Teknik
Kjell_G: Har också E-lux, 8830T. Riktigt bra även om den är lite tung o otymplig. Nackdelen är mest deras ovala rör, du kan inte använda gamla munstycken ex.
vespaman: Japp, kan hålla med om att det är meckigt, speciellt bakom elementen! Denna är ju iaf 3000W: http://www.hashop.nl/Webwinkel-Product-12258911/Fibaro-Relay-Insert-1-*-3-KW.html Känns spontant bättre än Schneiders, eftersom den förmodligen är billigare(?) och lite mer 'headroom' på maxeffekten. Finns billigare ställen, tex vesternet om du ska köpa flera. Annars är Tane bra att ha att
carlfredrik: Tack för hjälpen! Hittat en tråd som tar upp mycket av det jag behöver få reda på sa jag hoppar over till den: http://www.byggahus.se/forum/teknik/194092-telldus-eller-z-wave-vad-ska-man-valja-6.html
carlfredrik: Tjena, Jag har spånat på bästa sättet att kunna skapa fjärrkontrolls kombinationer för min hemmabio. Jag har en projektor, automatisk duk etc etc och vill kunna styra det inkl spelkonsoler belysning och dylikt med enkla förprogrammerade kombinationer. Jag har hittat ett valdigt likt system här: http://www.avsforum.com/t/1405095/hi...partment-setup Jag är dock väldigt okunnig när det
mexitegel: Kul att det hjälpte :) Har en kollega som bor i england och han gnäller nästan jämt på att 3G abonnemangen är så hårt begränsade i datamängd där borta och att man sällan får så bra hastigheter. Kanske är värt att kolla upp...
Bjurran: Om barnen ändå har egna datorer, låt dem får lära sig av sina misstag, och ha istället en fungerande backup. Vi är flera här på forumet som använder windows home server för total backup av datorerna (som iaf nästan alltid fungerar) så om något skiter sig rullar du bara tillbaka till hur den var natten innan. Man lär sig mer av att få göra misstag, att växa upp i tron att man
Demmpa: Du provade alltså med en förlängningskabel med gjutna kontakter. Byt ut hela kabeln mot en utan kontakter och sätt på egen kontakt/uttag inne. Vissa förlängningskablar folie-å-flätaskärm utan har bara några trådar som "skärm", men jag vet inte om dom sälja idag, det är 10-12 år sedan jag såg sådana kablar. Eftersom du har bra bild utan mosaik innan förlägningskabeln så ska du
mycke_nu: [citat] Tar ett halvt steg tillbaka, Samsungs Magician utility går att installera under W2k3. Då går det att köra TRIM manuellt. EDIT: BTW, för att TRIM skall fungera under OSX med SSDs som inte levererats av Apple måste man slå på TRIM manuellt. Detta görs enklast med Trim Enabler.
Mats: Jag hade samma problem. Ville ha tag i ett ordentligt maströr men det var tji nästan överallt. Vanliga maströr skulle kosta 200 kr/meter så jag for på lokala stålhandlaren istället. Ett 60 mm rostfritt rör på straxt över 4 meter vart mitt för under 200 kr. Något bättre pris alltså och ger det röret vika har jag inget tak kvar ändå
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, men det är en annan sak. Själv har jag en AP bakom en tavla hängande på väggen i vardagsrummet. Jag har dragit en kabel list målad i samma färg som väggen upp till tavlan som sitter på gummifötter som distans från väggen (ca 2 cm). Pss så får jag bra ventilation till APn som sitter på väggen bakom. Har kört så i flera år nu utan problem.
mycke_nu: IDG hade just en artikel i ämnet. Som vanligt ömsom vin och ömsom vatten, men jag tog fasta på ett tips och laddade net NetSpot för Mac som kartlägger signalstyrkan på olika ställen i en byggnad. Eftersom vi har haft problem med signalstyrkan på min Hustrus företag (Airplay börjar hacka) så var det hela av stort intresse. Bilden nedan visar signal/brus-förhållandet med den tidigare
quilding: Skulle kunna vara själva startmojängen som lagt av. Se min gamla tråd: http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/176936-trasig-kyl-cylinda-akf-360-a.html
[SKPG]Zamora: Visst var det så som Alfista skrev....:o Prova att skarva ihop inkommande VHF-signal med utgående kabel från förstärkaren. Funkar det då är förstärkaren paj, alternativt felaktig inkoppling i förstärkaren tex kortis mellan skärm och mittledare, för kort mittledare. Edit: Du behöver även koppla förbi nätdelen då, så du inte pajjar antennen.
Ådala: [citat] Jag ska köpa "homeplugs" och testa det först. Om det inte funkar tillfredsställande så kommer det bli antingen som du skriver, eller bara en nätverkskabel uppifrån hallen (på utsidan av huset bredvid telekabeln) ner i vardagsrummet. Vet inte vilket som blir bäst.
Akahigi: Har spelat 6 timmar Battlefield nu och 4G är grymt mycket bättre än min gamla ADSL, bättre ping. Routern fixar VPN bra också. Traditionellt sett har det alltid vart crap när jag försökt med något trådlöst istället för kabel, men det här verkar grymmers.
Johan Gunverth: [citat] Det där är ju för standard Desktop-disken WD Green, inte de nya Red. Vi har börjat testa WD Red som backupdiskar till våa kunders installationer. Mestadels monterade i QNAP-NAS via iSCSI eller ibland Promise-dito. Skall bli intressant. Det dina är ju att de är klassade att snurra 24/7 vilket är precis vad man är ute efter.
alfista: Har min på vinden, funkar finemang. Med drygt fyra mil till sändaren får jag in reklamkanaler utan problem trots att jag inte har den extra pinnen.
dhanjel: Japp jag kör med dvb-s2 i tvn, tröttnade på canal digitals katastrofalt dåliga boxar.
Nyfniken: [citat] När det gäller radio så är det inte alltid så att närmare är bättre.
vespaman: Ibland har jag märkt detta likaså. Dock var det några månader sedan sist... Jag har lärt mig att en snabbfix är att starta om den sonosenhet som är zonmaster (där spotifylistan ligger) för att den ska plocka en annan server som är lite stabilare. Vet inte om det är BS :) men det har iaf funkat. Vet inte heller om det är Sonos eller Spotify som är bovarna. Trösten är att det händer
svartöra: Det blev Telia till sist. Jag var inne på Bahnhof ett tag men ett email med två rätt enkla supportfrågor till dem förblev obesvarat, och då vaknade min gamla Bahnhof-allergi (det var supporten den gången också). Ett telefonsamtal till Telia, så blev fibern aktiverad dagen därpå.
TLovskog: Under "Handelsbetingelser" på ETotal.eu står det ... "Alle priser på Etotal.eu opgives altid inklusiv 25% moms med mindre andet er opgivet." Så det är inklusive moms.
GoEk: Har googlat lite, går tydligen att få tag på för c:a 3500 men som du säger, tillstånd krävs.
Pölze: Varför är du emot att klamra kabeln? Alternativt klamra ett 10mm rör?