2 476 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Bör entrådig TPkabel undvikas för modularkontakter?
Köpte Lexcom cat6 kabel (och tång) via ahlsell och drog i hela huset.
Det som blev över var jag nu redo att göra egna kablar utav med kjell o comps cat6 modularkontakter.
Men i sökandet på svar vilken färgordning det ska vara så läste jag flera som varna för entrådiga ledare. Att stiften inte får kontakt och kommer bli massa bekymmer.
Bör jag skrota allt, eller är de nya modularkontakterna relativt säkra att fixa entrådsledare?
//någon som har bra bild på hur färgerna ska vara?//
Det som blev över var jag nu redo att göra egna kablar utav med kjell o comps cat6 modularkontakter.
Men i sökandet på svar vilken färgordning det ska vara så läste jag flera som varna för entrådiga ledare. Att stiften inte får kontakt och kommer bli massa bekymmer.
Bör jag skrota allt, eller är de nya modularkontakterna relativt säkra att fixa entrådsledare?
//någon som har bra bild på hur färgerna ska vara?//
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Enkardeliga är till fasta installationer
Flerkardelinga är för "lösa" installationer.
Men sålänge kabeln inte flyttas så lär det väl funka, har gjort det för mig iaf.
Flerkardelinga är för "lösa" installationer.
Men sålänge kabeln inte flyttas så lär det väl funka, har gjort det för mig iaf.
Detta hr jag också läst många gånger men erfarenheten från mig säger att det funkar utmärkt (mätt med trafiktestare Layer 1,2 och 3) och inga fel på saker som varit i drift och flyttats runt bra mycket mer än i en villa i 4-5 år.
kjell har en bra sida med färger och det står även nått om solida ledare såg jag.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation
kjell har en bra sida med färger och det står även nått om solida ledare såg jag.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation
Redigerat:
Eftersom det är utanför spec så är det väl OK om man gör det hemma hos sig själv eller i en tillfällig labb-koppling på jobbet, annars är det dumt att göra det.
Det lär finnas modularkontakter som är avsedda för enkelledare, men jag har aldrig sett en i verkligheten.
Det lär finnas modularkontakter som är avsedda för enkelledare, men jag har aldrig sett en i verkligheten.
De finns men är en sån nischprodukt så priset ofta blir därefter.
En variant man kan göra är att sätta ett uttag i varje ända på kabeln och sen sätta patchkabel om man vill.
Ska man bara ha ett fåtal uttag är det ju billigare än en panel dessutom
En variant man kan göra är att sätta ett uttag i varje ända på kabeln och sen sätta patchkabel om man vill.
Ska man bara ha ett fåtal uttag är det ju billigare än en panel dessutom
Det gör det. På en flertrådig kabel så är metallblecketen kniv som skär ner rätt i tråden. På entrådiga kablar så ser metallblecket ut som en treudd, där spetasarna går på varannan sida om ledaren.b_hasse skrev:
skaffad ett gäng färdiga kablar som jag tänkte jag kunde knipsa och då få rätt längt med fintrådat innehåll men då bet inte rj45 kontakten sig fast i höljet.
Kollar jag kabeln så är det massa luft runt ledarna, till skillnad från istallationskabeln som allt är riktigt tight inpå ytterhöljet.
Fast ledarna sattfast.
Dagens ilandsproblem.
* Skita i att ytterhöljet är löst
* köra på den entrådiga
* eller panta burkar och köpa några meter med löskabel som bör funka bättre... hum...
Kollar jag kabeln så är det massa luft runt ledarna, till skillnad från istallationskabeln som allt är riktigt tight inpå ytterhöljet.
Fast ledarna sattfast.
Dagens ilandsproblem.
* Skita i att ytterhöljet är löst
* köra på den entrådiga
* eller panta burkar och köpa några meter med löskabel som bör funka bättre... hum...
Har sådana kontakter i serviceväskan för akutlagningar. De är inte jättebra. Har klämt vanliga rj45 kontakter direkt på installationskabel hos föräldrarna och det fungerar så länge det inte blir för mycket ryck och slit i kabeln. Nu för tiden skulle jag ha satt lexcom modularuttag direkt och tagit patchkabel sista biten. Tycker man att ramarna är för dyra så kan man ju alltid trycka dit uttagen i ett doslock eller dylikt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Med tanke på vad patchkabel kostar på nätet (leta runt lite) så har jag inte gjort mina egna på flera år. (Kolla dealextreme eller liknande). Jag köper tillräckligt med de längder jag vet att jag behöver och har några extra liggande.
Det enda jag klämmer kontakter på är när ungarna har pajjat någon gammal patchkabel som får mycket stryk. (Jag har verktyg och kontakter liggande så jag kan lika gärna laga den).
Från min tid med kabeltattande (nu ganska många år sedan) så har jag dåliga erfarenheter av att klämma RJ45-or på enkeltrådig kabel. Det funkar iofs som sagt "för det mesta", men det räcker att man åker på en felsökning om flera timmar när ett stift glappar för att det inte skall vara värt besväret. I hemmet, och om alternativet är att snyta ungar eller gå med dammsugaren eller vad det nu vara månde, så kanske felsökningstiden kan upplevas billigare/bättre, men inte ens jag är så rädd för hushållsarbete längre att jag tycker det väger över.
Spara rullen med enkeltråd till den kommande utbyggnaden istället. Jag kan garantera att man kommer att vilja sätta upp fler uttag i framtiden.
Det enda jag klämmer kontakter på är när ungarna har pajjat någon gammal patchkabel som får mycket stryk. (Jag har verktyg och kontakter liggande så jag kan lika gärna laga den).
Från min tid med kabeltattande (nu ganska många år sedan) så har jag dåliga erfarenheter av att klämma RJ45-or på enkeltrådig kabel. Det funkar iofs som sagt "för det mesta", men det räcker att man åker på en felsökning om flera timmar när ett stift glappar för att det inte skall vara värt besväret. I hemmet, och om alternativet är att snyta ungar eller gå med dammsugaren eller vad det nu vara månde, så kanske felsökningstiden kan upplevas billigare/bättre, men inte ens jag är så rädd för hushållsarbete längre att jag tycker det väger över.
Klicka här för att svara