för infon.
Har kollat på spotify och sonos och det verkar som om man bara kan spela upp från sonos, dvs all annan spotify-funktionalitet måste man göra i spotify-appen. Det är just detta jag vill undvika... Jag vill kunna söka, spara7köpa och spela upp från en och samma app.
/S
Har kollat på spotify och sonos och det verkar som om man bara kan spela upp från sonos, dvs all annan spotify-funktionalitet måste man göra i spotify-appen. Det är just detta jag vill undvika... Jag vill kunna söka, spara7köpa och spela upp från en och samma app.
/S
Hej!pwrdesign skrev:
Vi har använt spotify ett tag och är väldigt nöjda med att slippa ha ett stort bibliotek någonstans, utan låta spotify köra allt, för att sedan synka allting till de mobila enheterna så man kan ta med sig sina spellistor i bilen, promenaden etc. itunes använder vi ytterst sällan, det är endast för de album som inte finns i spotify som vi importerar från itiunes->spotify.
Sonos ser riktigt bra ut, men ibland händer det speciellt på fester att nån frågar efter nån speciell musik, då hade det varit smäckt att kunna söka efter den i mobilen/ipaden och sen välja spela upp direkt utan att behöva växla app.
Har kollat lite på kögtalare likt sonos play 3 och det verkar knappt finnas den typen av airplayhögtalare, kompakta, hyfsat prisvärda och välljudande... Så det får nog bli sonos i alla fall.... .-)
/S
Logitechs Sqeezebox-system finns ju med. Lite billigare.
Vi har två Logitech Squeezebox Radio idag och funderar på att bygga 4-5st "egna" Squeezebox med Raspberry Pi och multi-zonsförstärkare till vårt kommande hus.
Vi har två Logitech Squeezebox Radio idag och funderar på att bygga 4-5st "egna" Squeezebox med Raspberry Pi och multi-zonsförstärkare till vårt kommande hus.
Du kan söka i spotify mha sonosappen.
Jag har en play 3 och amp. Amp:en har jag kopplad till TVn och det funkar kanon. Bara koppla in och.sen glömma, hifiljud i plattv'n. Amp:en bhter automatiskt ljudkälla när tv slås på och volymen.justeras till rätt förstärknigsnivå. Sen styr man volymen på tv'n och ljudet förstärks av sonos amp. Allt funkar som utan förstärjare, såå smidigt. MM
Så det är en stor bonus med sonos.
Jag har en play 3 och amp. Amp:en har jag kopplad till TVn och det funkar kanon. Bara koppla in och.sen glömma, hifiljud i plattv'n. Amp:en bhter automatiskt ljudkälla när tv slås på och volymen.justeras till rätt förstärknigsnivå. Sen styr man volymen på tv'n och ljudet förstärks av sonos amp. Allt funkar som utan förstärjare, såå smidigt. MM
Så det är en stor bonus med sonos.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Airplay funkar helt transparent i alla appar som vill ha det inkluderat. Det har inget med inbillad inlåsning att göra. Det fungerar också med fullHD-video från Netflix, SVT play, Youtube, om man skulle vilja ha det. En AppleTV som även fungerar som ljudmottagare för t.ex. Spotify, kostar en tusenlapp.
Airplay-enheter är antingen dedikerade enheter på samma nätverk eller parade Bluetooth-enheter. Jag har t.ex. monterat en slaktad Belkin Music Reciever i min bilstereo. Airplay i bilen för 200:-.
För musikbiblioteket kan man ha vilken billig NAS som helst. Alla stödjer det protokoll (daap) som används för ljudfiler. Videofiler går dock inte med detta.
Airplay-enheter är antingen dedikerade enheter på samma nätverk eller parade Bluetooth-enheter. Jag har t.ex. monterat en slaktad Belkin Music Reciever i min bilstereo. Airplay i bilen för 200:-.
För musikbiblioteket kan man ha vilken billig NAS som helst. Alla stödjer det protokoll (daap) som används för ljudfiler. Videofiler går dock inte med detta.
Var ju rädd för kommentarer som kom ovan.
Men hur som helst, med 'inlåsning' menar jag exempelvis, vad jag förstått, att med AirPlay och Android man inte får en helt sömlös funktion. Man behöver en tredjepartsapp som exvis Doubletwist Player. Sedan är iTunes (IMO) inte det roligaste att ha att göra med.
Med Sonos kopplar gäster upp sig på mitt nätverk och de kan lägga till låtar i kö, oavsett telefon.
Det var mest det jag syftade på med att inte låsa sig till ett visst märke.
Men hur som helst, med 'inlåsning' menar jag exempelvis, vad jag förstått, att med AirPlay och Android man inte får en helt sömlös funktion. Man behöver en tredjepartsapp som exvis Doubletwist Player. Sedan är iTunes (IMO) inte det roligaste att ha att göra med.
Med Sonos kopplar gäster upp sig på mitt nätverk och de kan lägga till låtar i kö, oavsett telefon.
Det var mest det jag syftade på med att inte låsa sig till ett visst märke.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Hade iOS-enheter kunnat spela till multipla AirPlay mottagare hade jag nog förespråkat AirPlay. Men eftersom detta inte går med mindre än att man använder iOS-enheten till att fjärrstyra en Mac/PC (som kan strömma till multipla enheter), skulle jag, om priset inte spelar så stor roll, välja sonos.
Dock tycker jag airplaylösningen är så billig att jag har valt den själv (medveten om dess nackdelar)
/U
Dock tycker jag airplaylösningen är så billig att jag har valt den själv (medveten om dess nackdelar)
/U
Ja det finns mängder av olika lösningar där ute, många går att få att fungera lika bra som Sonos och säkert med fler möjligheter, men pratar vi om funktion "out of the box" och användarvänlighet så är Sonos svårslaget.
Det enda jag "stör" mig på i dagsläget är att de prisat ut sig helt och hållet när de släppte deras sub. Väntat länge på sen sådan men drygt 6000 för en sub, njaa...
Det enda jag "stör" mig på i dagsläget är att de prisat ut sig helt och hållet när de släppte deras sub. Väntat länge på sen sådan men drygt 6000 för en sub, njaa...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Tja, en kombination av t.ex. En QNAP, Denonstereo med Airplay, Mac eller Windows, Airport Express, valfria aktiva högtalare och någon Bt-mottagare är väl knappast inlåst? (inlåst är uttryck Apple-hatare älskar. Vi andra tar ingen notis)ennepop skrev: