stefancrs skrev:
Jag ser inte problemet? Menar du att du håller på och byter vad du har inkopplat i förstärkaren varje gång du vill byta källa? Låter oerhört onödigt :) Om inte annat så är det ju enklare att isf ha alla saker inkopplade samtidigt... Eller ha en ingångsswitch.

Jag kör med Sonosar + ingångssummerare (sonos och HTPC delar på frontar och sub).
Jag har en Airport express till det rummet jag vill streama till. En airport express har enbart en 3,5 mm uttag och därför har man till airport expressen kopplat till en förstärkare som skickar detta till högtalarna.

Detta är sen skalbart och innebär att har du 2-3 st airport express och vill streama olika till olika rum så behöver du en förstärkare per airport express.

Musik som du sen streamar gör du via din IPAD eller Iphone aller från en dator, det är upp till dig. Du styr ljudnivå låtval osv via din IPAD eller Iphone och du kan streama allt. Spotify, Itunes, Youtube eller vad du känner för.

Du kopplar inte in och ur några sladdar någonsin och du väljer själv i din IPAD eller Iphone till vilken eller vilka airport express du skall streama till. Detta görs via Wifi.

Jag tycker det är enklare och billigare än Sonos, finns inget värre än att bygga fast sig i ett system. Här kan jag själv välja förstärkare samt Högtalare och är inte bunden till ett system. Förutom att du behöver en IPAD eller Iphone :-)

//Anders
 
aedwall skrev:
Jag har en Airport express till det rummet jag vill streama till. En airport express har enbart en 3,5 mm uttag och därför har man till airport expressen kopplat till en förstärkare som skickar detta till högtalarna.

Detta är sen skalbart och innebär att har du 2-3 st airport express och vill streama olika till olika rum så behöver du en förstärkare per airport express.

Musik som du sen streamar gör du via din IPAD eller Iphone aller från en dator, det är upp till dig. Du styr ljudnivå låtval osv via din IPAD eller Iphone och du kan streama allt. Spotify, Itunes, Youtube eller vad du känner för.

Du kopplar inte in och ur några sladdar någonsin och du väljer själv i din IPAD eller Iphone till vilken eller vilka airport express du skall streama till. Detta görs via Wifi.

Jag tycker det är enklare och billigare än Sonos, finns inget värre än att bygga fast sig i ett system. Här kan jag själv välja förstärkare samt Högtalare och är inte bunden till ett system. Förutom att du behöver en IPAD eller Iphone :-)

//Anders
Jag ser inte hur detta har med min fråga att göra? Varför måste man ha förstärkaren framme när man kör med Airport Express och på vilket vis är Sonos mer inlåsning än Airport Express? Jag har en Airport Express inkopplad till en av mina Sonosar så jag kan streama från en iOS-enhet eller dator till vilka zoner jag vill. Airport Express har dock en del begränsningar som Sonos inte har så de kompletterar varandra alldeles utmärkt och trivs bra ihop.

Jag har inte förstärkare eller högtalare från Sonos, utan kör med separata grejer.
 
Oki jag skall förklara detta väldigt grundligt nu eftersom jag verkar vara otydlig.

En Airport Express är en trådlös Router som man förutom delar sitt trådlösa nätverk med kan streama musik genom. Ljudutgången på en Airport Express är en 3,5mm. Detta betyder att om du INTE har aktiva högtalare (Dvs inbyggda förstärkare som kräver el) så måste du förstärka detta ljudet till högtalare om du inte bara vill ha myspys ljud som i en hiss.


Eftersom en hörlursutgång inte orkar driva högtalare som tex http://www.hifiklubben.se/produkter...tomhus/bw_cwm-lcr-7_in-wall-hogtalare_vit.htm så behöver du en förstärkare däremellan. Dvs du kopplar en Airport Express till ett El-uttag, en 3,5mm - 2RCA kabel vidare till en förstärkare som sen kopplas till dina högtalare.

Musiken Streamar du sen som jag tidigare beskrev helt trådlöst via WIFI.

OM du nu hade haft aktiva högtalare(inbyggd förstärkare) så hade du kunnat skippa förstärkaren innan. Problemet är att jag har inte hittat några bra/snygga inbyggnadshögtalare som är aktiva.

Förstärkaren är inbyggd i taket och ej synlig, jag har en takbjälke som den är gömd i och i den bjälken sitter mina inbyggnadshögtalare.

//Anders
 
Ja just det jag har bara en källa till den förstärkaren och det är Airport expressen. Det behövs ingen annan källa för min del. Radio, Spotify, Itunes, Youtube etc streamas via min Iphone eller IPAD och jag behöver inte streama något annat för min del.
//Anders
 
Jo, men min fråga var varför man var tvungen att ha förstärkaren FRAMME istället för undangömd...
 
Jo endera så köper jag en fin vit mikro stereo som är fin att ha framme...den måste ha rca ut för att kunna skicka signalen vidare. Eller så köper man en bra stereo förstärkare som jag gömmer undan.
/
M
 
Jag föredrar teknik som inte syns men bara fungerar :)
 
någon som har bild att bjuda på sin "anlägning"?
/
M
 
Redigerat:
Vad för högtalare driver du dem med? Någon bild? Räcker 2*15w?
/
M
 
trojlee skrev:
Vad för högtalare driver du dem med? Någon bild? Räcker 2*15w?
/
M
Det räcker till bakgrundslyssning och förmodligen mer därtill. Kör än så länge utanpåliggande högtalare, i matsal har jag till exempel Audio Pro Evo 10 DC i högblank vit färg. I tvättstuga använder jag Kjell och Companys vita utehögtalare.

Första rummet med in-ceiling blir badrummet och där har jag inte valt högtalare än. Ska titta på det snart efter att jag vet hur mycket taket ska sänkas.
 
En kollega till mig byggde in en bilstereo i väggen kopplad till högtalarna inomhus. Såg rätt snyggt ut och enkel att byta om man vill ha "den senaste" :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.